آی‌سی‌تی نیوز –  تعداد زیادی از کاربران اینترنت از سرعت پایین شبکه ارتباطی در کشور گلایه دارند و وزارت ارتباطات دلایل مختلفی را برای این مشکل بیان می‌کند. آنا – عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چندی پیش با انجام آزمایشی در حضور تعدادی از خبرنگاران گفت: سرعت میانگین اینترنت در کشور ۵ تا […]

آی‌سی‌تی نیوز –  تعداد زیادی از کاربران اینترنت از سرعت پایین شبکه ارتباطی در کشور گلایه دارند و وزارت ارتباطات دلایل مختلفی را برای این مشکل بیان می‌کند.
آنا – عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چندی پیش با انجام آزمایشی در حضور تعدادی از خبرنگاران گفت: سرعت میانگین اینترنت در کشور ۵ تا ۶ مگابیت بر ثانیه است و با توجه به اینکه سرعت قید شده در پروانه اپراتورها ۲ مگابایت بر ثانیه است و آزمایش انجام شده سرعت ۱۶ مگابایت بر ثانیه را نشان می‌دهد هم اکنون سرعت دانلود در ایران ۸ برابر این مقدار است. طرح این صحبت‌ها از سوی وزیر ارتباطات موجب شد کاربران فضای مجازی در اقصی نقاط کشور واکنش‌های متفاوتی نشان دهند.
چندی پیش درباره برنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور مدیریت سرعت اینترنت و ارتقای کیفیت شبکه همزمان با بازگشایی مدارس با ستار‌هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات گفت‌وگو کردیم.
به گفته‌هاشمی‌«به دلیل تداوم روند آموزش مجازی در مدارس و دانشگاه‌ها این وزارتخانه با تشکیل کارگروهی با حضور سازمان‌های زیرمجموعه، وزارت آموزش‌وپرورش و اپراتورهای ارتباطی، علاوه بر پیگیری جهت اطمینان از آمادگی زیرساخت‌های ارتباطی کشور، ارزیابی صحت دسترسی و برقراری مسیرهای ارتباطاتی شبکه شاد در همه استان‌ها را در دستور کار قرار داد.»
بر اساس اعلام معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات «علاوه بر این جهت رفع برخی از مشکلات گذشته و بهبود عملکرد شبکه شاد، اقدامات دیگری نظیر به‌روزرسانی و ارتقای نرم‌افزار شاد و افزایش سرورهای آن انجام پذیرفته است. پیش‌بینی می‌شود در صورت بازگشایی مجدد مدارس و دانشگاه‌ها به صورت حضوری و کاهش نسبی کلاس‌های مجازی تا حدی از میزان اوج بار ترافیکی سامانه‌های آموزش مجازی نظیر سامانه شاد کاسته شود.»
در پی انتقاد کاربران به سرعت پایین اینترنت و ایجاد اختلال در سامانه‌های آموزش مجازی صادق عباسی شاهکوه، رییس سازمان تنظیم و ارتباطات رادیویی عدم توسعه پهن‌باند ثابت در چند سال گذشته را دلیل اصلی سرعت پایین اینترنت در کشور می‌داند. به اذعان عباسی شاهکوه «در حالی که تکلیف ما در سند شبکه ملی اطلاعات این است که ۸۰ درصد خانوارها و کل کسب‌وکارها که عددی حدود ۲۵ میلیون خانوار است به اینترنت با سرعت متوسط ۲۵ مگابیت و در حالت مطلوب به ۴۰-۵۰ مگابیت بر ثانیه دسترسی داشته باشند. واقعیت این است که در حوزه اینترنت ثابت، فاصله کشور با میزان مطلوب بسیار زیاد است.»
رییس رگولاتوری می‌گوید «سرعت کنونی جوابگوی نیاز مردم نیست. در سرویس‌های جدید و حجیم اصلاً نمی‌تواند نیاز مردم را مرتفع کند. حداکثر سرعت (ADSL) ۱۶ مگابیت بر ثانیه است. این سرعت هم در حالی برای کاربر قابل دسترس است که نزدیک مرکز مخابرات و سیم مسی باشد.»
با وجود اینکه بیش از ۲ ماه از آغاز سال تحصیلی در کشور می‌گذرد و همچنان اکثر دانش‌آموزان به‌ صورت مجازی فرایندهای درسی خود را دنبال می‌کنند و تعداد محدودی از دانش‌آموزان و دانشجویان که به شکل حضوری به مدرسه و دانشگاه می‌روند نیازمند حفظ ارتباطات مجازی خود با آموزگاران هستند. در شرایطی که پس از شناسایی سویه جدیدی از ویروس کرونا در آفریقای جنوبی بار دیگر نگرانی از همه‌گیری گسترده این بیماری در سراسر دنیا به‌شدت افزایش یافته این احتمال وجود دارد که شیوه غیرحضوری آموزش در کشور همچنان ادامه یابد و این یعنی دانش‌آموزان و دانشجویان به شبکه اینترنت پرسرعت و با کیفیت نیاز دارند.
در همین حال یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌ امروز در جلسه علنی مجلس، ضمن انتقاد از سرعت پایین اینترنت به وزیر ارتباطات تذکر شفاهی داد و خواستار رفع مشکلات موجود در این حوزه شد.
ذبیح الله اعظمی، نماینده مردم جیرفت در مجلس شورای اسلامی‌می‌گوید «سرعت اینترنت نه تنها افزایش نیافته بلکه کاهش یافته است. این مسئله باعث مشکلاتی برای دانشجویان و دانش‌آموزان شده و فضای کسب‌وکار هم آسیب دیده است.»