آی‌سی‌تی نیوز – مرکز تحقیق و توسعه همراه اول با هدف گسترش دانش کاربردی فناوری‌های فضاپایه، از فن‌چالش طراحی و ساخت ماهواره مکعبی حمایت کرد. به گزارش اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، مراسم معرفی و تقدیر از تیم های برتر راه یافته به مرحله ساخت مدل مهندسی در فن چالش «طراحی و ساخت […]

آی‌سی‌تی نیوز – مرکز تحقیق و توسعه همراه اول با هدف گسترش دانش کاربردی فناوری‌های فضاپایه، از فن‌چالش طراحی و ساخت ماهواره مکعبی حمایت کرد.

به گزارش اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، مراسم معرفی و تقدیر از تیم های برتر راه یافته به مرحله ساخت مدل مهندسی در فن چالش «طراحی و ساخت ماهواره مکعبی» امروز پنجشنبه ۴ آذرماه در ساختمان صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد

این رویداد با حمایت مرکز تحقیق و توسعه همراه اول و با هدف شناسایی و تقویت توانمندی‌ ظرفیت های کشور در حوزه فناوری های فضایی و به طور ویژه طراحی و ساخت ماهواره های مکعبی برگزار شد.

بنا بر این گزارش، دور نخست این فن چالش از بهمن ماه سال گذشته با حضور ۴۱ تیم آغاز شده که پس از طی مراحل طراحی اولیه، از میان ۸ تیم حاضر در مرحله شبیه سازی مدل مهندسی (MIL)، ۴ تیم برگزیده جواز ورود به مرحله ساخت مدل مهندسی را کسب کردند.

در این مرحله، مدل های مهندسی تولید می شود و در نهایت با تیم برگزیده جهت ساخت مدل پروازی قرارداد منعقد خواهد شد. نمونه نهایی ماهواره ساخته‌شده، سال آینده پرتاب و در صورت موفقیت در مدار قرار خواهد گرفت.

ماهواره های مکعبی که به آنها نانوست نیز گفته می شود با قرار گرفتن در مدارهای نزدیک به زمین (فاصله ۲۰۰ الی ۲۰۰۰ کیلومتری از زمین)، توان برقراری ارتباط با زمین و انجام مأموریت براساس محموله ای که در پلتفرم آنها تعبیه شده را دارند. در این فن چالش، طراحی مهندسی و ساخت ماهواره با اندازه ۶U و وزن حدود ۶ کیلوگرم به مسابقه گذاشته شده است.

گفتنی است براساس بررسی ها و مطالعات انجام شده در کمیته راهبرد اینترنت ماهواره ای همراه اول و با هدف رسوب دانش فناوری های فضاپایه، طراحی سرویس های نو و لبه ای مبتنی بر این فناوری برهم زننده و همچنین توسعه کسب و‌ کارهای مبتنی بر آن در کشور، حمایت از این فن چالش در دستور کار مرکز تحقیق و توسعه اپراتور اول تلفن همراه کشور قرار گرفته است.