آی‌سی‌تی نیوز – دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: کانون ارزیابی شناختی بازی‌های رایانه‌ای با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و بنیاد بازی‌های رایانه ای و ستاد تشکیل می‌شود. به گزارش ایرنا، مجید نیلی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی در مراسم رونمایی و داوری چهار پروژه […]

آی‌سی‌تی نیوز – دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: کانون ارزیابی شناختی بازی‌های رایانه‌ای با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و بنیاد بازی‌های رایانه ای و ستاد تشکیل می‌شود.

به گزارش ایرنا، مجید نیلی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی در مراسم رونمایی و داوری چهار پروژه علوم شناختی در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: حوزه علوم شناختی حساس است و نگاه به این بخش از علم از سوی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی کیفی شده است.

وی اظهار داشت: اکنون در مرحله ای هستیم که حتی چند ماه غفلت از حوزه علوم شناختی باعث می شود که از موضوعات روز خیلی عقب بیفتیم و این مساله مانع استفاده مردم از محصولات حوزه علوم شناختی می شود.

نیلی گفت: در این ستاد در تلاش هستیم ارزشگزاری علمی به وجود بیاید، تمرکز این ستاد، طی دو سال اخیر هم توسعه سرمایه شناختی جامعه ایرانی بوده است تا مردم این کشور به زندگی بهتری دست بیابند، همچنین استفاده بهینه از شرایط باعث می شود که تاب آوری کشور افزایش یابد.

وی با بیان اینکه توانمندی جامعه، بزرگترین سرمایه آن است، افزود: یکی از ابزارهای هر جامعه ای، آگاهی مردم نسبت به کاربرد خودشناسی است که یکی از استارتاپ های حوزه علوم شناختی در این زمینه فعالیت می کند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی افزود: مطالعات بین المللی نشان داده است که تا ۱۷ سال امکان ارتقای پایه شناختی به صورت علمی وجود دارد؛ از این رو لازم است که به دنبال ابزارهایی برویم که جامعه به صورت گسترده خواهان آن است.

نیلی با اشاره به اهمیت ایجاد بسترهای تربیت شناختی بر پایه بازی های رایانه ای ادامه داد: ستاد علوم شناختی در این زمینه سرمایه گذاری جدی کرده است و بنا داریم با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و بنیاد بازی های رایانه ای چنین ارزیابی های شناختی را به واسطه ایجاد کانونی برای ارزیابی بازی های رایانه ای، در کشور نهادینه کنیم.

وی ادامه داد: به این واسطه این ستاد مرجع علمی و قانونی برای ارزیابی بازی های رایانه ای است تا محصولات این حوزه ارزیابی شود. همچنین تعیین می شود که چه بازی برای چه محدوده سنی لازم است.

دبیر ستاد علوم شناختی گفت: ما پیشنهاد می کنیم دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در حوزه های جوانان و کاهش افت شناختی در بزرگسالان ورود کنند، این حوزه یک بازار در دسترس است که پیچیدگی زیادی ندارد.

دبیر ستاد علوم شناختی بر ضرورت تمرکز فناوران بر ترکیب هوش مصنوعی و علوم شناختی تاکید کرد و گفت: این حوزه با نام داده کاوی هوشمند به توان شناختی نامگذاری شده است که ۱۶ استارتاپ زیرساخت های آن را ایجاد کرده و فعال شده اند.