آی‌سی‌تی نیوز – یکی از سوالات پرتکرار و انتقادهای همیشگی بخش خصوصی از طراحان و موافقان طرح صیانت این است که اگر قرار است نظر بخش خصوصی مهم باشد، چرا نظر آنها قبل از اصل ۸۵ای شدن طرح اخذ نشد؟ به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، این روزها کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت […]

آی‌سی‌تی نیوز – یکی از سوالات پرتکرار و انتقادهای همیشگی بخش خصوصی از طراحان و موافقان طرح صیانت این است که اگر قرار است نظر بخش خصوصی مهم باشد، چرا نظر آنها قبل از اصل ۸۵ای شدن طرح اخذ نشد؟

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، این روزها کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی وارد بخش جدی ماموریت خود شده است.

کمیسیون مشترک بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی تشکیل شده است که یعنی وظیفه صحن برای قانون گذاری به این کمیسیون داده شده است. تنها فرقی که در این نوع روش قانون گذاری وجود دارد این است که وقتی طرحی در مجلس تصویب شود و موافقت شورای نگهبان را بگیرد تبدیل به قانون دائمی می‌ شود؛ اما وقتی طرحی در کمیسیون مشترک تایید شد و مورد موافقت شورای نگهبان قرار گرفت، برای اجرای آزمایشی ابلاغ می شود، یعنی قانون آزمایشی است و بنابراین نظرات کارشناسان در بازخوردهای مختلف این قانون مهم خواهد بود که فرصت غنی شدن قانون را فراهم می‌ کند.

 

وقتی از بخش خصوصی برای تصویب نهایی یک طرح نظرخواهی می شود

اخیرا، پس از بررسی آیین نامه اداره کمیسیون مشترک در چندین جلسه و به پایان رسیدن این امور، بررسی کلیات طرح آغاز شده است که مرحله اصلی و جدی کار از این جا شروع می شود.

در این مرحله، نمایندگان مجلس در کمیسیون که ۲۳ نفر هستند، بار دیگر از همه شخصیت‌ های حقیقی و حقوقی توانمند منتقد و موافق طرح در عرصه فضای مجازی، دعوت کرده اند که مباحث خود را در کمیسیون مشترک مطرح کنند و اگر سوال یا نظری داشتند آن را بیان کنند؛ رسانه‌ ها هم می‌ توانند با هماهنگی در نشست‌ های کمیسیون حضور داشته باشند.

جلسات کمیسیون باید عین جلسات صحن علنی مجلس باشد و منطق علنی بودن جلسات مجلس این است که قانون را نمی‌توان پشت درهای بسته نوشت زیرا قانون بر زندگی مردم تأثیر می‌ گذارد.

 

انتقاد بخش خصوصی به تصویب طرح پشت درهای بسته

اما بخش خصوصی هنوز انتقادهای بسیاری به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی دارند. یکی از اختلاف نظرهای جدی هم بر سر اصل هشتاد و پنجی شدن طرح است.

همچنان که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با انتشار بیانیه‌ ای که در آن مخالفت خود را با طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی منتشر کرده بود، خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که «بدنه صنعت فناوری اطلاعات نگران تبعات تصویب چنین طرحی است. به خصوص که ظاهرا برخی نمایندگان قصد دارند این طرح را در چارچوب اصل ۸۵ قانون اساسی، از صحن علنی مجلس دور کرده و پشت درهای بسته کمیسیون به تصویب برسانند.»

 

نظر بخش خصوصی قبل از هشتاد و پنجی شدن طرح پرسیده نشد؟

در این باره یکی از سوالات پرتکرار و انتقادهای همیشگی بخش خصوصی از طراحان و موافقان طرح صیانت این است که اگر قرار است نظر بخش خصوصی مهم باشد، چرا نظر آنها قبل از اصل ۸۵ای شدن طرح اخذ نشد؟

این سوال را از سهیل یحیی زاده، عضو کمیسیون تخصصی تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که اخیرا ریاست کمیته فناوری اطلاعات و ارتباطات فراکسیون راهبردی مجلس را هم بر عهده گرفته جویا شدیم.

یحیی‌ زاده، درباره اتفاقاتی که به تصمیم اصل ۸۵ ای شدن طرح منجر شد، به خبرنگار فارس، گفت: دلیل اینکه این طرح اصل هشتاد و پنجی شد، این بود که در صحن اصلی مجلس، نماینده‌ های مجلس از طیف های مختلف و با تخصص و دانش مختلف حضور دارند و حوزه تخصصی همه آنها حوزه ICT نیست؛ از این رو ممکن است در جریان بررسی طرح، نظراتی غیر تخصصی و غیرکارشناسی به طرح اضافه شود یا از آن کم شود؛ اما وقتی طرح اصل هشتاد و پنجی شود و در کمیسیونی با حضور افراد متخصص بررسی شود، این افراد می توانند بهترین تصمیم را بگیرند. در این فرآیند بخش خصوصی هم می‌ تواند در بررسی درگیر شود و به بهتر شدن طرح کمک کند.

وی گفت: قبل از اصل هشتاد و پنجی شدن طرح جلسه‌ ای با بخش خصوصی در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس داشتیم و آقای پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم در این جلسه حضور داشتند، در این جلسه بخش خصوصی اعلام کرد که می‌ تواند درگیر بررسی این طرح شود. آقای پژمانفر هم به همه حاضران از بخش خصوصی در مجلس، گفتند که همه بروید درباره این طرح اطلاع‌ رسانی کنید، توئیت بزنید و صحبت کنید که این طرح در حال اصل هشتاد و پنجی شدن است. نظر آقای پژمانفر این بود که این طرح بالاخره باید اتفاق بیفتد، یا امروز یا فردا یا سال دیگر؛ زیرا نیاز کشور است و اگر امروز این طرح تهیه نشود در آینده حتما تصویب خواهد شد؛ اما بهتر این است که اصل هشتاد و پنجی شود.

 

بخش خصوصی مخالف ۸۵ ای شدن طرح بود یا موافق؟

قبل از رأی گیری برای اصل هشتاد و پنجی شدن طرح صیانت، نمایندگان بخش خصوصی با این موضوع موافق بودند و معتقد بودند این بهترین حالت است

یحیی زاده می گوید: در جلسه آن روز، بخش خصوصی از اصل هشتاد و پنجی شدن طرح حمایت کردند که این افراد شامل نمایندگان سازمان نظام صنفی نظام رایانه‌ ای و انجمن کسب و کارهای اینترنتی هم بودند.

وی گفت: بنابراین قبل از اینکه رأی گیری انجام شود که طرح اصل هشتاد و پنجی شود یا خیر، نمایندگان بخش خصوصی با این موضوع موافق بودند و معتقد بودند این بهترین حالت است. یعنی از حالتی که طرح در صحن تصویب شود بهتر است.