آی‌سی‌تی نیوز – سرپرست وزارت آموزش و پرورش «دستورالعمل ضوابط اجرایی استفاده از شبکه آموزشی شاد در مدارس»، را به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ کرد. به گزارش ایسنا، در دستورالعمل ابلاغی علیرضا کاظمی خطاب به معاونان وزارت آموزش و پرورش و ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها آمده است که موارد مذکور […]

آی‌سی‌تی نیوز – سرپرست وزارت آموزش و پرورش «دستورالعمل ضوابط اجرایی استفاده از شبکه آموزشی شاد در مدارس»، را به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ کرد.

به گزارش ایسنا، در دستورالعمل ابلاغی علیرضا کاظمی خطاب به معاونان وزارت آموزش و پرورش و ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها آمده است که موارد مذکور معطوف به مصوبات جلسات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، شورای عالی آموزش و پرورش، شورای عالی فضای مجازی و ابلاغیه مورخ ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ دفتر رئیس جمهور تحت عنوان الزامات سامانه‌های الکترونیکی آموزش و پرورش و شبکه آموزشی دانش آموز (شاد)، تا زمان تمهید مقدمات و زیرساخت‌های لازم برای بازگشایی کامل مدارس و ارائه آموزش های حضوری و پس از آن، ابلاغ می‌شود.

در راستای استمرار فعالیت و خدمات رسانی شبکه آموزشی دانش آموز(شاد) در زیست بوم جدید تعلیم و تربیت رسمی عمومی کشور، تمامی مدارس به استثنای مدارسی که بنا به دلایل موجه فنی و با تأیید آموزش و پرورش منطقه، امکان دسترسی به سامانه شاد را ندارند، موظف به استقرار و استفاده از این سامانه اختصاصی و ارائه خدمات با کیفیت آموزشی و پرورشی پایه رایگان طبق برنامه رسمی مصوب، به جامعه هدف دانش آموزی خود هستند.

سازمان مدرسه و عوامل آن، هم‌راستا با برنامه های ابلاغی، در فضای مجازی (سامانه شاد) نیز استقرار یابند و تکالیف و مسئولیت های خود را طبق مقررات ایفا کنند. در هر حال مدیر مدرسه موظف است وضعیت دانش‌آموزان را با استفاده از ظرفیت‌های مدرسه و منطقه در سامانه شاد و سامانه‌های مرتبط ثبت کند و روش‌های متناسب را برای ارائه خدمات به دانش‌آموزان به کار گیرد.

 

ممنوعیت استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی

البته در شرایط خاص و به صورت موقت تا استقرار سامانه مدیریت یادگیری در شاد (LMS)، استفاده از سایر سامانه‌های آموزشی مجاز (تأیید شده در چارچوب مصوبه ۸۲۸ شورای عالی آموزش و پرورش) همزمان با استفاده از شاد، توسط مدارس غیردولتی و استعدادهای درخشان، برای ارائه خدمات پایه رایگان و برنامه های آموزشی و پرورشی مصوب، بدون تحمیل بار مالی به دولت و همکاران فرهنگی، با پیشنهاد شورای مدرسه و اخذ مجوز از اداره کل آموزش و پرورش استان با تأکید بر ممنوعیت استفاده از پیام رسان‌های خارجی، امکان پذیر است. شیوه نامه اجرایی این تبصره توسط وزارت آموزش و پرورش تدوین و ابلاغ می شود.

در چارچوب بند ۵ مصوبه جلسه ۹۷۷ مورخ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ شورای عالی آموزش و پرورش راجع به نحوه ارائه خدمات آموزشی تربیتی مدارس در دوره بیماری های فراگیر و با امعان نظر به به استثنائات مندرج در بند ۱ این بخشنامه؛ معلمان و مربیان، مسئول ارائه خدمات آموزشی و تربیتی به دانش آموزان در فضای مجازی هستند.

 

ساعات تدریس معلمان در سامانه شاد

انجام وظیفه و ایفای نقش توسط معلمان و مربیان در آموزش‌های غیر حضوری در سامانه شاد، جزء فعالیتهای رسمی(اعم از موظف و غیر موظف) آنان محسوب می‌شود. مجموع ساعات تدریس حضوری و غیر حضوری معلمان و فعالیت مربیان و سایر عوامل اجرایی مربوط مدرسه نباید کمتر از ساعات مندرج در ابلاغ آنها باشد.

به استناد ماده ۹۰ و قسمت صدر ماده ۹۳ قانون مدیریت خدمات کشوری، مسئولیت نظارت، رصد فعالیت‌ها و گواهی انجام کار معلمان، مربیان و عوامل اجرایی ذیربط مدرسه در سامانه شاد با در نظر گرفتن استثنای مندرج در بند یک این بخشنامه یا آموزش‌های ترکیبی (حضوری و غیر حضوری) به عهده مدیر مدرسه و مسئولیت نظارت، پایش مستقیم و حصول اطمینان از اجرای فرایند رسمی تعلیم و تربیت و ارائه خدمات آموزشی و پرورشی مصوب به دانش‌آموزان در شرایط تعیین شده مطابق سیاست‌ها، اهداف و برنامه‌های ابلاغی وزارت آموزش و پرورش و نیز تطبیق و تأیید عملکرد مدارس با برنامه های مصوب به عهده مدیریت آموزش و پرورش شهرستان/منطقه/ ناحیه است.

 

شاد همچنان فعال باشد

پس از بازگشایی مدارس و ارائه حضوری آموزش‌ها، به تجویز بند ۱۶ مصوبات جلسه ۸۱ مورخ ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا و الزام مقرر در بند ۱ ماده ۱ مصوبه جلسه ۷۳ مورخ ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ شورای عالی فضای مجازی، سامانه شاد به عنوان سامانه رسمی آموزش و پرورش با طراحی و ارائه برنامه های مختلف آموزشی، فرهنگی، پرورشی، ورزشی، هنری و مهارتی برای بهره‌گیری در آموزش‌های ترکیبی، غیرحضوری، مکمل و فوق برنامه، همچنان فعال باشد و با رعایت ضوابط مورد استفاده تمام مدارس قرار بگیرد.