آی‌سی‌تی نیوز – معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: بسترهای یادگیری مجازی باوجود همه تلاش های معلمان و دست اندرکاران آموزش و پرورش نتوانسته است شرایط مشابه آموزش و یادگیری حضوری را ایجاد کند. ادامه این روش به شکست تحصیلی منجر خواهد شد؛ مگر آن که به صورت مکمل در کنار آموزش حضوری […]

آی‌سی‌تی نیوز – معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: بسترهای یادگیری مجازی باوجود همه تلاش های معلمان و دست اندرکاران آموزش و پرورش نتوانسته است شرایط مشابه آموزش و یادگیری حضوری را ایجاد کند. ادامه این روش به شکست تحصیلی منجر خواهد شد؛ مگر آن که به صورت مکمل در کنار آموزش حضوری ادامه یابد.

علیرضا کمرئی در همایش تجلیل از برگزیدگان هفدهمین دوره جشنواره کشوری الگوهای برتر تدریس، با یادآوری این که معلمان فرصت های یادگیری را برای دانش آموزان ایجاد می کنند، افزود: هیچ فعالیتی در آموزش و پرورش به اندازه فرصت هایی که برای یادگیری ایجاد می کنیم، اهمیت ندارد و لازم است با ایجاد این فرصت های آموزشی و توانمندسازی حرفه ای معلمان، به آن ها در انجام بهتر وظایف معلمی کمک کنیم.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی ادامه داد: معلمان نیازمند توسعه شایستگی حرفه ای خود هستند و آموزش و پرورش موقعیت‌های را همچون این جشنواره فراهم می کند که فرصتی برای افزایش توانایی های معلمان به وجود آید. معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش گفت: رویکرد ما در ایجاد و فعال کردن موقعیت های یادگیری دو موضوع مهم و کلیدی است که اولین عامل آن «بهبود کیفیت زندگی کاری و حرفه‌ای معلمان» و دومین موضوع «بهبود کیفیت، کارایی و اثربخشی کار معلمان» است.

کمرئی گفت: توجه به دو موضوع بالا، باعث ایجاد رضایت شغلی بیشتر برای معلمان خواهد شد و پیامد این تغییر غیر از بهبود کیفیت کار معلم، متوجه دانش آموزانی می شود که از این بهبود انگیزه، بهره می برد.

وی توسعه حرفه ای معلمان را امری مستمر دانست و گفت: چون نیازهای حرفه ای ما به سرعت در حال تغییر است و هر لحظه در معرض شرایط جدیدی قرار می گیریم، نیازمند تطبیق با شرایط زمانی و مکانی هستیم که باید در آن به ایفای نقش یادگیری بپردازیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: تعریف توسعه حرفه ای این است که چه کنیم هر روز نسبت به روز گذشته بهتر باشیم و این موضوع در مضامین آیات و روایات دین ما هم وجود دارد که باید امروزمان از دیروزمان تفاوت داشته و بهتر باشد.

کمرئی شاخص کارایی معلمان را در مدیریت کلاس درس دانست و گفت: مدیریت کلاس همچون چتر گسترده‌ای است که تلاش معلم برای کنترل فعالیت های کلاس همچون یادگیری، تعاملات اجتماعی و رفتار فراگیر را مهیا می کند.

وی مهمترین عامل مؤثر در مدیریت کلاس درس و جو یادگیری را موقعیت ایجاد شده معرفی و تشریح کرد: با الهام از زیست ۲۰ ماهه در کرونا و فضای مجازی بیش از ۱۹هزار برنامه آموزشی در تلویزیون تولید شد و این امر همچنان ادامه دارد. همچنین برنامه شاد موقعیت و بستری بود که معلمان برای فعالیت و تولید محتوای لازم در آن بسیار زحمت کشیدند.

کمرئی ادامه داد: اکنون آموزش و پرورش علاوه بر ایفای نقش گذشته و سنتی خود، نیازمند پرداختن به نقایص یادگیری مجازی، جهت جبران آن است.

وی در پایان صحبت های خود، معلمان را نیازمند سه دانش شامل: «دانش محتوایی» که باید به روز بوده و هر روز تجدید شود، «دانش فناورانه» و استفاده از آن جهت تسهیل گری در آموزش و یادگیری و همچنین «دانش پدالوژی» یعنی هنر و علم وجودی یک معلم دانست که جشنواره الگوهای برتر تدریس نیز با همین هدف برنامه‌ریزی شده است.

همایش تجلیل از برگزیدگان هفدهمین دوره جشنواره کشوری الگوهای برتر تدریس، در سالن ولایت آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران برگزار و هم زمان به صورت ویدئو کنفرانس در سراسر کشور پخش شد.