آی‌سی‌تی نیوز – یک نرم‌افزار ایرانی با تکیه بر قابلیت‌های مناسب و اقبال مردمی، توانسته رقیب جدی برنامه خارجی کلاس مجازی شود. اما همچنان نرم‌افزارهای خارجی در آموزش مجازی استفاده می‌شوند. به گزارش فارس، برخی از کاربران فارس من در این سامانه موضوع «ممنوعیت استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی در مدارس و دانشگاه‌ها» را مطرح کرده […]

آی‌سی‌تی نیوز – یک نرم‌افزار ایرانی با تکیه بر قابلیت‌های مناسب و اقبال مردمی، توانسته رقیب جدی برنامه خارجی کلاس مجازی شود. اما همچنان نرم‌افزارهای خارجی در آموزش مجازی استفاده می‌شوند.

به گزارش فارس، برخی از کاربران فارس من در این سامانه موضوع «ممنوعیت استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی در مدارس و دانشگاه‌ها» را مطرح کرده اند.

تعداد امضا کنندگان این کمپین از هزار امضا فراتر رفته است.
اما خواسته این کاربران چیست؟ چرا درخواست ممنوعیت استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی توسط دانش آموزان و دانشجویان را دارند.

استدلال این کاربران برای جایگزینی برنامه های خارجی با نمونه های داخلی چیست؟

 

کاربران: از برنامه‌های خارجی در دانشگاه‌ها و مدارس، استفاده نشود

در این سوژه در سامانه «فارس من»، مطرح شده که: بیش از یک سال از شیوع بیماری کرونا می‌گذرد و آموزش‌ های دانشگاه‌ها و مدارس به علت جلوگیری از گسترش کرونا همچنان به صورت مجازی ادامه پیدا می‌ کند. در این دو سال اغلب مدارس و دانشگاه‌ های سراسر کشور با وجود قانون ممنوعیت استفاده از پیام رسان‌ های خارجی و اخطار دادستانی کشور، وزارت علوم، وزارت آموزش پرورش و هزاران نفر از مسئولین مبنی بر رعایت قانون و پیگیری تخلف‌ها هنوز در عرصه عمل قانون در اغلب مدارس و دانشگاه‌ها اجرا نشده است و اغلب مدارس و دانشگاه‌ها در واتساپ و تلگرام و اینستاگرام و ادوبی کانکت و… آموزش می‌دهند و همه دانش آموزان و دانشجویان را به استفاده از شبکه‌های خارجی اجبار می‌کنند و هیچ کس حق اعتراض ندارد.

خبرنگار فارس برای اطلاع از جزئیات خواسته این بخش از کاربران با سردبیر سوژه تماس گرفت.

آقای خلیلی، سردبیر سوژه که دانشجوی یک دانشگاه دولتی در تهران است، به خبرنگار فارس، توضیح داد: برخی از دانشجویان علاقمند و راضی به استفاده از پیام رسان های فیلتر شده نیستند. زیرا بنابر استدلالی برخی از پیام رسان ها در کشور فیلتر شده اند و بنابراین استفاده از آنها غیرقانونی است.

به گفته وی، در حال حاضر دانشگاه ها برای قانونی کردن فعالیت خود در پیام رسان ها، در کنار فعالیت در پیام رسان‌ های خارجی، در برخی از پیام رسان های داخلی هم حضور دارند تا دستگاه های نظارتی نتوانند به آنها ایراد بگیرند؛ اما در واقع فعالیت آنها در پیام رسان های داخلی جدی نیست. دانشگاه ها در پاسخ به گلایه دانشجویان معترض اعلام می کنند که در یک دوره برای همراهی با تصمیم عمومی در کشور، به پیام رسان های داخلی مهاجرت کرده اند اما در عمل این کوچ موفق نبود و اکنون دیگر این راه را امتحان نمی کنند.

وی گفت: در همین شرایط برخی از اساتید هم فایل های آموزشی خود را به جای بارگذاری در سامانه رسمی دانشگاه در پیام رسان خارجی بارگذاری می کنند و در پیام رسان داخلی فعالیت نمی کنند؛ در این شرایط دانشجویانی که حاضر به حضور در پیام رسان های خارجی نیستند متضرر می شوند.

 

مقررات ممنوعیت چه می گوید؟

مقررات موجود، استفاده از برنامه های خارجی برای برگزاری کلاس درس و امتحان را ممنوع کرده است.

علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می گوید: دانشگاه‌ها باید سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی یا همان سیستم LMS مخصوص دانشگاه خود را داشته باشند که به عنوان یکی از مهم‌ ترین بخش‌ های صنعت آموزش مجازی برای ارائه سیستماتیک دوره‌ های آموزش مجازی و کلاس‌ های از راه دور است. همچنین از سال گذشته که کلاس‌ های مجازی برگزار شد به دانشگاه‌ ها اعلام کرده‌ ایم که نباید در برگزاری کلاس‌ ها از پیام رسان های خارجی استفاده کنند.

معاون آموزشی وزیر علوم افزود: انتظار ما این است که تمام دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی یک زیرساخت مطمئن و محکم آموزش الکترونیکی داشته باشند.
وی افزود: پیام‌رسان تلگرام وضعیت قانونی در کشور ندارد و واتساپ نیز امکان آموزش الکترونیکی ندارد. این برنامه ها نرم افزارهای آموزش الکترونیکی نیستند.

سپس پیرو همین ابلاغ وزارت علوم،‌ برخی از دانشگاه ها استفاده از پیام رسان های خارجی برای برگزاری کلاس و آزمون را ممنوع اعلام کردند اما هنوز هم در برخی دانشگاه‌ ها و مدارس کلاس های درس بر بستر شبکه‌ های اجتماعی و پیام رسان های خارجی برگزار می‌ شود.

در مدارس هم همان ابتدای آغاز آموزش مجازی، محسن حاجی‌میرزایی، وزیر وقت آموزش و پرورش تاکید کرد: برای تمام مدارس استفاده از شاد، تعیین شده و اجازه ندارند از دیگر پیام رسان های خارجی استفاده کنند. شاد امکانات و ظرفیت های خوبی دارد و تنوع خدمات آن در هیچ یک از سرویس های خدمت رسان آموزشی وجود ندارد.

 

نرم افزارهای خارجی مشابه مناسب داخلی دارند؟

اما وقتی این درخواست مطرح می شود، اولین سوالی که مطرح می شود این است که آیا نرم افزارهای خارجی مشابه مناسب داخلی دارند؟

سردبیر این سوژه فارس من، پاسخ سوال را مثبت می داند و نمونه های مناسبی از نرم افزارهای خارجی را مثال می زند.

به گفته وی، برای آن دست از افرادی که می‌گویند مشابه داخلی شبکه‌های خارجی نداریم، می گویم که مشابه ادوبی کانکت: اسکای روم و قرار، مشابه واتساپ و تلگرام: روبیکا، گپ، ایتا، آیگپ، بله، بالونت، سروش را داریم.

سردبیر سوژه تاکید کرد: در حالی که همه می‌دانیم واتساپ و تلگرام امکانات آموزش مجازی ندارد با این حال معلمان و اساتید از آنها استفاده می‌کنند، اما روبیکا امکان پخش زنده و گفتگو صوتی و گپ امکان کنفرانس دارد و شاد برنامه رسمی آموزش و پرورش هم بهترین امکانات را دارند.

 

کلاس مجازی داخلی خوب برای آموزش مجازی داریم

باوجود نمونه های متعدد داخلی، برای برگزاری کلاس مجازی، اما سوال اساسی درباره کیفیت این برنامه ها است که واقعا موثر واقع می شوند یا خیر؟

یکی از شناخته شده ترین نرم افزارهای داخلی آموزش مجازی، اسکای روم است.

این نرم افزار وقتی بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفت که تقریبا همه نرم افزار خارجی ادوبی کانکت را برای برگزاری کلاس های آنلاین می شناختند و جمعیت زیادی از دانشجویان دانشگاه های مختلف و دانش آموزان در سراسر کشور از آن استفاده می کردند. اما نرم افزار مشابه داخلی خیلی زود جای خود را بین کاربران باز کرد و به دلیل قابلیت های مناسب، کاربردی شد.

این روزها اسکای روم ایرانی کاربران متعددی دارد که با تمایل و رضایت از آن استفاده می کنند.

سادگی و سرعت مناسب نرم افزار ایرانی اسکای روم بر بستر ترافیک داخلی در مقابل قطعی و وصلی های ناشی از بستر اینترنت بین الملل، یکی از مزیت های نرم افزار ایرانی است.

 

پیام رسان بومی مناسب برای ارتباطات مدارس و دانشگاه ها هم داریم

اما برخی از دانشجویان و دانش آموزان هنوز از بستر واتساپ برای ارتباطات خود استفاده می کنند که تعداد آنها کم نیست. اما در این میان استفاده از واتساپ به مراتب از تلگرام بیشتر است زیرا دسترسی خانواده ها، مادران و دانشجوها به واتساپ بدون فیلتر آسان تر از تلگرام فیلتر شده است. از همین رو به نظر می رسد اتکای ارتباطات برای آموزش مجازی بیشتر روی واتساپ است.

دانش آموزان و دانشجوها مانند بسیاری از افراد دیگر جامعه معتقدند که داشتن یک ارتباط کامل و همیشه در دسترس به جز پیام رسان های خارجی بر بستر پیام رسان های دیگری ممکن نیست.

به طور کلی باوجود تعدد پیام رسان های داخلی و اگرچه پیام رسان‌ های روبیکا، گپ، ایتا، آیگپ، بله، بالونت و سروش تلاش زیادی کرده اند و قابلیت‌ های مناسبی را هم برای کاربران خود فراهم کرده اند اما تقریبا همه آنها در یک اشکال مشترک اند و آن هم نبود اکثریت کاربران در یک شبکه است. اصل اولیه گروه های اجتماعی در دسترس بودن برای اغلب کاربران است و شبکه های داخلی حتی وقتی به قابلیت های خوبی دست پیدا کرده باشند اما کاربران در آن مجتمع نباشند، نمی توانند به اقبال عمومی برسند.

در این میان روبیکا به دلیل نوع جامعه مخاطبان خود، سطح دسترسی فراگیرتری دارد و می تواند به عنوان یک پیام رسان مورد اقبال برای ارتباطات در آموزش مجازی شانس بیشتری برای همه گیری داشته باشد.