آی‌سی‌تی نیوز – به گزارش خانه ملت؛ هشتمین نشست کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی روز سه شنبه، ۲۵ آبان ماه با حضور کارشناسان و مسئولانی از اتاق بازرگانی، سازمان تبلیغات اسلامی، اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد. در این نشست […]

آی‌سی‌تی نیوز – به گزارش خانه ملت؛ هشتمین نشست کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی روز سه شنبه، ۲۵ آبان ماه با حضور کارشناسان و مسئولانی از اتاق بازرگانی، سازمان تبلیغات اسلامی، اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد.

در این نشست نمایندگان اظهارات خود در مورد کلیات طرح را مطرح کردند و همچنین کارشناسان و نمایندگان بخش خصوصی به دغدغه ها و دیدگاه های خود در مورد کلیات پرداختند.

رضا تقی پورانوری رئیس کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی در ابتدای این نشست، گفت: امروز در ادامه بررسی کلیات طرح، ارائه نظرات کارشناسی سایر دستگاه ها و نمایندگان بخش خصوصی را خواهیم داشت.

نشست کمیسیون مشترک فضای مجازی مجلس شورای اسلامی
وی ادامه داد: همچنین مرکز ملی فضای مجازی در مورد آخرین وضعیت پیام رسان های داخلی گزارشی را ارائه و نمایندگان مخالف و موافق اظهارات خود در مورد کلیات طرح را مطرح خواهند کرد.

خوراکیان: وقتی سرویس داخلی به خوبی ارائه خدمت می کند با اقبال قابل توجه کاربران مواجه می‌شویم

امیر خوراکیان معاون حقوقی و امور مجلس مرکز ملی فضای مجازی در ادامه با بیان اینکه از سال ۱۳۹۶ سیاست‌ها و اقدامات پیام‌رسان‌ها در شورای عالی فضای مجازی تصویب شد، گفت: از سال ۹۷ تاکنون که فعالیت پیام رسان‌های داخلی به صورت ویژه و با حمایت های خاص شروع شد با افت و خیزهایی همراه بوده است.
وی با اشاره به اطلاعات آماری پیام رسان ایتا، افزود: تعداد کاربر ثبت نام شده در ایتا ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر و تعداد کاربران فعال ماهانه ۳ میلیون و ۳۸۰ هزار نفر است.
خوراکیان ادامه داد: همچنین اطلاعات تعداد کاربران ثبت نام شده در پیام رسان سروش پلاس ۱۲میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و کاربران فعال ماهانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است همچنین کاربران فعال ماهانه ۳ میلیون و ۱۲۳ هزار نفر است؛ تعداد کاربر ثبت نام شده در پیام رسان بله ۸ میلیون و ۴۴۵ هزار نفر و کاربران فعال ماهانه: ۱ میلیون و ۳۸۲ هزار نفر است؛ تعداد کاربر ثبت نام شده در پیام رسان گپ ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر و کاربران فعال ماهانه ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است.
معاون حقوقی مرکز ملی فضای مجازی یادآور شد: بر اساس برآوردهای ما با حذف کاربران مشترک حدود ۲۰ میلیون نفر کاربر یونیک از مجموع این پیام رسان‌ها استفاده می کنند که به تناسب وضعیتی که در سرویس دهی پیام رسان ها داریم عدد خوب و قابل توجهی است.
وی افزود: تجربه ثابت کرده وقتی سرویس داخلی خوب فعال می شود و ارائه خدمت می کند با اقبال قابل توجه کاربران مواجه می‌شویم در نتیجه این پیش فرضی که برخی مطرح می‌کنند اقبال مردم از سرویس های داخلی بالا نیست پیش فرض درستی نبوده و معتقدیم بیش از ۷۰ درصد مردم زمانی که سرویس داخلی خوب و با خدمات راحت و مناسب ارائه می شود اقبال قابل توجهی به آنها خواهند داشت؛ در شرایطی سرویس های مسیریاب در کشور فعال شدند که سرویس خارجی همه بازار را کسب کرده بود و در داخل حتی دو سرویس اصلی بسیار خوب توانستند سرویس دهی را به سطحی برسانند که نیازی به سرویس خارجی نداشتیم و بدون اینکه از ابزار فیلتر محدودسازی سرویس مسیریاب خارجی استفاده شود سرویس های مسیریاب داخلی توانستند موفقیت لازم را کسب کنند و اکنون از آنها استفاده می شود.
خوراکیان در ادامه میزان ترافیک مصرفی سرویس های اینترنت و IXP پیام رسان ها در مرکز داده شبکه ملی اطلاعات را تشریح کرد.

میزان ترافیک مصرفی اینترنت

نماینده اتاق بازرگانی: اگر پیام‌رسان‌های ایرانی قوی هستند، چرا مسئولان از توئیتر استفاده می‌کنند

افشین کلاهی رئیس کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران در ادامه با بیان اینکه تصمیم گیری در مورد پیام رسان‌ها باید بر مبنای اطلاعات صحیح باشد، گفت: اطلاعات رکن تصمیم‌گیری است بنابراین باید به درستی ارائه شود.
کلاهی ادامه داد: اگر پیام‌رسان‌های داخلی قوی هستند و ۲۰ میلیون عضو دارند چرا اغلب مسئولان از توئیتر استفاده می‌کنند.

نماینده اتحادیه کسب وکارهای مجازی: مخالف کلیات طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی هستیم
رضا الفت‌نسب عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی در ادامه این نشست گفت: وظیفه اصلی اتحادیه با بیش از ۳ هزار عضو در کشور، ارائه مجوز به کسب و کارهای مختلف از جمله تاکسی های اینترنتی است.
وی با بیان اینکه با کلیات طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی به طور کامل مخالف هستیم و مخالفت‌مان را بارها اعلام کردیم؛ تصریح کرد: دغدغه‌های نمایندگان را درک می‌کنیم و مخالف ولنگاری در فضای مجازی هستیم اما با روش فعلی راه به جایی نمی بریم؛ متاسفانه با فیلتر تلگرام تعداد زیادی از مردم را با فیلترشکن ها آشنا کردیم.
الفت‌نسب یادآور شد: برخی از نمایندگان در اظهارنظرهایشان مطرح می‌کنند که طرح را مطالعه نکردیم در حالی که کاملا به آن اشراف دارند و تقاضا داریم در اظهارنظرهایشان این موضوع را رعایت کنند؛ کسب و کارهای آنلاین نگران هستند و نباید نیروی انسانی را از دست داد.
عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی ادامه داد: ما به طور کامل از پیام رسان‌های داخلی حمایت می‌کنیم و موافق آنها هستیم اما با محدودیت و مسدود کردن پیام رسان‌های خارجی هم به طور کامل مخالف هستیم بنابراین نیاز است اجازه دهید مردم خودشان انتخاب کنند؛ نیاز است طرح کاملا حمایتی باشد زیرا از زمانی که این طرح بدون اقناع کردن مردم مطرح شده مهاجرت به شدت برایمان به موضوع جدی تبدیل شده است.
وی یادآور شد: البته ما تحریم داخلی هم هستیم و به کسب و کارهای اینترنتی بزرگی مانند اسنپ و دی جی کالا اجازه تبلیغ در تلویزیون داده نمی شود در این رابطه چگونه انتظار داریم پلتفرم‌های خارجی در کشورمان نماینده داشته باشند.

تقی‌پور: فیلتر تلگرام ربطی به طرح حمایت ندارد
رضا تقی پورانوری رئیس کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی در پاسخ به اظهارات الفت نسب، گفت: فیلتر تلگرام ربطی به طرح حمایت ندارد؛ طرح هنوز تصویب نشده و نباید نگران بود.

نماینده سازمان تبلیغات: با قدرت کنار طرح هستیم
نماینده سازمان تبلیغات اسلامی در این نشست گفت: دست سازمان تبلیغات در حوزه فضای مجازی پر است و مباحث کارشناسی را در اختیار نمایندگان قرار خواهد داد و با قدرت کنار این طرح خواهد بود.
گفتنی است؛ این نشست به صورت زنده از طریق سایت و درگاه اینترنتی خبرگزاری خانه ملت و همچنین اپلیکیشن تلوبیون پخش می شد.

نشست کمیسیون مشترک فضای مجازی مجلس شورای اسلامی

مقابل مخالفت‌ها سریع موضع‌گیری می‌شود

غلامرضا نوری در سخنانی خطاب به نماینده مرکز ملی فضای مجازی، گفت: ما بیشتر مایل هستیم که نظر مرکز را در آن قسمتی که این طرح وارد شده و ترکیب کمیسیون شما را تغییر داده، وظایف شما را تغییر داده و در اختیارات شما دخل و تصرف شده است، بدانیم. خوب بود که درباره این موارد هم مرکز ملی فضای مجازی اظهارنظر می‌کرد، چون برای ما مهم بود.

وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه ما اگر از موضع دفاعی خارج شویم و آن طور که رهبری معظم فرمودند یک مقدار هم با قدرت وارد این فضا بشویم، آیا هنوز همین شرایط داخلی موجود را شما برای آن موقعیت کافی می دانید یا تعامل با پلتفرم های بین‌المللی و خارجی هم کماکان لازم است و باید ادامه داشته باشد؟

نماینده مردم بستا‌ن‌آباد در ادامه بیان کرد: اما در بحث تذکر آیین نامه‌ای من حقیقتا قصد ورود نداشتم و خیلی دوست داریم که فضای جلسه با یک فضای مثبتی پیش برود، اما دوستان یک کوچک‌ترین حرفی که بوی مخالفت از صحبت‌ها می‌آید سریع در مقابل آن موضع گیری می‌شود و گارد می‌گیرند. ما در ماده ۴ آیین نامه تصویب کرده بودیم که رسانه ملی و خانه ملت که انجام می‌دهد و تشکر می‌کنیم جلسات را پخش مستقیم نمایند، من از صداوسیما جویا شدم گفتند کسی از ما نخواسته و کسی به ما اطلاع نداده است. قرار بود همه خبرنگارانی که مجاز هستند به مجلس بیایند در جلسه حضور داشته باشند؛ امروز پیگیری کردیم همه خبرنگاران غیر از خانه ملت گفتند که ما نمی‌توانیم بیاییم و اجازه ندادند. فی‌البداهه یک هماهنگی شد و کپی آیین‌نامه را دادیم به اداره اخبار که چند نفر توانستند حضور پیدا کنند. این شفافیتی که دوستان مدنظرشان است اینگونه پیش می‌رود.

نوری همچنین بیان کرد: البته اساس این کار حتی در آن کمیسیون فرهنگی هم که ما دنبال این طرح بودیم می‌گفتند آقا محرمانه است و باشد بعد از انتخابات ریاست جمهوری، از نماینده که طرح محرمانه نیست. بعد که به صحن آمد در مرحله اولیه یک ورژن دیگری گذاشته شد، روز رأی‌گیری یک ورژن دیگری گذاشته شد و واقعا باید حق بدهیم به منتقدین و افکار عمومی که یک مقدار با شک و تردید به این موضوع نگریسته شود.

 

تقی‌پور: حرف‌های شما را در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان پیگیری می‌کنم، باید پاسخگو باشید

در اینجا تقی‌پور رئیس کمیسیون وارد صحبت شد و گفت: شما دارید خارج از دستور صحبت می‌کنید، شما دارید به اسم تذکر کاملا شبهه درست می‌کنید. به من تذکر دادید اجازه بدهید جواب بدهم.

در ادامه نوری قصد بیان تذکر در ماده ۱۴ داشت که تقی‌پور با صدای بلند خطاب به او گفت: شما دارید شبهه درست می‌کنید و وقتی من حرف می‌زنم می گویید چرا تقی‌پور حرف زد. ساکت بشوید تا پاسخ‌تان را بدهم، تذکر دادید ساکت باشید، پاسخ را بشنوید.

تقی پور در ادامه خطاب درباره تذکر نوری، اظهار داشت: باید مشخص کنید چه کسی اجازه نداده خبرنگار بیاید، این دیگر خیلی بی‌انصافی است که این همه دوربین[اینجاست]، پخش مستقیم دارد می‌شود، چطور قابل توجیه است که ما بگوییم خبرنگار نیاید. کاملا مشخص است این یک خط دیگر است آقای نوری، خواهش من این است که بی انصافی نکنید. شما شفافیت را دارید از بین می‌برید.

وی اضافه کرد: وقتی دارد پخش مستقیم می‌شود خبرنگار ۵۰ تا بیاید و بنشیند اصلا این حرف شما کذب است به نظر من، حتما ما این را پیگیری می‌کنیم، من متاسفم از اینکه یک نماینده بیاید به هیات رئیسه همچین کذبی را نسبت بدهد، من حتما این را پیگیری می‌کنم، از هیات نظارت بر رفتار نمایندگان پیگیری میکنم، ۱۰۰درصد باید پاسخگو باشید.

نوری در اینجا تلاش داشت تذکر بعدی خود را در ماده ۱۴ بیان کند که تقی پور میکروفون او را بست و خطاب به او گفت: شما باید اجازه بگیرید و صحبت کنید. شما به اسم تذکر شش شبهه پشت سر هم مطرح کردید، تا پاسخ این ها را نشنوید طبیعی است که نباید صحبت کنید.

در ادامه جلسه محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه که تلاش داشت فضای جلسه را آرام کند خطاب به رئیس کمیسیون، گفت: آقای دکتر تقی پور عزیز بالاخره فرمایشات آقای نوری و هرکس دیگری که صحبت می‌کند این حق را در مجلس هم دارد که حرف خود را بزند.

تقی پور در اینجا خطاب به او گفت: در مجلس که میکروفون‌ها باز نیست که اینجوری هر موقع خواستند حرف بزنند.

زنگنه ادامه داد: بارها یک برادری میکروفون را باز کرده و علیه آقای قالیباف هزارتا مطلب گفته است. اولا مخاطب حرف های ایشان که جنابعالی نیستید هیات رئیسه و کمیسیون و همه ما هستیم، وقتی فرمایش ایشان تمام شد شما میکروفون را روشن می‌کنید و پاسخ بدهید که ما به همه خبرنگاران گفتیم و اگر که قسمت خبر مجلس کوتاهی کرده است، پیگیری می کنیم.

وی افزود: ما در این مباحث ریز که ورود بکنیم از این مسائل زیاد است، من خواهش می‌کنم که حضرتعالی هم با یک سعه صدری مساله را پیش ببریم و آقای نوری هم با یک سعه صدر مسائل خود را مطرح کنند و در یک فضای خوبی جلسه پیش برود. لذا من خواهش می کنم ایشان اگر نکته‌ای دارند بفرمایند و شما هم پاسخ بدهید.

در ادامه نوری در تذکر دوم خود، گفت: ان‌شاءالله که با سعه صدر و حوصله در کارها، جلسات پیش برود، درخصوص تذکر قبلی من در پیشنهاد هم این ملاحظات را لحاظ کرده بودم که در آیین نامه آمده است که خبرنگارانی که مجاز به ورود به مجلس هستند به کمیسیون بیایند. اما درخصوص تذکر دوم من، تذکر ماده ۱۴ آیین نامه داخلی است، در این ماده آمده است «قبل از رأی‌گیری برای کلیات طرح نظرات نماینده بخش خصوصی و مرکز پژوهش‌ها شنیده می‌شود و در صورت موافقت رئیس کمیسیون یا درخواست سه نفر از اعضاء، نظرات سایر ذی‌نفعان هم استماع می گردد».

نماینده بستان‌آباد در ادامه با نشان دادن یک نامه، اظهار داشت: ما در این راستا به اتفاق سه نفر دیگر از همکاران دو یا سه روز قبل خطاب به رئیس محترم کمیسیون از یک اندیشکده‌ای که صحبت کردیم و خود آقای تقی پور هم می شناختند و در زمان وزارت هم مشاور ایشان بودند، دعوت کردیم. یک مجموعه به نام اندیشکده علمی «طیف» بود، آقای دکتر کشوری قرار بود از آنجا بیاید و توضیحاتی را ارائه کند. صرفا به خاطر اینکه ایشان در تلویزیون مخالفت کرده بود با این طرح، دعوت نشد، هرچه هم ما اصرار کردیم که اجازه بدهید نظرات مخالف هم شنیده شود. اگر دعوت کردید بگویید که دعوت کردید و یا اینکه چرا دعوت نکردید را بگویید.

تقی پور در اینجا و در پاسخ به تذکر نوری، گفت: ببینید آقای نوری، من متاسفم واقعا، این ها حتما قابل پیگیری است من نمی‌دانم این حرف‌ها از کجا می‌آید، آنجا که فرموددید اتهام نزدید، زدید؛ گفتید خبرنگاران را راه ندادند شما باید ثابت کنید چه کسی راه نداده است تا من بروم و یقه او را بگیرم، همینجا پشت میکروفون اسم را بگویید که چه کسی خبرنگارها را راه نداده است. پس اتهام و شبهه درست نکنید.

نوری در پاسخ به وی گفت: شما باید آیین‌نامه را به مراجع ذی‌ربط ابلاغ می‌کردید.

رئیس کمیسیون مشترک طرح صیانت از فضای مجازی در ادامه خطاب به نوری، ابراز داشتن: فرمودید ماده ۱۴ که گفته است نماینده بخش خصوصی، آقایان! جلسه قبل نماینده بخش خصوصی حاضر بود، صحبت کرد یا نکرد؟ آمده است «با درخواست سه نفر از اعضاء نظرات سایر ذی‌نفعان» آقای نوری یک شرکت خاصی را معرفی کردند و گفتند که این‌ها را هم دعوت کنید من در هیات رئیسه مطرح کردم، موافقت نکردند آقایان، دلیلش هم این است که اگر قرار باشد ما تک تک شرکت‌ها را دعوت کنیم که باید ۱۵۰۰ شرکت را دعوت کنیم، فردا من جواب آن ۱۴۹۹ شرکت را چه بدهم؟

وی ادامه داد: غیر از این من معذورم از این که بگویم خودم شخصا با خیلی از شرکت ها جلسه گذاشتنم منتها نه جلسه رسمی، چون می دانستم همین اشکال وارد است، نظراتشان را گرفتم. بعد خواهش کردند که اسم‌هایشان را نگوییم ما هم اصلا نگفتیم ولی کاملا حرف ها را شنیدیم. امروز هم نمایندگان بخش خصوصی آقای رضا الفت نسب از اتحادیه کسب و کارهای مجازی و آقای کلاهی رئیس کمیسیون دانش بنیان از اتاق بازرگانی تشریف دارند و داریم نوبت می دهیم که اگر وقت اجازه بدهد صحبت بفرمایند.

 

هیچ منعی برای حضور خبرنگاران در جلسات کمیسیون وجود ندارد
سخنگوی کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی جزئیات هشتمین نشست این کمیسیون را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا، لطف الله سیاه کلی سخنگوی کمیسیون مشترک طرح صیانت از فضای مجازی در تشریح جزئیات هشتمین نشست امروز (۲۵ آبان ماه) کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی، گفت: در نشست امروز معاون حقوقی مرکز ملی فضای مجازی گزارشی را در مورد وضعیت پیام‌رسان‌های داخلی و آمار کاربران ارائه کرد.

وی ادامه داد: ایشان مطرح کرد که دو مسیریاب داخلی بسیار پرطرفدار هستند و علیرغم اینکه برخی تصور می‌کنند پلتفرم‌های خارجی طرفدار دارند، اما مردم دنبال پلتفرم داخلی یا خارجی نبوده بلکه به دنبال پلتفرم هایی هستند که به آنها سرویس دهی خوبی داشته باشند ضمن اینکه مردم علیرغم وجود مسیریاب های خارجی، از مسیریاب داخلی استفاده می کنند و طرفداران زیادی دارد.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس یازدهم افزود: البته هر چند خدمات پیام رسان‌های داخلی به اندازه پیام رسان‌های خارجی نیست و همچنان اقبال به پیام رسان های خارجی بیشتر است اما آمارها بیانگر این است که اگر به خواست، میل و نیاز مخاطب در سرویس دهی توجه کنیم نباید نگران استفاده از پلتفرم ها خارجی باشیم و این پلتفرم ها خود به خود عقب نشینی خواهند کرد و مردم از پلتفرم های داخلی به دلیل اینکه به زبان خودشان است، استفاده می کنند.

سیاه‌کلی یادآور شد: نماینده اتاق بازرگانی دغدغه‌های خود در مورد کلیات طرح را مطرح و به بخشی از طرح که در مورد مسدودسازی است اشاره و نمایندگان بیان کردند که در حال حاضر بررسی کلیات در دستور کار است و پس از آن در جزئیات به این موضوع خواهیم پرداخت.

سخنگوی کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی یادآور شد: تمامی کارشناسان و مسئولان دستگاه ها در کمیسیون می توانند اظهارنظر کنند و با حضور رسانه‌ها، بررسی طرح را پیش خواهیم برد البته ممکن است برخی نتوانند در کمیسیون حضور فیزیکی داشته باشند اما می‌توانند به صورت آنلاین مباحث را دنبال کنند همچنین افراد می‌توانند نظرات و دغدغه‌های کارشناسی خود در مورد طرح را به کمیسیون منعکس کنند و ما آنها را مورد توجه قرار خواهیم داد.

وی در مورد حضور خبرنگاران در نشست‌های کمیسیون، گفت: هیچ منعی برای حضور خبرنگاران در جلسات کمیسیون وجود ندارد و هر رسانه‌ای که مجوز ورود به مجلس را دارد می‌تواند در جلسات حضور داشته باشد و رئیس مجلس نیز این موضوع را چندین بار مورد تاکید قرار دادند و همچنین در آیین نامه داخلی کمیسیون نیز مدنظر قرار گرفته است.

گفتنی است؛ این نشست به صورت زنده از طریق سایت و درگاه اینترنتی خبرگزاری خانه ملت و همچنین اپلیکیشن تلوبیون پخش می شد