آی‌سی‌تی نیوز – نایب رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: کتاب با کالاهای دیگر متفاوت است و باید به آن به عنوان کالایی نگاه کرد که قوانین ویژه‌ای را می‌طلبد و قیمت‌ها نیز باید ثابت باشد. به گزارش فارس، محمود آموزگار ناشر و نایب رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت‌وگو با برنامه […]

آی‌سی‌تی نیوز – نایب رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: کتاب با کالاهای دیگر متفاوت است و باید به آن به عنوان کالایی نگاه کرد که قوانین ویژه‌ای را می‌طلبد و قیمت‌ها نیز باید ثابت باشد.

به گزارش فارس، محمود آموزگار ناشر و نایب رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت‌وگو با برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» رادیو گفت‌وگو در مورد ناشران، کتابفروشی‌ها و ارکان صنعت نشر اظهار داشت: با ناهنجاری‌هایی در حوزه نشر مواجهیم که بخشی از آن ریشه در قوانین و آیین نامه‌های کشور دارد و بخشی مربوط به مدیریت و متولیان این حوزه و بخشی نیز مربوط به صنف است.

وی مشکل‌ترین مسئله این حوزه را آشفتگی در قیمت‌ها و نبود یک سیستم کنترلی دانست و افزود: اعضای برخی اتحادیه‌ها کتاب می‌فروشند، اما هیچ کنترلی در مورد آنها اعمال نمی‌شود؛ همچنین فروشگاه‌های چند مجموعه‌ای که «دیجی کالا» نمونه بارز آنهاست، کتاب‌ها را با تخفیف‌های بالا عرضه می‌کنند که آسیب‌های فراوانی را به ناشران و کتابفروشان وارد کرده است.

نایب رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران خاطرنشان کرد: در ۲ دوره قبلی اتحادیه ناشران موفق شد، مجوز فروش الکترونیکی کتاب را از اتاق اصناف بگیرد، اما بعدا این مجوز به فروشگاه‌های چند منظوره سپرده شد. در حالی که باید در قانون نظام صنفی شرایطی فراهم شود که اتحادیه اصلی بتواند کنترل داشته باشد و ضوابط را اعمال کند تا بتواند به کنترل بازار کمک کند.

آموزگار همچنین یادآور شد: کتاب با کالاهای دیگر متفاوت است و باید به آن به عنوان کالایی نگاه کرد که قوانین ویژه‌ای را می‌طلبد و قیمت‌ها نیز باید ثابت باشد.