دولت در ۱۲ سال گذشته مانع توسعه مخابرات شد
دولت در ۱۲ سال گذشته مانع توسعه مخابرات شد

آی‌سی‌تی نیوز – مدیرعامل شرکت مخابرات ایران معتقد است که عدم توسعه زیرساخت‌های مخابرات در سال‌های اخیر به دلیل فقدان کمک دولت و ماموریت‌های هزینه‌آوری است که دولت بر عهده شرکت مخابرات گذاشته‌است. به گزارش شرکت مخابرات ایران، مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، در گفتگوبا شبکه خبر پاسخگوی سوالات مجری برنامه درباره توسعه ارتباطات […]

آی‌سی‌تی نیوز – مدیرعامل شرکت مخابرات ایران معتقد است که عدم توسعه زیرساخت‌های مخابرات در سال‌های اخیر به دلیل فقدان کمک دولت و ماموریت‌های هزینه‌آوری است که دولت بر عهده شرکت مخابرات گذاشته‌است.

به گزارش شرکت مخابرات ایران، مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، در گفتگوبا شبکه خبر پاسخگوی سوالات مجری برنامه درباره توسعه ارتباطات زیرساخت و چالش های پیش روی آن بود.

سلطانی در پاسخ به این بحث که ارتباطات به نوعی زیرساخت توسعه کشور محسوب می‌شود، اما در بحث دیتا خصوصا در شهر‌های بزرگ با مشکل مواجهیم و با وجود اعلام انحصار در مخابرات، بازهم مشکلاتی داریم، گفت: «انحصار کلیدواژه‌ای است که زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد، هدف ما و سیاست گذاران توسعه در زیرساخت و ارتباطات است. ۱۰ سال قبل و همزمان با کشور‌های دیگر جهان، سند راهبردی خودمان را تنظیم و بحث توسعه رو کلید زدیم و اکنون توسعه زیرساخت ارتباطات با فیبر نوری و FTTH را در دست داریم. سند راهبردی در مخابرات با کمک بهترین مشاوران کشور‌های توسعه یافته انجام شده و هیچ نقصی ندارد.»

وی در ادامه گفت: «در کشور‌های دیگری که پروژه توسعه ارتباطات را در دست دارند، دولت به آن‌ها کمک می‌کند، مثلا در کشور آلمان در سال ۲۰۱۸ برای توسعه زیرساخت در بخشی دسترسی به FTTH، ۲.۷ میلیارد یورو یارانه اختصاص داده شد، در فرانسه تا سال ۲۰۲۵ هدف گذاری شده است کل مشترکین به فیبرنوری دسترسی داشته باشند و دولت کمکی ۱۴ میلیارد یورویی داشت، در کره جنوبی و در همین بحث دولت حدود ۳۹ درصد به مخابرات کمک کرده است. در ۱۲ سال گذشته ما هیچ گونه حمایتی از طرف دولت نداشتیم، دولت هیچ کمکی به ما نمی‌کند. در کشور‌های دیگر هم مخابرات خصوصی است، ولی دولت به دلیل زیانده نشدن شرکت‌های خصوصی به آن‌ها کمک می‌کنند.»

سلطانی در ادامه تصریح کرد: «شرکت مخابرات، چون به بخش خصوصی واگذار شده باید بخشی از درآمد را به دولت بدهد و در این ۱۲ سال بابت سود سهام شرکت، سهام عدالت و مالیات ۶۴ هزار میلیارد به دولت اعتبار دادیم. در همه جای دنیا درآمد و هزینه تناسب دارند. غیر ازینکه دولت به ما کمک نکرد ما به دولت کمک کردیم. در این سال‌ها عددی حدود ۴۰ هزار میلیارد هزینه حقوق و مزایا بود. حدود ۱۰۴ میلیارد برای دولت آورده داشتیم، اما کمکی به ما نشد.»

وی در خصوص انحصار مخابرات افزود: «برای عدم توسعه برای مخابرات از کلمه انحصار استفاده می‌شود. در این ۱۲ سال، در حوزه تلفن هیچگونه افزایشی در تعرفه‌ها نداشتیم. ۲۰ هزار میلیارد تومان آورده ما اگر خرج توسعه می‌شد مشترکین بیشتری به باند پهن متصل می‌شدند و ما این مشکلات رو نداشتیم.»

مدیر عامل شرکت مخابرات در پاسخ به این سوال که شما به سهامداران سود پرداخت می‌کنید، اما چرا کاری برای توسعه نمی‌کنید، توضیح داد: «شرکت مخابرات سهامدار حقیقی و حقوقی دارد، اگر به سهامداران سود ندهیم، مردم انگیزه‌ای برای خرید سهام ندارند و سهام ما با مشکل رو به رو می‌شود؛ بنابراین سهامداران کف سود رو دریافت می‌کنند، علاوه بر این سودی که غیر از دولت سهامداران دریافت کنن عدد زیادی نیست که بشود با کمک آن تحولی ایجاد کرد.»

سلطانی درخصوص توسعه شبکه فیبرنوری و اینکه اکنون ۱۷۵ هزار کیلومتر فیبرنوری داریم، اما هنوز در دسترس مردم قرار نگرفته است، گفت: «موضوع سرمایه گذاری و توسعه نسبت مستقیم دارد، وقتی از ما حمایت نمی‌شود و در برخی از اقدامات جلوی ما گرفته می‌شود، در نتیجه مشترکین دچار مشکل می‌شوند. ما نمیتوانیم نوسازی کنیم. در تمام این ۱۲ سال حمایتی از ما نشده و اعتبارات از ما گرفته شده است. دولت ماموریت‌های هزینه زا هم به مخابرات ابلاغ کرده است.»

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران تصریح کرد: «در سال ۱۳۹۴ دولت بحث هم کد سازی را به ما ابلاغ کرد، وقتی طرحی قرار است اجرای شود، اگز کاهش درآمد به وجود بیاورد باید جبران شود، در آن سال این کار برای ما ۸ هزار میلیارد هزینه داشت و دولت هزینه‌ای را به ما نداد و ما از خودمان خرج کردیم.»

وی در ادامه افزود: «ما اگر این اعداد را داشتیم، مسلما الان فیبرنوری که ۱۷۵ هزار کیلومتر است دوبرابر می‌شد و ما اکنون نزدیک منازل مردم بودیم و سرعت بالا را به آن‌ها ارائه می‌دادیم، ولی این پروژه‌ها مشکلاتی برای ما داشت و سرعت ما کند شد. سیاست‌ها مشکل ساز هستند. هدف ما توسعه است و مردم به سرعت بالا نیاز دارند.»

این مقام مسئول درباره اینکه قرار بود تا سال ۱۳۹۸ نیم میلیون پورت اضافه شود، اما اتفاق نیوفتاد، گفت: «سال ۱۳۹۸ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موضوع شبکه دسترسی در شبکه ملی اطلاعات را به ما ابلاغ کرد. ما به دلیل اهمیت این موضوع، طرحی را ارائه کردیم، براساس طرح ما برای یک بازه زمانه ۵ هزار میلیارد هزینه نیاز بود.»

سلطانی در پایان تصریح کرد: «برای تامین هزینه طرح چند راه وجود داشت: اصلاح تعرفه‌های مخابرات، کمک سهامداران و فروش بخشی از اموال شرکت. چون توافق بین وزارت و سهامداران انجام نشد، این اتفاق رخ نداد و ما از سمت خودمان یک میلیون پورت را مهیا کردیم و تا پایان امسال ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار پورت دیگر اضافه خواهد شد. اگر به ما کمک و زیان دهی ما جبران شود، توسعه شبکه زیرساخت ثابت اتفاق خواهد افتاد.»