<span style='color:#787878;font-size:12px;'>نمایندگان مجلس:</span><br/>نسخه الکترونیکی باید به نفع مردم باشد
<span style='color:#787878;font-size:12px;'>نمایندگان مجلس:</span><br/>نسخه الکترونیکی باید به نفع مردم باشد

آی‌سی‌تی نیوز – سومین نشست کمیته سلامت الکترونیک کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی عملکرد سازمان‌ها و نهادهای مرتبط در حوزه سلامت الکترونیکی برگزار شد. به گزارش خانه ملت، سومین نشست کمیته سلامت الکترونیک کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با حضور جمعی از کارشناسان و متخصصان حوزه سلامت و سازمان‌ها و نهادهای مربوطه […]

آی‌سی‌تی نیوز – سومین نشست کمیته سلامت الکترونیک کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی عملکرد سازمان‌ها و نهادهای مرتبط در حوزه سلامت الکترونیکی برگزار شد.
به گزارش خانه ملت، سومین نشست کمیته سلامت الکترونیک کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با حضور جمعی از کارشناسان و متخصصان حوزه سلامت و سازمان‌ها و نهادهای مربوطه برگزار شد.

فاطمه محمدبیگی رئیس کمیته الکترونیکی سلامت کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در ابتدای این نشست تاکید کرد: امروزه نقش و اهمیت سلامت الکترونیک در جامعه بسیار مهم است و منجر به کاهش هزینه‌ها، عدم مراجعات حضوری، کاهش بروکراسی‌های سنگین، کاهش تولید اسناد کاغذی و کاهش تخلفات می‌شود؛ بر همین اساس اجرایی شدن سلامت الکترونیک به صورت یکپارچه اقدام بزرگی در حوزه سلامت کشور خواهد بود.

یوسف زاده نماینده شورای اجرایی فناوری اطلاعات در این جلسه عنوان کرد: اکثر کشورهای توسعه یافته و کم جمعیت نتوانسته‌اند در حوزه سلامت الکترونیک با موفقیت عمل کنند، تاکنون در حوزه سلامت الکترونیک به موفقیت ۷۰ درصدی در پروژه‌ها دست یافته‌ایم، چالش‌هایی که امروز با آنها مواجهیم؛ آنقدر پررنگ نیستند که عملکرد این پروژه را زیر سوال ببرند. اگر جلوی پیشرفت این طرح گرفته شود، متاسفانه به عقب باز خواهیم گشت، در حال حاضر باید عملکرد مثبت این پروژه را ببینیم.

 

در کشور ما پزشکان در یک روز ۱۸۰ نفر را ویزیت می‌کنند

وی ادامه داد: سوال این است که چگونه در کشور ما پزشکان در یک روز ۱۸۰ نفر را ویزیت و حتی آنها را ثبت الکترونیکی می‌کنند؟ حال اگر این روش و عملکرد بررسی شود، خواهیم دید که عملکرد درستی نیست.

یوسف‌زاده تاکید کرد: استارت آپ‌ها در تمام موضوعات خوب و موثر عمل کرده‌اند، اگر نتوانیم به درستی از ظرفیت آنها استفاده کنیم، جای آن‌ها را پلتفرم‌های خارجی خواهد گرفت. شاخص‌ها و ارزیابی‌هایی از طرف سازمان‌ها تعریف شده که به صورت هفتگی به وزارت بهداشت ارسال می‌شوند، ولی متاسفانه در ۵ ماه اخیر از طرف وزارت بهداشت گزارشی در این راستا دریافت نکرده‌ایم.

فرهمند نماینده وزارت بهداشت نیز در این جلسه بیان کرد: هر سازمان و نهادی وظایفی در راستای پیشبرد اهداف نسخه الکترونیکی دارد. طبق برنامه چهارم توسعه در سال ۸۱ منابعی اختصاص داده شد که این ماجرا در همان دوران مسکوت ماند، در حال حاضر در وزارت بهداشت منبعی از داده‌ها و اطلاعات ذخیره شده که باید در جایی استفاده می‌شد.

وی تاکید کرد: از سال ۹۸ و همزمان با شیوع کرونا، برنامه کل سازمان‌ها و نهادها تغییر کرد که در نهایت به تغییر اقدامات پایدار وزارت بهداشت منجر شد.

 

کمبود نیروی متخصص پزشک منجر به کار بسیار پزشکان می‌شود

نماینده وزارت بهداشت تاکید کرد: اگر در کشور یک پزشک روزی ۱۸۰ بیمار ویزیت می‌کند، به دلیل کمبود نیروی متخصص است، اما در مورد پلتفرم‌ها که در این جلسه به آن اشاره شد، باید توجه کنیم که آیا زیرساخت پلتفرم‌های داخلی توانایی به سرانجام رساندن چنین پروژه ای را دارند؟

همچنین در این نشست، سید سجاد رضوی دبیر شورای عالی بیمه اظهار داشت: اگر هر سازمانی گزارش عملکرد خود را بدهد، می‌توان به یک جمع‌بندی کامل رسید. وزارت بهداشت تاکنون یکسری تغییرات داشته است. سازمان‌های بیمه‌گر بر این عقیده هستند که باید کدینگ‌ها به درستی اجرا شود، از طرفی وزارت بهداشت نتوانسته در این راستا عملکرد خوبی داشته باشد. اگر ادعای پیشرفت ۷۰ درصدی پرونده سلامت صحیح باشد، باید بررسی کنیم که این میزان در کجا تعریف شده است.

 

نسخه الکترونیک ایران ۱۴۰۰ صفحه مستندات دارد

وی ادامه داد: نسخه الکترونیک ایران ۱۴۰۰ صفحه مستندات دارد که بیشتر آنها مستندات نیستند، بلکه دستورات هستند. باید توجه کنیم که پروژه یعنی مکان، زمان و هزینه جزء به جزء تعریف شده باشد. آیا در نسخه الکترونیک این موارد رعایت شده است؟ زمان مشخص می‌کند که در ۸ ماه نسخه الکترونیک اجرایی شده است، کجای دنیا در این بازه زمانی نسخه الکترونیک عملیاتی شده و به نتیجه رسیده است؟ سازمان‌ها و نهادها از شرکت‌های بیمه‌ای تا وزارت بهداشت، هر یک باید قوانین خود را به درستی اجرایی کرده و در یک راستا حرکت کنند. ما در حد توان خود از سال ۹۱ نسبت به سال ۸۶ در وزارت بهداشت و سازمان بیمه پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم. البته ناهماهنگی‌هایی هم وجود دارد و اتصال سازمان‌ها و نهادها تاکنون به درستی انجام نگرفته است اما باید تلاش شود تا تمام سازمان‌ها و نهادها با هماهنگی کامل با یکدیگر در یک مسیر حرکت کنند.

محمدبیگی عضو کمیسیون بهداشت درخصوص ناهماهنگی بین سازمان‌ها و نهادها در اجرای نسخه الکترونیک تاکید کرد: باید دو هدف زمان‌بندی و تدوین مدیریت سلامت الکترونیک در دریافتی اسناد به درستی صورت گیرد و ضمانت اجرایی آن‌ها به عینه دیده شود.

فرهمند در ادامه تصریح کرد: پرونده نسخه الکترونیک در سال ۸۶ به عنوان مطالبات اصلی مورد توجه قرار گرفت و در سال ۹۸ آغاز به کار کرد. خوشبختانه در بخش بستری بیماران اطلاعات به درستی جمع‌آوری شده و در برنامه پنجم و ششم توسعه نگاه سیستمی مشخصی داشته است. ولی حال این سوال مطرح است که چرا ترک فعل‌ها صورت گرفته که شاهد به سرانجام نرسیدن برخی از اهداف در حوزه سلامت هستیم؟ جدا از همه موضوعات مطرح شده، اتفاقات بسیاری در حوزه بیمه سلامت افتاده است، تولیت سلامت کشور بر عهده کدام سازمان است؟ شرکت‌های بیمه‌ای یا وزارت بهداشت و درمان؟ نکته دیگر اینکه فلسفه حیاتی بیمه چیست؟ یعنی هزینه‌های آن بر درآمدهای آن فائق نیاید!

 

۳۸۰ مرکز درمانی نسخه الکترونیک به درستی اجرایی می‌کند

شهرام غفاری نماینده سازمان تامین اجتماعی نیز در این نشست تاکید کرد: در سازمان تامین اجتماعی ما مکلفیم تا خرید راهبردی کنیم. سازمان تامین اجتماعی تا به امروز در پروژه نسخه الکترونیک وظایف و اقداماتی را که بر عهده داشته، به درستی انجام داده است. این سازمان در سال ۹۴ تصمیم گرفت نسخه الکترونیک را به عنوان ابزار در حوزه سلامت اجرایی کند تا روند عملکرد پزشکان به درستی رصد شود. از سال ۹۵ در ۳۸۰ مرکز درمانی نسخه الکترونیک به درستی اجرایی شد، در حال حاضر شاهد حذف شدن دفترچه‌های کاغذی در حوزه درمان هستیم. این کار سختی نبود و به درستی اجرایی شد.

وی ادامه داد: امروزه ۷۰ تا ۸۰ درصد پزشکان طرف قرارداد تامین اجتماعی برای رضایت حال بیماران و وزارت بهداشت نسبت به نسخه‌نویسی الکترونیکی اقدام می‌کنند.

 

پروژه سلامت الکترونیک یک پروژه بزرگ ملی است

حسین مهویدی مدیر عامل شرکت مکفا نیز در این نشست تاکید کرد: مسئولیت شرکت مکفا، گسترش فناوری اطلاعات در کل جامعه است و می‌تواند در زمینه حوزه سلامت الکترونیک تمرکز ویژه‌ای داشته باشد. پروژه سلامت الکترونیک یک پروژه بزرگ ملی است، برهمین اساس در مورد خدمات رسانی باید به گونه ای دیگر روی آن سرمایه گذاری کنیم.

وی ادامه داد: شرکت مکفا اعلام آمادگی می‌کند تا در حوزه هوشمندسازی بیمارستان‌ها، سلامت الکترونیک، توسعه هوشمند سازی در حوزه بهداشت و درمان، به درستی عمل کند. این شرکت تمام تلاش خود را می‌کند تا در نسخه الکترونیک به صورت جدی ورود کرده و تمام کاستی‌های وزارت بهداشت و مردم را در همین خصوص برآورده سازد.

محمد یوسفی از وزارت بهداشت در ادامه این نشست تصریح کرد: تولیدکنندگان خدمات الکترونیکی در این جمع با ارائه خدمات الکترونیکی مخالف نیستند، یکسری از اقدامات بهم پیچیده شده، اما آنچه امروز مهم است و باید باعملکرد یکپارچه به جلو پیش برویم؛ باید منصفانه تمام اقدامات را قضاوت کنیم و به نتیجه برسیم چه میزان از این عملکردها انجام شده در حوزه نسخه الکترونیک به نفع و یا ضرر مردم است؟

وی ادامه داد: اگر سازمان‌ها و نهادها؛ فرماندهی مشخصی را در نسخه الکترونیک به نفع مردم تعریف نکنند، مطمئناً به یک نتیجه دلخواه نخواهیم رسید.

 

بیمه یک نیاز است و ذینفعانی را در بر می‌گیرد

بهمن برزگر نماینده سازمان بیمه سلامت کشور در این نشست تاکید کرد: مفهوم سلامت الکترونیک در برنامه چهارم توسعه مورد بررسی قرار گرفت. بیمه یک نیاز است و ذینفعانی را در بر می‌گیرد. در سال‌های قبل بیمه سلامت به علت نداشتن اطلاعات، عملکرد قابل قبولی نداشت، کما اینکه سازمان تامین اجتماعی گزینه‌ای برای ارائه خدمات خود درخصوص نسخه الکترونیک داشت. در سال ۹۸ فشار کرونا الزاماتی را برای بیمه‌ها به وجود آورد. ضعف وزارت بهداشت در جایی خود را نشان داد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تفاهم بر سر هیچ است، باید همگی زیر یک بیرق جمع شویم، مشروط به اینکه بیمه سلامت ذینفعان را نیز در نظر بگیرد.

محمدبیگی رئیس کمیته الکترونیکی سلامت کمیسیون بهداشت در پایان این نشست تاکید کرد: فرآیند بین‌بخشی بین سازمان‌ها و نهادها مختل کننده است، از همه سازمان‌ها و نهادها که در حوزه سلامت الکترونیک نقش دارند، درخواست می‌کنیم تا به یک جمع‌بندی کامل برسند. بحث استفاده از استارت آپ‌ها برای پیشبرد تسریع این حوزه بسیار اهمیت دارد؛ موضوع اعتبارات در بودجه ۱۴۰۱ را باید در نظر بگیریم. همچنین مسئله کدینگ‌ها باید به صورت جدی پیگیری شود. در ضمن شاخص‌های جدیدی برای حوزه سلامت در نظر گرفته شود تا شاهد نظم و مقررات الگوریتمی به صورت جدی باشیم.