عدم راه‌اندازی سامانه معاملات خودرو از سال ۹۱
عدم راه‌اندازی سامانه معاملات خودرو از سال ۹۱

آی‌سی‌تی نیوز – گشت و گذاری در محدوده نمایشگاه‌های اتومبیل از فضای سرد بازار خودرو حکایت دارد. رهگذران با بی‌اعتنایی از کنار خودروهای رنگ به رنگ مغازه‌های خیابان خرمشهر عبور می‌کنند. انگار نه انگار همین چند روز پیش داغ‌ترین اخبار مربوط به خودرو و قیمت‌های نجومی بازار بوده است.بنگاه‌داران می‌گویند بازار اصطلاحا خوابیده و از […]

آی‌سی‌تی نیوز – گشت و گذاری در محدوده نمایشگاه‌های اتومبیل از فضای سرد بازار خودرو حکایت دارد. رهگذران با بی‌اعتنایی از کنار خودروهای رنگ به رنگ مغازه‌های خیابان خرمشهر عبور می‌کنند. انگار نه انگار همین چند روز پیش داغ‌ترین اخبار مربوط به خودرو و قیمت‌های نجومی بازار بوده است.بنگاه‌داران می‌گویند بازار اصطلاحا خوابیده و از هیجان کاذبی که روزهای پیش مردم و مسئولان را سر درگم کرده بود، افتاده است. توجیهشان برای این رکود عجیب این است که هم خریداران و هم فروشندگان از وقتی قرارشد قیمت‌گذاری‌های جدید اعلام شود، عقب کشیدند و برای انجام معامله دست نگه داشته‌اند.
به گزارش اقتصاد سرآمد، به گفته نمایشگاه‌داران، در چند روز اخیر حتی یک مورد خرید و فروش هم انجام نشده و به ندرت کسی سراغی از قیمت‌ها بگیرد و بازار به‌طور کامل سوت و کور است. باید عوامل افزایش قیمت خودرو ریشه‌یابی و برطرف شود، در غیر‌این‌صورت حتی نرخ‌گذاری‌ها هم به تنهایی نمی‌تواند بازار خودرو را به ثبات برساند، مهم‌ترین عامل در این میان عرضه نکردن خودرو از سوی شرکت‌های تولیدکننده بود، به‌طوری که اگر خودروسازان به تعهداتشان هم عمل می‌کردند و روند واگذاری خودروهای ثبت‌نامی را به‌موقع و به‌درستی انجام می‌دادند، وضعیت بازار این‌گونه آشفته و بهم‌ریخته نمی‌شد و قیمت‌ها از سوی عده‌ای سودجو ناگهان بالا کشید.
دراین آشفته بازار برخی سیاست‌های اشتباه و سطحی بر مشکلات خودروساز و خریدار می‌افزاید. برخی از مسئولان اما در سکوت و بعضی دیگرنیز واکنش‌هایی را بروز می‌دهند که رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل نیز یکی از آن‌ها است.

فروشندگان زیرزمینی و عدم اعتقاد آن‌ها به پرداخت مالیات
موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل در گفتگو با اقتصادسرآمد، با برشمردن مسائلی که چند سالی است بازار خودرو دچار ان است به فروشندگان زیرزمینی و عدم اعتقاد آن‌ها به پرداخت مالیات اشاره کرد وبه خبرنگار ما گفت: هیچ یک از فروشندگان خودرو که صاحب پروانه کسب هستند نمی‌توانند وارد خرید خودرو‌های قرعه کشی شوند. در حالی که سالانه مالیات خود را پرداخت می‌کنند؛ اما خریداران زیرزمینی که مشاغل فراوانی دارند از این رویه استفاده و سود می‌برند. بار‌ها این نکات را به مسئولان گوشزد و هشدار داده ایم. مهمترین کلید جلوگیری از تورم و فساد، پرداخت مالیات بموقع و اصولی توسط همه است.

اجرایی نشدن سامانه معاملات
وی با ابراز تاسف از اجرایی نشدن سامانه معاملات نیز افزود: موضوع سامانه معاملات خودرو در سال ۹۱ مطرح و توسط برخی پی گیری شد، اما متاسفانه اجرایی نشد. اجرایی شدن این سامانه می‌تواند تمامی مشکلات سوء استفاده برخی از دلالان که نظم بازار خودرو را برهم می‌زنند حل کند. با ثبت تمامی مراحل خرید خودرو با مدارک کامل به طور شفاف می‌توان راستی آزمایی کرد و هیچ قیمتی به دلخواه تغییر نمی‌کند تا بازار متحول و بی نظم شود.

مقایسه بازار خودرو و بازار موادغذایی
او تصریح می‌کند؛ همانگونه که دولت در زمان کمبود مواد غذایی در پی تامین آن از کانال‌های مختلف بر می‌آید تا مشکل تورم در آن محصول را کم کند باید برای تولید قطعات خودرو نیز به همان میزان نگران باشد و بازار قطعات را تامین و پوشش دهد. تولیدکنندگان قطعات داخلی و واردکنندگان باید این وظیفه را بخوبی انجام دهند. حال که می‌دانیم بازار خودرو با بی نظمی دچار اختلال و مشکل شده است پس باید در پی راه حل بود و تنها راه حل آن، سرمایه گذاری دولت در تامین نیاز بازار تولید خودرو است.
وی راه‌اندازی سامانه ثبت معاملات را راه حلی بسیار موثر و مثبت خواند و گفت: هر چه سریع‌تر باید این سامانه شروع به کار کند تا هم سازمان به موقع مالیاتش را دریافت کند وهم بازار خرید و فروش خودرو از این حالت متشنج و بی ثبات خارج شود و سیر طبیعی را طی کند، هوشمند سازی امروزه در تمامی معاملات در دنیا حرف اول را می‌زند، این کار فقط برای افرادی ناراحت کننده است که ترس از شفافیت دارد، اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در این کار پیشتاز است.
موتمنی در خصوص لزوم آموزش‌های لازم در خصوص مشکلات و موضوعات مالیاتی، بیان داشت: امروزه در دنیا آموزش در تمامی عرصه‌ها حرف اول را می‌زند سازمان امور مالیاتی برای اجرای تمامی طرح‌های که ارائه می‌دهد هیچگونه آموزشی به مودیان نمی‌دهد، طرح را اعلام و انتظار دارد از همان فردا همگان اجرایی کنند، تا به کی باید مشکلات را با چانه‌زنی حل کرد اگر افراد به برنامه‌ها اشراف داشته باشند و آموزش ببینند کمتر با مشکل روبه رو می‌شوند.
هر شغلی اگر در جایگاه خود فعالیت نکند بازار آشفته می‌شود. ویترین خودروفروشان را به جز خودرو نمی‌توان باکالای دیگری پر کرد. دیگر مشاغل هم همینطور است. این روز‌ها افراد مختلف با مشاغل متفاوت وارد بازار خودرو، ملک، ساخت و ساز شده اند.

این در حالی است که هیچ جای دنیا افراد در غیر از تخصص خود فعال نیستند. خانه دارها، محصلان، دانشجویان، پزشکان همه وارد خرید خودرو نه برای تامین نیاز فردی بلکه برای معامله شده اند. این برهم ریختگی نظم در خرید و فروش خودرو معمای گرانی و تورم خودرو را حل نخواهد کرد؛ بلکه خود به تشنج آن می‌افزاید.اما در این بین شرکت‌های پیش فروش کننده باید از سوی موسسه یا بانک ضمانت شوند که در کشور ما این رویه انجام نمی شود. شکایت خریداران به مراجع قضایی و دریافت پول از این روش نتیجه اعتماد نادرست به شرکت های پیش فروش کننده است. با وجود تصویب قانون الزامی بودن دریافت مجوز فعالیت در این زمینه از فروردین امسال برای شرکت‌های پیش فروش کننده، هیچ یک از این شرکت‌ها و حتی شرکتهای دارای پروانه کسب نیز برای دریافت مجوز مراجعه نکرده است.