آی‌سی‌تی نیوز – رئیس سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرد: متاسفانه علیرغم اینکه در برنامه‌های توسعه‌ای به ویژه برنامه ششم، تاکید شده که تمام دستگاه‌ها باید فرآیند جریان امور را الکترونیکی کنند. به گزارش خبرگزاری فارس، ذبیح الله خداییان در مراسم معارفه خود به عنوان رییس سازمان بازرسی با بیان اینکه سازمان بازرسی کل کشور […]

آی‌سی‌تی نیوز – رئیس سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرد: متاسفانه علیرغم اینکه در برنامه‌های توسعه‌ای به ویژه برنامه ششم، تاکید شده که تمام دستگاه‌ها باید فرآیند جریان امور را الکترونیکی کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، ذبیح الله خداییان در مراسم معارفه خود به عنوان رییس سازمان بازرسی با بیان اینکه سازمان بازرسی کل کشور مهم‌ترین دستگاه نظارتی کشور است و این سازمان از ویژگی‌هایی برخوردار است که در کمتر دستگاه نظارتی و بازرسی درون و بیرون کشور وجود دارد، جایگاه مهم سازمان بازرسی را مورد اشاره قرار داد و گفت: خبرگان قانون اساسی به درستی یکی از اصول قانون اساسی را به سازمان بازرسی اختصاص دادند تا به لحاظ وظیفه‌ای که بر عهده دارد، دستخوش تغییرات زمامداران نشود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور از جمله ویژگی این سازمان را نظارت بر حسن جریان امور و اجرای قوانین دانست و گفت: خبرگان قانونی اساسی به خوبی این دو عبارت را در قانون اساسی گنجاندند؛ چراکه نظارت بر حسن اجرای امور فراتر از نظارت بر حسن اجرای قانون است.

خداییان با بیان اینکه یکی از شاخصه‌های اجرای صحیح امور، اجرای صحیح قانون است، تاکید کرد: گاهی مسئولانی هستند که در ظاهر قانون را اجرا می‌کنند؛ اما در واقع نفعی برای جامعه ندارند بر این اساس نظارت بر فرآیندها و مدیریت‌ها و سایر موضوعاتی که امور جامعه را اصلاح کند، از ویژگی‌های این سازمان است.

وی نظارت عام سازمان بازرسی کل کشور را مورد توجه قرار داد و گفت: نظارت قبل، حین و بعد از امور، از مواردی است که نشان دهنده آن است که سازمان بازرسی پیش از هر اقدامی می‌تواند وارد عمل شده و مانع از انحراف شود.

خداییان با تاکید بر اینکه سازمان بازرسی کل کشور در نظارت خود بخشی از اختیارات دستگاه قضایی را دارا است، افزود: بازرس قضایی در ضمن برررسی‌های خود اگر به موضوع و سوء جریانی برخورد کند می‌تواند وارد عمل شده و پرونده را به دستگاه قضایی ارجاع دهد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های مردمی در این سازمان، بیان داشت: بدون شک هرکجا مسئولیتی به مردم داده شده به خوبی اجرا می‌شود و سازمان این اختیار را دارد که از ظرفیت مردمی استفاده کند.

وی ادامه داد: دستگاه‌های نظارتی دیگر مانند حفاظت، حراست و بازرس‌ها مکلف شدند اگر در ضمن کار به موضوعی برخورد کنند که از وظایف سازمان است گزارش آن را به سازمان ارایه دهند و اگر گزارشی داده نشود در آنجا مجازات پیش بینی شده است.

 

*تمام دستگاه‌ها باید فرآیند جریان امور را الکترونیکی کنند

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرد: متاسفانه علیرغم اینکه در برنامه‌های توسعه‌ای به ویژه برنامه ششم، تاکید شده که تمام دستگاه‌ها باید فرآیند جریان امور را الکترونیکی کنند، اما هنوز برخی دستگاه‌ها اهتمام جدی نداشته‌اند درحالی که باید شفافیت صورت گیرد تا جایی که نظارت هم الکترونیک باشد و در لحظه نظارت بر اجرای امور صورت گیرد.

خداییان با تاکید بر اینکه برخورد با ترک فعل‌ها را در اولویت قرار می‌دهیم، گفت: سازمان بازرسی در انجام کار خود با همه دستگاه‌های نظارتی از جمله دیوان محاسبات و سازمان برنامه و بودجه نهایت همکاری را خواهد داشت تا از موازی کاری جلوگیری شود.

وی با اشاره به ارائه گزارش‌های متقن در دستگاه قضایی، افزود: گاهی مشاهده می‌شود در بسیاری موارد، درصد بالایی از گزارش‌های ما منجر به برائت و منع تعقیب می‌شود در حالی که هیچ گزارشی از سازمان بازرسی نباید به دستگاه قضایی ارجاع شود مگر آنکه بررسی کامل صورت گیرد تا اگر به دستگاه قضایی رفت منجر به منع تعقیب و برائت نشود.

خداییان گفت: قضات شریفی داریم که باید خود را به جای قاضی بنشانند تا پرونده‌ای به دستگاه قضایی ارجاع شود که از استنادات و استدلال کافی برخوردار باشد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر توجه به معیشت همکاران خود، گفت: من مطالعات زیادی در خصوص دستگاه‌های نظارتی و بازرسی جهان داشتم، یکی از ویژگی‌های دستگاه‌های نظارتی توجه به معیشت بازرس‌ها و کارکنان بود تا آلوده به فساد نشوند و بدون شک این موضوع را در دستور کار قرار می‌دهیم.