تداوم پیشروی همراه‌اول در سهم بازار ارتباطات
تداوم پیشروی همراه‌اول در سهم بازار ارتباطات

آی‌سی‌تی نیوز – جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از وضعیت عملکرد و سهم اپراتورهای موبایل کشور نشان می‌دهد که در سه‌ماهه دوم سال جاری، همراه‌اول علاوه بر تثبیت فاصله و پیشتازی خود با دیگر اپراتورها، در حال پیشروی عجیب و افزایش سهم خود از بازار ارتباطات کشور نیز هست.بر […]

آی‌سی‌تی نیوز – جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از وضعیت عملکرد و سهم اپراتورهای موبایل کشور نشان می‌دهد که در سه‌ماهه دوم سال جاری، همراه‌اول علاوه بر تثبیت فاصله و پیشتازی خود با دیگر اپراتورها، در حال پیشروی عجیب و افزایش سهم خود از بازار ارتباطات کشور نیز هست.بر اساس گزارش فصل تابستان ۱۴۰۰ سازمان رگولاتوری، همراه‌اول نزدیک به ۱۰۴ میلیون سیم‌کارت در کشور واگذار کرده است که از این تعداد، بالغ بر ۷۱ میلیون خط و مشترک فعال دارد.
این در حالیست که اپراتور دوم (ایرانسل)، از بالغ بر ۹۵ میلیون سیم‌کارت واگذار شده، بیش از ۵۶ میلیون مشترک فعال دارد.
به عبارت دیگر و بر اساس این گزارش همراه‌اول با اختلافی زیاد، ۱۵ میلیون مشترک فعال بیشتر از ایرانسل دارد.
اما مقایسه آمار فصل بهار با فصل تابستان سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد، همراه‌اول همچنان در حال پیشروی و افزایش سهم خود از بازار ارتباطات کشور است.
به این ترتیب که سهم بازار همراه‌اول از ۵۳٫۲۷درصد در فصل بهار به ۵۳٫۵۴درصد در فصل تابستان افزایش یافته است.
اما افزایش سهم بازار همراه‌اول به معنای کاهش سهم بازار و مشترک اپراتورهای دیگر محسوب می‌شود که بر این اساس، سهم بازار ایرانسل از ۴۳٫۰۱ درصد در فصل بهار به ۴۲٫۶۰ درصد در فصل تابستان سال جاری کاهش یافته است.
نکته قابل توجه آنکه سهم بازار رایتل نیز با افزایشی اندک از ۳٫۷۱درصد در فصل بهار به ۳٫۸۶درصد در فصل تابستان رسیده است.
به عبارت دیگر تنها، سهم بازار ایرانسل در ۶ ماهه نخست سال جاری سیر نزولی داشته است.
موضوع دیگر در گزارش اخیر رگولاتوری که بسیار عجیب است به اختلاف فاحش میزان مشترکان همراه‌اول و ایرانسل در بازه زمانی بهار تا تابستان سال ۱۴۰۰ باز می‌گردد.
بررسی آمار این دو فصل نشان می‌دهد، تعداد مشترکان ایرانسل از بهار تا تابستان سال جاری نه تنها افزایشی نداشته که با ریزش حدود ۲۰ هزار مشترک نیز مواجه شده است. این موضوع وقتی عجیب می‌شود که همراه‌اول از بهار تا تابستان سال جاری، حدود یک میلیون و ۵۰ هزار مشترک نیز بیشتر جذب کرده است! که چرایی وقوع این اختلاف آماری بزرگ میان عملکرد این دو اپراتور موضوع جالب توجهی است.
blank
تحلیل چرایی و چگونگی افزایش سهم یک اپراتور در بازار رقابتی و پرفشاری که بعد از وقوع کرونا به اوج خود رسیده است، به عوامل متعددی بستگی دارد.
پوشش گسترده شبکه ارتباطی، پایداری و سرعت در ارایه خدمات، تنوع در ارایه خدمات نسل‌های پیشرفته و پشتیبانی از مشترکان از جمله دلایل پیشروی و افزایش سهم بازیگران عرصه ارتباطی کشور محسوب می‌شود که در تمام شاخص‌های مذکور همراه‌اول بنا به آمار وزارت ارتباطات با اختلاف پیشتاز است.
به جز شاخص‌های مذکور، ارایه خدمات کلان و بزرگی نظیر شبکه شاد، عرضه سیم‌کارت‌ها، اینترنت و تعرفه‌های خاص دانش‌آموزان، دانشجویان، معلمان و اساتید حوزه و دانشگاه، مشارکت گسترده و بالا در پروژه‌های مسوولیت اجتماعی، حمایت از ورزشکاران، قهرمانان ملی و تیم‌های ورزشی، نرخ‌ها و بسته‌های متنوع و در یک کلام داشتن اعتبار و اعتماد نزد مشتریان از دیگر دلایل تداوم فاصله و پیشتازی همراه‌اول در بازار ارتباطات کشور محسوب می‌شود.
به ترتیب اکنون نقش و جایگاه همراه‌اول به گونه‌ای است که موفقیت و تحقق پروژه‌های کلان و ملی نظیر شبکه ملی اطلاعات و دیگر کلان‌پروژه‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات در کشور، به زیرساخت و مشارکت این اپراتور وابسته است.