کاربران مسوول تشخیص تخلفات اینترانت و اینترنت هستند؟!
کاربران مسوول تشخیص تخلفات اینترانت و اینترنت هستند؟!

آی‌سی‌تی نیوز – اعمال هزینه حداقل نیم بها برای استفاده از ترافیک سایت‌های داخلی یک الزام برای ارائه‌دهندگان اینترنت است. البته بسیاری از کاربران از تفاوت ترافیک داخلی و خارجی مطلع نیستند یا نمی‌دانند که کدام سایت‌ها ترافیک داخلی دارند. به گزارش فارس، بسیاری از مشترکان تلفن همراه که جمعیت زیادی از کاربران اینترنت در […]

آی‌سی‌تی نیوز – اعمال هزینه حداقل نیم بها برای استفاده از ترافیک سایت‌های داخلی یک الزام برای ارائه‌دهندگان اینترنت است. البته بسیاری از کاربران از تفاوت ترافیک داخلی و خارجی مطلع نیستند یا نمی‌دانند که کدام سایت‌ها ترافیک داخلی دارند.

به گزارش فارس، بسیاری از مشترکان تلفن همراه که جمعیت زیادی از کاربران اینترنت در ایران را تشکیل می دهند به دفعات با پیشنهادهای اپراتورها درباره بسته های هدیه یا بسته‌های تخفیفی اینترنت همراه مواجه شده‌ اند.

در این پیامک‌ ها استفاده از بسته‌ های هدیه اینترنت به کاربران پیشنهاد می شود و گاهی توضیح داده می شود که این بسته برای استفاده از ترافیک داخلی است و گاهی هم توضیح داده نمی شود.

بسیاری از کاربران به تفاوت ترافیکی که به آنها پیشنهاد شده،‌ توجه نمی کنند، اما تفاوت در این موضوع مهم است.

 

اما ترافیک داخلی اصلا یعنی چه؟

منظور از ترافیک داخلی، ترافیکی است که تولیدکننده محتوا آنها را در داخل کشور میزبانی می‌ کند. بنابراین ممکن است یک سایت در ظاهر ایرانی یا دارای محتوای داخلی باشد اما به اصطلاح در سرورهای خارجی هاست (میزبانی) شود.

بنابراین چنین سرویسی جز سرویس های داخلی دارای ترافیک نیم بها محاسبه نمی شود.

اطلاع از تفاوت ترافیک داخلی و خارجی چه اهمیتی دارد؟

برخی از کاربران می پرسند که اساسا مگر تعرفه ترافیک داخلی با خارجی چقدر تفاوت دارد یا اصلا چقدر از ترافیک داخلی استفاده می کنیم که بخواهیم به این موضوع اهمیت بدهیم؟

در بحث تعرفه، هزینه حداقل نیم بها برای استفاده از ترافیک سایت‌های داخلی نسبت به ترافیک بین‌الملل در نظر گرفته شده است؛ بنابراین از نظر تعرفه‌ ای به صرفه تر است.

اما درباره میزان استفاده از سایت های دارای ترافیک داخلی، تقریبا نقد کاربران وارد است. زیرا اغلب استفاده کاربران موبایل ایرانی از چند برنامه خاص و پرکاربرد است که این برنامه ها خارجی هستند.

blank
در سایت سامانه خدمات الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران، در بخش تعرفه ترجیحی سایت ها درج شده است

 

چه طور بفهمیم ترافیکی داخلی یا خارجی است؟

تمامی تولیدکنندگان محتوای داخلی که محصولات آنها در داخل کشور میزبانی می‌شود می‌توانند با مراجعه به پورتال سازمان فناوری اطلاعات ایران به آدرس https://g2b.ito.gov.ir/ یا https://eservices.ito.gov.ir/ دامنه و آدرس عددی (IP) خود را ثبت کنند.

blank
پیام رسان های داخلی، تعرفه ترجیحی یک سوم دارند

در این سامانه لیست دامنه های اینترنتی با میزبانی داخلی ثبت شده در سامانه و لیست پیام‌رسان‌های داخلی ثبت شده در سامانه به ثبت رسیده است و کاربران می توانند از آنها مطلع شوند.

blank
لیست سایت های دارای ترافیک در لیست هایی ارائه شده است

 

اعمال تعرفه نیم بهای ترافیک داخلی الزامی است؟

خروجی این سامانه به صورت فایل یا web service توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران تحویل اپراتورها می شود. در ادامه فرآیند، نظارت بر اعمال یا عدم اعمال تعرفه ترجیحی توسط اپراتورها برعهده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است.

بنابر تاکید مجید حقی، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اعمال هزینه حداقل نیم بها برای استفاده از ترافیک سایت‌های داخلی نسبت به ترافیک بین‌الملل توسط شرکت‌های ارایه‌کننده خدمات اینترنتی الزامی است.
او تاکید کرده: مشترکان خدمات اینترنت پرسرعت ثابت درصورت بروز تخلف یا وجود مشکل در دریافت سرویس می‌توانند شکایت خود را در سامانه ۱۹۵ ثبت کرده و پاسخگویی به آن را پیگیری کنند.