آی‌سی‌تی نیوز – مشکل کندی اینترنت کشور از یک سو ریشه در عدم تناسب عرضه و تقاضای پهنای باند کشور دارد و از سوی دیگر در شرایط کرونایی مصرف اینترنت در حالی افزایش یافته که به دلیل عدم سرمایه گذاری مناسب در زیرساخت، شبکه آمادگی افزایش بار ترافیکی را ندارد. به گزارش فارس، مدتی است […]

آی‌سی‌تی نیوز – مشکل کندی اینترنت کشور از یک سو ریشه در عدم تناسب عرضه و تقاضای پهنای باند کشور دارد و از سوی دیگر در شرایط کرونایی مصرف اینترنت در حالی افزایش یافته که به دلیل عدم سرمایه گذاری مناسب در زیرساخت، شبکه آمادگی افزایش بار ترافیکی را ندارد.

به گزارش فارس، مدتی است که کاربران اینترنت در کشور، از کندی سرعت اینترنت گلایه می کنند اما در کمال تعجب پاسخ مناسبی از سوی مسوولان به این گلایه داده نمی شود.

طبق رویه موجود در ایران، همواره گلایه ها از کندی سرعت اینترنت در ایران، با در بسته شرکت ارتباطات زیرساخت مواجه می شود که واردکننده انحصاری اینترنت در ایران است و طبق عادت مدیران عامل و مدیران روابط عمومی این شرکت، رسانه ها را جایگاه مناسبی برای پاسخ گویی نمی‌دانند.

مردم با مشکل افت سرعت اینترنت، مواجه اند و این مشکل در شرایط خاص امروز بسیار مهم است. زیرا امروز به دلیل الکترونیکی شدن بسیاری از امور در شرایط کرونا، تقریبا همه افراد جامعه به نوعی کاربر سرویس اینترنت هستند و اوضاع با سال های نه چندان دوری که فقط بخشی از امور مردم به اینترنت وابسته بود متفاوت شده است.

 

اعتراض مردم به کندی سرعت اینترنت

این بار موضوع کندی سرعت اینترنت مربوط به یک شهر یا بخشی از کشور نمی شود. بلکه شهروندان در سراسر کشور با این اختلال دست و پنجه نرم می کنند.

در این بین کاربران بین وزارت ارتباطات و اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت پاسکاری می شوند. زیرا کاربران به کررات توسط مسوولان از مردم خواسته می شود که برای مشاهده پوشش اینترنت در منطقه مورد نظر خود و ثبت شکایات از عملکرد اپراتور‌ها به سامانه نت سنج پلاس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مراجعه کنند. اما امروز کار از تشخیص مشکل کندی و اثبات آن گذشته و مشکل برای همه عیان است. با این حال مردم پاسخ روشنی نمی گیرند.

سرانجام گلایه از سرعت اینترنت به گوش مسوولان وزارت ارتباطات رسید

اما سرانجام صدای گلایه مردم به وزارت رسید. چند هفته بعد از اعتراض ها، ۱۲ مهرماه بود که وزارت ارتباطات اعلام کرد: در پی دریافت برخی گزارش‌های مردمی از طریق سامانه ۱۹۵ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و گلایه برخی کاربران فضای مجازی درباره کندی شبکه در ساعات پیک مصرف در برخی از نقاط کشور، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دستور پیگیری دقیق و رسیدگی سریع به موضوع را صادر کرده است.

براساس این دستور رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موظف شد با همکاری مدیرعامل شرکت زیرساخت، پس از بررسی دقیق گزارش‌ های مردمی، راهکارهای رفع سریع اشکالات ارتباطی را ارائه دهند و گزارش اقدامات اجرایی را به مردم اطلاع رسانی کنند.

چند روز ÷س از این دستور، در ۱۸ مهر ماه، حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پس از بررسی موضوع، کندی را به آغاز سال تحصیلی جدید مرتبط دانست و گفت: با آغاز سال تحصیلی جدید از مهر ماه و برگزاری اغلب کلاس‌ های دانشجویان و دانش آموزان به صورت مجازی میزان و حجم استفاده از اینترنت به صورت قابل توجهی افزایش یافته که این امر موجب کندی سرعت اینترنت در برخی نقاط و در ساعات پیک استفاده شده است.

وی در توضیح بیشتر علت کندی اعلام کرد: این شلوغی در ساعات پیک در نهایت باعث نارضایتی برخی از مشترکین شد. به منظور بررسی و رفع این مشکل بلافاصله با دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جلساتی با حضور همه عوامل مرتبط با تامین و توزیع اینترنت از جمله شرکت ارتباطات زیرساخت، شرکت مخابرات ایران، شرکت‌های سیار و شرکت‌های دارای پروانه ارتباطات ثابت ( FCP) برگزار و تدابیر لازم برای بهبود کیفیت و سرعت اینترنت اتخاذ شد.

فلاح خاطرنشان کرد: بر این اساس نقاط دارای مشکل در شبکه، هم در اپراتورها و هم در شرکت ارتباطات زیرساخت شناسایی و مقرر شد که در اسرع وقت هم اپراتورها به ویژه شرکت مخابرات ایران و هم شرکت ارتباطات زیر ساخت نسبت به توسعه‌های لازم اقدام کنند و سازمان تنظیم هم مسئول پیگیری موضوع تا انجام کامل اقدامات خواهد بود. امیدواریم که با انجام این اقدامات، مشکل کندی اینترنت در ساعات پیک در برخی نقاط کشور حل و رضایت مردم حاصل شود.

علت افت ادامه دار سرعت اینترنت چیست؟

اما اگرچه وارد آبان ماه شده ایم و گفته شده که تدابیر وزارت ارتباطات و رگولاتوری برای چاره اندیشی مشکل آغاز شده اما در عمل موضوع کندی سرعت اینترنت همچنان پابرجاست.

اخبار غیررسمی از کمبود جدی پهنای باند در کشور و مشکل وزارت ارتباطات در تامین اینترنت حکایت دارد. کمبود پهنای باند همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، در مهر سال گذشته که به دلیل شیوع ویروس کرونا، آموزش ها مجازی شد هم تجربه داشته است. این مشکل در آن زمان هم به صورت مقطعی حل شد.

خبرها از اپراتورهای اینترنتی و شرکت های ارائه دهنده اینترنت حاکی از کاهش پهنای باند دریافتی که از شرکت ارتباطات زیرساخت است.

اما در حالی که نوک پیکان تقصیر به سمت وزارت ارتباطات نشانه رفته است، وزیر ارتباطات مقصران دیگری را هم معرفی می کند.

۲۳ مهر ماه بود که زارع پور در واکنش به بروز کندی در سرویس اینترنت به دلیل کمبود پهنای باند در کشور، گفت: ما یک مشکل کلان‌ داریم که آن‌ هم این بوده که در چند سال گذشته سرمایه‌گذاری لازم برای توسعه در بخش ارتباطات به چند دلیل صورت نگرفته است. اولین دلیل آن مشکل تحریم‌ها بوده که به اپراتورها اجازه نداده تجهیزات خود را سریع‌تر وارد کشور کنند و شبکه خود را توسعه دهند. از سوی دیگر اپراتورها هم نتوانسته‌اند توسعه لازم را به دلیل نبود سرمایه‌گذاری روی شبکه خود ایجاد کنند.

وی دلیل دوم در این زمینه را بحث کرونا و غافلگیر کردن این صنعت معرفی کرد و گفت که با آمدن کرونا اکثر کارها آنلاین شد و از آموزش گرفته تا کارهای بانکی و خرید، همه و همه توسط فضای مجازی صورت گرفت. با آمدن کرونا میزان استفاده از ترافیک چند برابر شد آن هم در شرایطی که شبکه برای این حجم از استفاده آماده نشده بود.

وی تأکید کرد: کشور در زمینه ارتباطات در هسته شبکه خود با مشکلی مواجه نیست؛ اما باز شدن مدارس و دانشگاه‌ها باعث شد ترافیک شبکه‌ اینترنتی افزایش پیدا کند و کاربران احساس خوبی از سرویس اینترنت خود نداشته باشند. ظرف چند روز آینده با افزایش ظرفیت در شبکه، مشکل کاهش و اختلال در شبکه اینترنت در برخی نقاط حل می شود.