ایرانسل ۱۵ ساله شد؛ هدیۀ دو گیگابایتی به مشترکان

مدیرعامل ایرانسل در نشست خبری پانزدهمین سالروز راه‌اندازی شبکۀ تلفن‌همراه ایرانسل، با اشاره به ثبت رکورد ۱۶.۸ پتابایت برای مصرف روزانۀ دیتا در شبکۀ این اپراتور، گفت: ایرانسل به دنبال ورود به نسل ۵.۵ تلفن‌همراه است.

به گزارش روابط عمومی ایرانسل، نشست خبری پانزدهمین سالروز راه‌اندازی شبکۀ تلفن‌همراه ایرانسل، بعدازظهر چهارشنبه 28 مهرماه 1400، با حضور اصحاب رسانه، بیژن عباسی‌آرند مدیرعامل و جمعی از معاونان و مدیران ایرانسل در ساختمان مرکزی ایرانسل برگزار شد. با توجه به لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، اصحاب رسانه به صورت آنلاین و از طریق پلتفرم داناپلاس ایرانسل، در این مراسم شرکت کردند و جمع محدودی از خبرنگاران نیز، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به صورت حضوری در این مراسم حاضر شدند.

در ابتدای این مراسم، مدیرعامل ایرانسل، فرارسیدن هفتۀ وحدت، ولادت حضرت رسول اکرم (ص) و ولادت امام جعفر صادق (ع) را تبریک گفت و ضمن عرض تسلیت، یاد پنج نفر از کارکنان ایرانسل که طی یک‌سال گذشته به دلیل کرونا درگذشته‌اند و نیز مرحوم مهدی بگلری و مرحومه زهرا حاجیان، دو فعال رسانه‌ای پرتلاش حوزۀ ارتباطات و فناوری‌اطلاعات را که هفتۀ گذشته فوت کردند، گرامی داشت.

وی در ادامه، با بیان اینکه ایرانسل یکی از موفق‌ترین سرمایه‌گذاری‌های خارجی-داخلی انجام شده در ایران بوده است، تأکید کرد: حاصل این انحصارشکنی، تبدیل یک عرصۀ بدون رقابت، به عرصۀ رقابتی بوده است.

عباسی‌آرند افزود: اکنون ما می‌توانیم به وضوح، نتیجۀ این رقابت را در ارائۀ خدمات مختلف به مشترکان‌مان ببینیم و وجود ایرانسل باعث شده تا سایر رقبا نیز خدمات بهتری ارائه کنند و ماحصل آن هم، این شده که سطح کیفی ارائۀ خدمات، بهبود یافته است.

وی تصریح کرد: اگر این سرمایه‌گذاری انجام نشده بود، در دوران همه‌گیری کرونا، با وجود افزایش شدید و انفجاری تقاضا، شاید ارائۀ خدماتی که توسط بخش ارتباطات و فناوری‌اطلاعات انجام شد، امکان‌پذیر نمی‌بود.

مدیرعامل ایرانسل افزود: از تمامی سهامداران، اعضای محترم هیأت‌مدیره، سرمایه‌گذاران، مدیران و کارکنان ایرانسل در دوره‌های گذشته و فعلی که باعث شدند این اپراتور بتواند این طور موفق در عرصه ICT ایفای نقش کند، ممنونم و جا دارد از تمامی افرادی که در این عرصه کمک کردند، همچنین از رقبا، که همگی باعث پیشرفت ایرانسل شدند، تشکر کنم.

وی با بیان اینکه رویکرد ایرانسل طی این سال‌ها، کاهش فاصلۀ سطح ارائۀ فناوری در کشور با تکنولوژی جهانی بوده و ایرانسل همواره تلاش کرده تا جدیدترین فناوری‌ها را به مشترکان خود عرضه کند، گفت: هم‌اکنون نسل پنج تلفن‌همراه در کشور توسط ایرانسل در حال پیاده‌سازی است و مطالعه بر روی نسل‌های بعدی، مانند نسل 5.5 و 6 تلفن‌همراه نیز در دست انجام است و به دنبال ورود ایرانسل، به نسل 5.5 تلفن‌همراه هستیم. هر چند ورود به نسل جدید، نیاز به سرمایه‌گذاری جدی دارد و نیاز است که هم دولت و هم نهادهای عمومی مانند شهرداری‌ها، کمک کنند تا بتوانیم چالش‌های موجود در این حوزه را پشت سر بگذاریم.

عباسی‌آرند همچنین ضمن تبریک به عیسی زارع‌پور، وزیر جدید ارتباطات و فناوری‌اطلاعات و آرزوی توفیق برای وی، آمادگی ایرانسل برای ایفای نقش‌های اپراتوری در حوزه‌های دولت الکترونیک و هوشمندسازی و کمک به دولت در تحقق تحول دیجیتال را اعلام کرد.

وی در ادامه، با بیان وجود چالش‌های جدی برای فعالیت در حوزۀ ICT، افزایش نرخ ارز و تحریم‌های ظالمانه را از جملۀ این چالش‌ها عنوان کرد و افزود: در داخل هم مواردی مانند کمبود فرکانس و… وجود دارد که با توجه به پیگیری‌های انجام شده با دولت و مجلس، سعی داریم تا حد امکان، بتوانیم محدودیت‌های داخلی را کمتر کنیم و امید به رفع تحریم‌های خارجی نیز داشته باشیم.

مدیرعامل ایرانسل تأکید کرد: مقام معظم رهبری در زمینۀ فضای مجازی، فرمایشات گهربار متعددی دارند؛ هم از بابت قوت و بهبود و هم بابت تسلط بر این فضا که ما هم در راستای این فرمایشات، فعالیت می‌کنیم.

 

ایرانسل؛ رکورددار پوشش اینترنت پرسرعت همراه روستایی

مدیرعامل ایرانسل در ادامۀ سخنان خود، گزارشی از دستاوردها و فعالیت‌های ایرانسل طی یک سال گذشته به حاضران ارائه کرد و با اشاره به توسعۀ پوشش شبکۀ ایرانسل در کشور، گفت: هم‌اکنون بیش از 90 درصد جمعیت کشور، تحت پوشش شبکۀ نسل 3 و 4 ایرانسل هستند و بیش از 730هزار مشترک در کشور، از خدمات اینترنت پرسرعت ثابت (TD-LTE) ایرانسل استفاده می‌کنند.

وی به توسعۀ پوشش اینترنت پرسرعت روستایی توسط ایرانسل، به‌عنوان اپراتور رکورددار در این زمینه اشاره کرد و با بیان اینکه هم‌اکنون با همکاری وزارت ارتباطات، نزدیک به 33هزار روستا در کشور، تحت پوشش شبکۀ ایرانسل هستند و این، شامل بیش از 14 میلیون نفر جمعیت روستایی است، تأکید کرد: بر اساس گزارش‌های وزارت ارتباطات، ایرانسل بیشترین پوشش نسل 3 و 4 روستایی را در مقایسه با سایر اپراتورها دارد و طی یک سال اخیر، نزدیک به 4000 روستا، تحت پوشش 4G ایرانسل قرار گرفته‌اند.

 

16.8 پتابایت؛ رکورد مصرف روزانۀ دیتا

عباسی‌آرند در ادامه، با اشاره به روند رشد حجم مصرف دیتا در شبکۀ ایرانسل و ثبت رکورد 16.8 پتابایت برای مصرف روزانۀ دیتا در شبکۀ این اپراتور، این آمار را در مقایسه با اپراتورهای منطقه و جهان، قابل توجه دانست.

وی با اشاره به نمودار رشد مصرف روزانۀ دیتا، از ابتدای راه‌اندازی اینترنت پهن‌باند ایرانسل در مهر 1393 تا 20 مهر 1400، اعلام کرد: طی این مدت، رشد سرانۀ دیتای همراه مشترکان ایرانسل 40 برابر، رشد ترافیک روزانۀ دیتای همراه 509 برابر، کاهش ضریب تأخیر 20 برابر و افزایش سرعت تجربه شده توسط مشترکان 118 برابر بوده است.

مدیرعامل ایرانسل، همچنین با ارائۀ گزارشی از افزایش سرعت و کاهش ضریب تأخیر در شبکۀ ایرانسل، بر اساس داده‌های نرم‌افزار Speedtest Ookla، گفت: سرعت متوسط کل شبکه ایرانسل، حدود 40 مگابیت بر ثانیه است و هم از نظر سرعت و هم از نظر تأخیر، وضعیت بهتری نسبت به سایر اپراتورها دارد.

وی همچنین گفت: بر اساس گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری)، ایرانسل توانسته است سهم 43.01 درصدی از بازار تلفن‌همراه ایران را به دست آورد.

 

درآمد 556هزار میلیارد ریالی دولت از ایرانسل

عباسی‌آرند، همچنین در این مراسم، با بیان اینکه طی 15 سال گذشته، ایرانسل 454هزار میلیارد ریال پرداخت مستقیم به دولت داشته است، گفت: درآمدهای مستقیم و غیرمستقیم دولت از ایرانسل نیز از آغاز تا کنون، 556هزار میلیارد ریال بوده است.

 

مودم بومی و سیم‌کارت بومی با حمایت ایرانسل تولید شده است

مدیرعامل ایرانسل با بیان اینکه رویکرد ما، توجه به بومی‌سازی است، گفت: ایرانسل با راه‌اندازی مجموعۀ ایرانسل‌لبز در سال 1398 که شامل مرکز تحقیق و توسعه، مرکز نوآوری، آکادمی و مرکز تعمیرات تخصصی است، در زمینۀ بومی‌سازی نرم‌افزارها و سخت‌افزارها و حمایت از استارتاپ‌ها، تربیت افراد متخصص و نیز رفع وابستگی به خارج از کشور، ارائۀ خدمات تحول‌آفرین و پلتفرم‌های نرم‌افزاری، آموزش‌های تخصصی و نوآورانه و نیز تعمیرات تخصصی ماژول‌های شبکۀ ارتباطی ایرانسل، اقدامات شایان توجهی انجام می‌دهد.

وی افزود: ایرانسل همچنین در زمینۀ بومی‌سازی، موفق به تولید مودم بومی و نیز بومی‌سازی سیستم‌عامل سیم‌کارت، با همکاری شرکای تجاری خود شده است.

 

جایگاه ویژۀ مسؤولیت اجتماعی در ایرانسل

عباسی‌آرند با اشاره به اقدامات ایرانسل در زمینۀ مسؤولیت اجتماعی، احداث و بازسازی مدارس در مناطق آسیب‌دیده از سیل سال 1398، درختکاری و کمک به کاهش ردپای کربن، اهدای بسته‌های اینترنت رایگان به اقشار مختلف در دوران شیوع بیماری کرونا، راه‌اندازی نخستین مرکز ارتباط با مشتریان ویژۀ ناشنوایان با هدف تلاش برای پاسخگویی بهتر به اقشار توانیاب، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب‌وکارهای نوپا و… را از مهمترین اقدامات انجام شده توسط ایرانسل در این زمینه برشمرد.

 

نقش ایرانسل در شبکۀ ملی اطلاعات

در ادامۀ این مراسم، نقش ایرانسل در شبکۀ ملی اطلاعات، در سه بخش زیرساخت، تحول دیجیتال و زیست‌بوم دیجیتال تشریح و گزارشی در این زمینه به حاضران ارائه شد.

عباسی‌آرند با بیان اینکه در راستای توسعه و آماده‌سازی لایۀ هسته شبکه، ظرفیت را افزایش داده و آمادگی پذیرش فناوری 5G را داریم، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ایرانسل می‌تواند در هر محلی از کشور، سایت 5G ایجاد کند. در عین حال، در راستای توسعه لایه انتقال شبکه نیز، 1000 سایت ایرانسل به شبکه فیبرنوری متصل شده‌اند و برای تجهیز به شبکه 5G، حدود 20 درصد خطوط مایکرویو ایرانسل ارتقا یافته است. در لایه دسترسی نیز، 90 درصد سایت‌های رادیویی به‌روزرسانی شده‌اند.

وی با بیان اینکه بستر ایرانسل برای 5G فراهم است، گفت: هم‌اکنون 30 درصد تجهیزات سخت‌افزاری شبکه ایرانسل، قابلیت ورود به 5G را دارند و در صورتی که باند فرکانسی مناسب به ما تخصیص یابد، می‌توانیم این تجهیزات را راه‌اندازی کنیم.

مدیرعامل ایرانسل با بیان اینکه هم اکنون 400 هزار گوشی نسل 5 روی شبکه ایرانسل فعال است و قابلیت دریافت این خدمات را دارند، ادامه داد: لایسنس گوشی‌های آمریکایی و کره ای که از 5G پشتیبانی می کنند به دلیل موضوعات ناشی از تحریم، در کشور فعال نیست و تنها گوشی‌های چینی که از 5G پشتیبانی می‌کنند، در ایران قابلیت استفاده دارند.

عباسی‌آرند با اشاره به اینکه در راستای توسعه 5G، ایرانسل اول مرداد ماه سال گذشته، اولین سایت را راه‌اندازی کرد و هم اکنون نیز 7 سایت تجاری مجهز به فناوری 5G را در اختیار دارد، گفت: طبق یک مدل تجاری دارای توجیه اقتصادی، می‌توانیم 5G را توسعه دهیم.

وی از طرح توسعه 650 کیلومتر فیبرنوری در آینده نزدیک خبر داد و افزود: با توجه به محدودیت‌های زیرساختی در دسترسی به شبکه فیبر، ایرانسل 1700 کیلومتر فیبرنوری را در شبکه خود توسعه داده و در آینده نیز 650 کیلومتر به این رقم افزوده می‌شود. در جهت توسعه مراکز داده نیز، ایرانسل در 8 شهر کشور دیتاسنتر با ظرفیت 1487 رک دارد. از جمله در سال گذشته، بزرگترین مرکز داده را در جنوب غرب تهران راه‌اندازی کرده و تا 3 ماه آینده نیز، 3 مرکز داده جدید به ظرفیت 240 رک در شهرهای کرج، مشهد و اصفهان افتتاح می‌شود تا مجموع ظرفیت مراکز داده ایرانسل به بیش از 1700 رک برسد. روی ظرفیت این مراکز داده، زیرساخت ابری ایرانسل را فراهم کرده‌ایم که قابلیت‌های مختلف پردازشگر، حافظه مجازی و شبکه‌سازی سرورهای مجازی برای خدمت‌رسانی به سازمان‌های متقاضی را دارد.

 

برنامه های ایرانسل برای تحول دیجیتال

مدیرعامل ایرانسل با اشاره به سرفصل تحول دیجیتال و اقداماتی که ایرانسل مطابق با شعار تحول دیجیتال و توسعه اقتصاد دیجیتالی انجام داده و برنامه‌هایی که در دستور کار دارد، گفت: اقتصاد دیجیتال در سه لایۀ هسته اصلی و زیرساخت ICT کشور، خدمات پلتفرمی و کسب‌وکارهای صنعتی و الکترونیکی پیگیری می‌شود. بررسی روند فناوری تحول دیجیتال در کشور نیز نشان می‌دهد که بخشی از فرآیند، در مرحله بلوغ است و بخش‌هایی نیز در مرحله شکل‌گیری است که فناوری‌هایی مانند 5G و هوش مصنوعی می‌تواند به شکل‌گیری ظرفیت‌های موجود، کمک کند.

وی گفت: ما تحقق تحول دیجیتال را در دو بخش داخل و خارج از ایرانسل دنبال می‌کنیم. به نحوی که برای مثال، در بحث شفاف‌سازی همه پروژه‌های داخلی شرکت، «دفترکار دیجیتال» را فعال کردیم و جهت‌گیری ما این است که در راستای اینکه اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران هستیم، تمامی فرآیندها را بدون کاغذ و دیجیتالی کنیم تا الگویی برای سایر کسب و کارها باشیم.

 

معرفی چهار محصول جدید ایرانسل

در این مراسم، چهار محصول و خدمت جدید ایرانسل، شامل «پلتفرم مدیریت دیجیتالی شرکای تجاری»، «پلتفرم آواتار»، «پلتفرم مدیریت ارتباط با مشتریان در فضای مجازی» و خدمت «احراز هویت دیجیتال» معرفی شدند.

در ادامۀ این مراسم، حسن بولوردی معاون فنی و مهندسی ایرانسل نیز با اشاره به مدل مفهومی‌ای که ایرانسل برای توسعۀ تحول دیجیتال دنبال می‌کند و در ارائه خدمات به چهار رکن کارکنان، مشترکان، شرکای تجاری و پیمانکاران این شرکت دنبال می‌شود، توضیح داد: ایرانسل برای تحول دیجیتال در حوزه کارکنان، پلتفرم بیگ دیتا را توسعه داده و با ایجاد ارزش افزوده، باعث تسهیل در فعالیت کارکنان، پیاده‌سازی دفتر کار دیجیتال و اپلیکیشن‌های درون‌سازمانی شده است. در حوزه تحقق دیجیتال، در خدماتی که به مشتریان و شرکای تجاری می‌دهد نیز، خدمت خرید مستقیم محصولات، کنترل و ردیابی هوشمند کالا در شبکه، پرتال یکپارچه نمایندگان، فرایند تدارکات و فرایند پرداخت و کنترل پروژه را پیاده‌سازی کرده است و امروز نیز «پلتفرم مدیریت دیجیتالی شرکای تجاری» در همین راستا رونمایی شده است. با وجود این پلتفرم، از مراحل ابتدایی ارائه محصول تا فرآیندهای مالی، داشبورد مدیریتی و فرآیند پاسخگویی، به صورت یکپارچه و دیجیتال، بر روی سیستم قابل دریافت خواهد بود و روند ارائه محصولات را ساده‌تر می‌کند.

وی به توسعه و تکمیل سامانه فروش دیجیتال، توسعه خدمات پس از فروش، ایجاد چت‌بات، مدیریت اشتراکی مشتریان و پلتفرم خدمات پس از فروش ویژه نابینایان، به عنوان اقدامات انجام شده در تحول دیجیتال لایۀ مشترکان اشاره کرد و گفت: امروز «پلتفرم دستیار دیجیتال آواتار» و نیز «پلتفرم مدیریت ارتباط با مشتریان در فضای مجازی» نیز در همین راستا رونمایی می‌شود.

در این مراسم، همچنین محسن یوسف‌پور مدیرکل راهکارهای سازمانی ایرانسل نیز به بررسی خدمت راهکارهای ابری ایرانسل برای ارائه خدمات سازمانی پرداخت و با بیان اینکه راهبرد اساسی ایرانسل در ارائه خدمات سازمانی این است که از همه ابزارهای دیجیتال و فرصت‌ها برای ارائه راهکار به سازمان‌های متقاضی استفاده کرده و خدمات ارائه دهیم، افزود: همۀ پلتفرم‌ها در سبد خدمات ایرانسل برای سفارشی‌سازی راهکارهای سازمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند و از 25 اردیبهشت 1400، ما بهره‌برداری تجاری از راهکارهای ابری ایرانسل را آغاز کردیم و هم‌اکنون، زیرساخت ذخیره‌سازی برای همه سازمان ها وجود دارد.

وی به «واکه»، سیستم بی‌سیم امن ایرانسل، به عنوان راهکاری ایده‌آل برای ایجاد فضای دیجیتال در ارتباطات سازمانی با ویژگی‌هایی همچون سرعت، امنیت و پایداری اشاره کرد و گفت: با این رویکرد و در چارچوب طرح جامع تحول دیجیتال، اولین سایت 5G را در مجتمع فولاد مبارکه اصفهان با همکاری شرکت ایریسا ایجاد کردیم و با استفاده از هوش مصنوعی در فرآیندهای این مجتمع، به زودی شاهد ایجاد زیرساخت کارخانه متصل در این مجموعه خواهیم بود.

به گفته یوسف پور، سبد محصولات تحول دیجیتال ایرانسل با رویکرد راهبردی در تحقق دولت هوشمند و دیجیتالی شدن فرآیندها آماده شده است که با همکاری بخش‌های خصوصی، دولتی و حاکمیتی تکمیل می‌شود.

وی یکی دیگر از محصولات ایرانسل در جهت تحول دیجیتال سازمانی را راه‌اندازی پلتفرم «یلوهاب» ایرانسل برای تبادل APIهای تأمین‌کنندگان و توسعه‌دهندگان خدمات دیجیتال عنوان کرد و گفت: زیست‌بوم تحول دیجیتال ایرانسل از هسته اولیه تا خدمات، به چابکی تحول دیجیتال در کشور می‌انجامد.

باقر صمدی معاون دیجیتال ایرانسل نیز در این مراسم، با اشاره به خدمات دیجیتالی که این اپراتور طی سال گذشته در راستای زیست‌بوم تحول دیجیتال ارائه کرد تا به همه بازیگران این زیست‌بوم خدمات ارائه کند، افزود: راه‌اندازی «ایرانسل لبز»، «شبکه آموزش مجازی داناپلاس»، «یلوهاب» و تبدیل اپلیکیشن «ایرانسل من» به یک سوپر اپلیکیشن که 240میلیون تراکنش در سال دارد، از جمله اقدامات برای شکل‌گیری زیست‌بوم دیجیتال ایرانسل بوده است.

وی گفت: سوپر اپلیکیشن ایرانسل من، دارای بیش از 30 خدمت متنوع است و دارای بیش از سه میلیون کاربر یکتای ماهانه و 6 میلیون بازدید ماهانه و نرخ رشد فصلی 200 درصد است. شبکه آموزش مجازی داناپلاس نیز، امکان ایجاد دوره‌ها توسط کاربر و نیز دوره‌های آموزش آفلاین را دارد و تنها پلتفرم یک‌پارچه آموزشی محسوب می‌شود که بیش از 900هزار مشترک از آن استفاده می‌کنند.

در این مراسم، محسن تقوی مدیرکل پلتفرم‌های دیجیتال ایرانسل نیز درباره خدمت «احراز هویت دیجیتال (Mobile ID)» که امروز رونمایی شد، گفت: این خدمت، برای یک بار، اطلاعات ورود کاربران را در سامانه ثبت کرده و با تأکید بر حفظ حریم خصوصی، از این اطلاعات به عنوان ID مشترک استفاده می‌کند. این خدمت می‌تواند زیرساختی برای زیست‌بوم تحول دیجیتال با ویژگی‌هایی همچون جلوگیری از تصاحب حساب و مشکلات قانونی، تأیید شماره موبایل و احراز هویت هوشمند باشد. مکانیزم احراز هویت مبتنی بر امضای دیجیتال، در صورتی که روی سیم‌کارت فعال شود، می‌تواند در فضای دولت الکترونیک، خدمت امضای اسناد را اجرایی کند.

در ادامۀ این مراسم، محمدعلی مقدم معاون ارتباط با مشتریان ایرانسل نیز با اشاره به راه‌اندازی «پلتفرم آواتار» تأکید کرد: با توجه به سرعت افزایش دیتا و درخواست خدمات پس از فروش، این پلتفرم را با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، در فرآیند خدمات پس از فروش برنامه‌ریزی کردیم و قصدمان این بوده که راهکاری بومی برای این بخش ارائه کنیم.

وی افزود: «آواتار» به منظور بهبود استراتژی روابط با مشتریان، در کنار نیروی انسانی ایرانسل، باعث می‌شود که به درخواست‌های مردمیِ بیشتری پاسخ داده شود و مدیریت تماس ورودی با مرکز ارتباط با مشتریان، با استفاده از هوش مصنوعی، امکان‌پذیر شود.

در بخش پایانی این مراسم،بیژن عباسی‌آرند مدیرعامل ایرانسل، به همراه سعید عسکری مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات سازمانی ایرانسل، پاسخگوی پرسش‌های خبرنگاران بودند که برخی به صورت حضوری و برخی دیگر نیز به صورت آنلاین و از طریق سامانۀ داناپلاس ایرانسل، پرسش‌های خود را مطرح کردند.

مدیرعامل ایرانسل در بخش پرسش و پاسخ، در پاسخ به سؤال خبرنگاران در خصوص طرح مجلس شورای اسلامی با عنوان طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی (موسوم به طرح صیانت) گفت: نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، از سر دغدغه این موضوع را طرح کرده‌اند و همان طور که اعلام شده، طرح فعلی یک طرح اولیه است و کمیسیون مربوطه، در حال بررسی و تکمیل آن است. لازم است، نکات مثبت آن تقویت و نکات منفی احتمالی بازنگری شود.

وی افزود: آن بخش از طرح که به دنبال حمایت از کسب‌وکارهای داخلی است، مفید و لازم است و به نظر بنده، تجربۀ اسنپ در این زمینه، نمونۀ مناسبی است. اسنپ شرکتی است که پلتفرم و نرم‌افزار آن در داخل کشور طراحی شده و در حال حاضر، تعداد زیادی از جوانان ایرانی را در بخش توسعۀ محصول و نرم‌افزار، جذب کرده و تبدیل به پلتفرمی شده است که در سراسر ایران، مورد استقبال قرار گرفته و نقش مهمی را در زندگی و کسب‌وکار روزمرۀ مردم ایفا می‌کند.

وی همچنین در خصوص آخرین وضعیت ورود ایرانسل به بورس اعلام کرد: هیأت‌مدیره و سهامداران ایرانسل، با ورود ایرانسل و یا سهامدار ایرانی ایرانسل به بورس، موافقت کرده‌اند و ما در حال بررسی شرایط برای تحقق این امر هستیم.

 

مروری بر تاریخچه و فعالیت‌های ایرانسل

۲۹ مهر ۱۴۰۰، پانزده سال از راه‌اندازی ایرانسل می‌گذرد. به همین مناسبت، اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، به مشترکان خود بستۀ ویژۀ دو گیگابایتی هدیه داده است.

به گزارش روابط عمومی ایرانسل، در سال‌های پایانی دهه ۱۳۷۰ و ابتدای دهه ۱۳۸۰ هجری شمسی، میزان تقاضا برای خدمات تلفن‌همراه، به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرد و کمبود زیرساخت‌های لازم، باعث شد تا برای ثبت‌نام سیم‌کارت تلفن‌همراه، صف‌های طولانی تشکیل شود. متقاضیان خرید سیم‌کارت، مجبور بودند تا علاوه بر انتظار طولانی، هزینه‌های زیادی را نیز برای دریافت سیم‌کارت پرداخت کنند. ورود ایرانسل به بازار تلفن همراه ایران در ۲۹ مهر ۱۳۸۵، باعث شد تا هزینۀ لازم برای تهیۀ یک عدد سیم‌کارت، به چند هزار تومان کاهش یابد و سیم‌کارت و ارتباطات همراه، به وسیله‌ای در دسترس همگان تبدیل شود و زیرساختی برای توسعۀ اقتصاد دیجیتال باشد.

 

از 2G تا 5G؛ «یک تغییر بزرگ» در زندگی و کسب‌وکار

مشکلات فراوان مردم برای دسترسی به سیم‌کارت و موانع موجود بر سر راه توسعۀ اقتصادی به دلیل عدم دسترسی عمومی به ارتباطات همراه، باعث شد تا در مهر سال ۱۳۸۲، با هدف اجرای برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و تحقق ماده ۱۲۴ این برنامه و با هدف توسعه ارتباطات از طریق خصوصی‌سازی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی و همچنین با هدف حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی و مشارکت بخش خصوصی داخلی و ترویج رقابت، تضمین رقابت سالم، کاهش تصدی‌گری، نظارت بر تعرفه‌ها و کیفیت خدمات و حمایت از مصرف‌کنندگان، مقدمات برگزاری مزایده اپراتور دوم تلفن همراه توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وقت برپا شود.

با برنده شدن کنسرسیوم «ام‌تی‌ان ایرانسل» در مزایده اپراتور دوم تلفن همراه کشور و تصویب قانون اجازه اجرای موافقتنامه پروانه شبکه و خدمات ارتباطات سیار توسط مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل توانست در تاریخ ۶ آذر ۱۳۸۴، پروانه شبکه و خدمات ارتباطات سیار (GSM) را در سطح ملی و برای پوشش جغرافیایی سراسر ایران، از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دریافت کند.

شرکت ایرانسل در بازه زمانی کوتاهی توانست مراحل راه‌اندازی و توسعه شبکه را طی کرده و در ۶ شهریور ۱۳۸۵، حدود ۹ ماه پس از دریافت مجوز، از شبکه خود به صورت آزمایشی بهره‌برداری کند. سرانجام، روز ۲۹ مهر ۱۳۸۵، شبکۀ تلفن‌همراه ایرانسل، به صورت رسمی در شهرهای تهران، مشهد و تبریز راه‌اندازی شد. ایرانسل توانست با استفاده از متخصصان مجرب داخلی و خارجی، شبکه خود را در بازه زمانی کوتاهی، با سرعتی چشمگیر در سراسر کشور توسعه دهد و با ارائه خدمات با کیفیت در سطح استانداردهای جهانی، از جمله ارائۀ نسل ۲.۷۵ تلفن همراه (EDGE) با ویژگی استفاده از اینترنت همراه برای نخستین بار در ایران، مشترکان زیادی را به خود جلب کند و سهم قابل توجهی از بازار تلفن‌همراه ایران را به دست آورد.

در تاریخ ۱۰ اسفند ۱۳۸۷ نیز برای نخستین بار در ایران، اپراتور ایرانسل با دریافت پروانه ارائۀ اینترنت ثابت بی‌سیم (WiMAX) توانست خدمت «وایمکس» را به مشترکان خود ارائه کند. در شهریور ۱۳۹۴، با ارتقای پروانۀ وایمکس، ایرانسل موفق به دریافت پروانۀ سراسری انتقال داده مبتنی بر فناوری بی‌سیم ثابت، بدون محدودیت در فناوری شد که به وسیلۀ آن، محدودیت جغرافیایی و تکنولوژیک پروانه وایمکس رفع شد و ایرانسل، خدمت اینترنت پرسرعت ثابت (TD-LTE) را به مشترکان خود ارائه کرد.

پس از پایان دوران انحصار در ارائۀ خدمات پهن‌باند همراه، ایرانسل در تاریخ ۱۴ مرداد سال ۱۳۹۳ توانست مجوز آزمایشی ارتقای شبکۀ تلفن‌همراه خود به نسل سوم، چهارم و بالاتر را کسب کند و سرانجام به صورت رسمی در روز ۴ شهریور ۱۳۹۳ نسل سوم (3G) ایرانسل راه‌اندازی شد. پس از گذشت مدت کوتاهی، در ۲۹ آبان ۹۳ و در مشهد مقدس، ایرانسل نخستین شبکۀ نسل چهارم تلفن‌همراه (4G/LTE) ایران را ارائه داد و آن را با شتاب چشمگیری، در سراسر کشور عرضه کرد.

ایرانسل، در ادامۀ رویکرد خود مبنی بر ارائۀ جدیدترین فناوری‌های جهانی در ایران، از سال ۱۳۹۵، مطالعه روی فناوری نسل پنج را با همکاری مراکز دانشگاهی داخلی و شرکت‌های معتبر بین‌المللی آغاز کرد و پس از آن که در ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ با حضور وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، نخستین آزمایش شبکۀ کامل نسل پنج تلفن‌همراه در ایران را انجام داد، موفق شد تا در اول مرداد ۱۳۹۹، برای نخستین بار در ایران، خدمات 5G را به صورت تجاری عرضه کند.

نخستین سایت تجاری نسل پنج ایران و ایرانسل، اول مرداد ۱۳۹۹ در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، توسط رئیس‌جمهوری و در حاشیه جلسه هیأت دولت، به صورت آنلاین افتتاح شد.

هفتم مرداد ۱۳۹۹، دومین سایت تجاری 5G ایران در ساختمان مرکزی ایرانسل و در حضور خبرنگاران، توسط بیژن عباسی‌آرند مدیرعامل ایرانسل رونمایی شد و ۲۱ آبان ماه نیز، سومین سایت تجاری نسل پنج ایران که نخستین سایت outdoor نسل پنج بود، با حضور مدیرعامل ایرانسل در دانشگاه تربیت‌مدرس به بهره‌برداری رسید.

چهارمین سایت تجاری نسل پنج ایران در بوستان آب و آتش تهران (پل طبیعت)، ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۹، با حضور وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات و مدیرعامل ایرانسل، در غرفه ایرانسل در نمایشگاه اینترنت اشیا، به صورت آنلاین افتتاح شد و خدمات آن در اختیار عموم مردم قرار گرفت‌.

پنجمین سایت 5G ایران و ایرانسل نیز، سوم اسفند ماه ۱۳۹۹، با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) و مدیرعامل ایرانسل، در محوطه باز شهرداری شیراز افتتاح شده و در اختیار مردم این شهر قرار گرفت.

ششمین سایت نسل پنج ایرانسل هم، سه‌شنبه ۱۹ اسفند ماه ۱۳۹۹، با حضور معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش و مدیرعامل ایرانسل، در این جزیره افتتاح شد.

هفتمین سایت 5G ایرانسل هم، چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۹، در محوطۀ باز دانشگاه فردوسی مشهد و با حضور معاون استاندار خراسان رضوی، مدیر کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) منطقه شمال شرق و مدیرعامل ایرانسل، راه‌اندازی شده و خدمات آن در اختیار زائران و مجاوران آستان قدس رضوی و پژوهشگران و دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد قرار گرفت.

ایرانسل، در روز اول مرداد ۱۴۰۰ و همزمان با نخستین سالروز راه‌اندازی تجاری شبکۀ نسل پنج خود، موفق شد تا بار دیگر، رکورد سرعت اینترنت در ایران را به نام خود ثبت کند و در حضور رسانه، به سرعت ۳.۹۰۹ گیگابیت بر ثانیه، در شبکۀ واقعی و تجاری نسل پنج، دست یابد. ایرانسل همچنان، با داشتن هفت سایت تجاری نسل پنج، رکورددار سرعت و تعداد سایت‌های تجاری 5G در ایران است و در صورت رفع دغدغۀ تخصیص فرکانس، آماده است تا برنامۀ توسعۀ شبکۀ نسل پنج خود را با سرعتی بیش از پیش، در ایران ادامه دهد.

ایرانسل، اولین ارائه‌دهندۀ 5G در ایران، همزمان با گسترش پوشش شبکۀ نسل پنج، مطالعه بر روی نسل ششم تلفن‌همراه یا 6G را نیز از آغاز سال ۱۳۹۹ با همکاری مراکز معتبر دانشگاهی و تأکید بر بومی‌سازی این فناوری آغاز کرده است.

بیژن عباسی‌آرند، مدیرعامل ایرانسل، در نشست خبری پانزدهمین سالروز راه‌اندازی شبکۀ تلفن‌همراه ایرانسل، با اشاره به ثبت رکورد ۱۶.۸ پتابایت برای مصرف روزانۀ دیتا در شبکۀ این اپراتور، گفت: ایرانسل به دنبال ورود به نسل ۵.۵ تلفن‌همراه است.

 

هدیۀ ۱۵ سالگی ایرانسل

به مناسبت فرارسیدن ۲۹ مهرماه، پانزدهمین سالروز راه‌اندازی شبکۀ تلفن‌همراه ایرانسل و به رسم قدردانی از مشترکان عزیز، از ۲۷ مهر تا ۳ آبان ۱۴۰۰، تمام مشترکان دائمی و اعتباری ایرانسل می‌توانند با شماره‌گیری#۵* یا از طریق اپلیکیشن ایرانسل من، یک بسته هدیه ۲ گیگابایتی اینترنت داخلی دریافت کنند. اعتبار این بسته تا پایان همان روز است و هر کاربر یک بار فرصت دریافت این هدیه را دارد.

 

ممکن است شما هم دوست داشته باشید
پاسخ دهید

Your email address will not be published.