آی‌سی‌تی نیوز – دبیر انجمن صنفی کسب‌وکار‌های اینترنتی گفت: اینترنت و خرید برخط تأمین کننده و تولیدکننده را از دست واسطه‌ها خلاص می‌کند و اجازه می‌دهد که ثبات و پایداری در مسیر تولید ایجاد شود. عادل طالبی در گفت‌وگو با میزان، در خصوص آثار و نقش اینترنتی شدن کسب‌وکارها در حذف واسطه‌ها، گفت: نتیجه نهایی […]

آی‌سی‌تی نیوز – دبیر انجمن صنفی کسب‌وکار‌های اینترنتی گفت: اینترنت و خرید برخط تأمین کننده و تولیدکننده را از دست واسطه‌ها خلاص می‌کند و اجازه می‌دهد که ثبات و پایداری در مسیر تولید ایجاد شود.
عادل طالبی در گفت‌وگو با میزان، در خصوص آثار و نقش اینترنتی شدن کسب‌وکارها در حذف واسطه‌ها، گفت: نتیجه نهایی حضور اینترنت حذف واسطه‌ها است و این واسطه‌ها به این دلیل به وجود می‌آید که اطلاعات شفافی از محصولات وجود ندارد و وقتی اطلاعات کافی در مورد تأمین کننده و تولیدکننده در دسترس مصرف‌کننده نباشد،فضایی پیدا می‌شود که یک سری واسطه‌ها می‌آیند و در این فضا نقش‌آفرینی می‌کنند.

وی افزود: طبیعی است درجایی که شفافیت وجود ندارد تعداد واسطه‌ها دائماً بیشتر خواهد شد در کسب‌وکارهای سنتی، تولیدکننده محصولات خود را به یک توزیع‌کننده عمده می‌فروشد و توزیع‌کنندگان عمده کالاها را به بنکدار و بنکدارها هم به بازار و بازار به فروشگاه هاو درنهایت مردم از فروشگاه‌ها این محصول را خریداری می‌کنند که ۴ الی ۵ دست واسطه دررسیدن این کالا به‌دست مصرف‌کننده نهایی دخیل هستند.

طالبی بابیان این‌که اینترنت به‌عنوان یک واسطه عمل می‌کند، گفت: تولیدکننده به‌طور مستقیم از وب‌سایت شخصی خود به مصرف‌کننده وصل می‌شود و مصرف‌کنندگان نیز می‌توانند از طریق موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها و … به تولیدکنندگان وصل شوند.

دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی افزود: یا اگر مصرف کننده توان مدیریت فضای اینترنتی را نداشته باشد در حوزه‌های مختلف یک واسطه مثل دیجی کالا، تیمچه، دیوار و … وجود دارد که در حقیقت کار آن‌ها واسطه‌گری نیست و برخلاف واسطه‌های خرید سنتی رابط بین تولیدکننده محصولات و خدمات به مصرف‌کننده نهایی هستند.

وی با اشاره به این‌که اگر اینترنت در همین مسیری که قرارگرفته بدون خلل پیش برود طبق پیش‌بینی‌ها بین سال‌های ۲۰۳۰ الی ۲۰۵۰ عملاً دیگری چیزی به‌عنوان واسطه در خرید نخواهیم داشت یعنی تولیدکننده به‌صورت مستقیم و یا نهایتاً توسط یک واسطه غیرفعال که سودی دریافت نمی‌کند محصول خود را به‌دست مصرف‌کننده می‌رساند.

طالبی افزود: درصورتی‌که واسطه‌های خرید سنتی می‌توانند احتکار کنند و شرایط بازار و قیمت‌ها را به نفع خود تغییر بدهند و این واسطه گری فعال است درحالی‌که در خرید برخط تولیدکننده و مصرف‌کننده برندگان اول و آخر خواهند بود چیزی که در بازار سنتی نداریم.

این تحلیلگر حوزه کسب‌وکار اینترنتی ادامه داد: در بازار سنتی واسطه‌ها تعیین‌کننده قیمت هستند و به دنبال حداکثر شدن سود دریافتی خود می‌باشند، اما خرید در فضای اینترنتی اجازه این اتفاق را به دلیل داشتن اصل شفافیت نمی‌دهد و با قیمت‌گذاری و تولیدکننده، مصرف‌کننده نیز به‌سادگی به تأمین کننده‌های مختلف دسترسی خواهد داشت این اتفاقی است که فروش اینترنتی رقم می‌زند.

دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی در خصوص نقش اینترنتی شدن خریدها در ایجاد اشتغال پایدار، گفت: اگر تأمین کننده یا تولیدکننده اسیر واسطه بازی‌ها نشوند و بتوانند به‌طور مستمر به بازارهای واقعی خود دسترسی داشته باشند و مجبور نباشند شرایط واسطه‌ها را بپذیرند طبیعتاً در بخش تأمین و تولید به ثبات می‌رسیم و امکان اتصال مستقیم به بازار برای تولیدکنندگان ایجاد می‌شود و به یک اقتصاد پایدار دست پیداکرده و دنبال رشد و جذب منابع انسانی خواهند بود.

وی افزود: در خوداینترنت نیز برای متخصصین ایجاد اشتغال می‌شود و کمک می‌کند تا متخصصین ما در این رشته مهاجرت نکنند، اما اصل تغییر در این است اینترنت و خرید برخط تأمین کننده و تولیدکننده را از دست واسطه‌ها خلاص می‌کند و اجازه می‌دهد که ثبات و پایداری در مسیر تولید ایجاد شود تا تولیدکننده بتواند برای جذب بیشتر نیرو و توسعه کسب‌وکار خود برنامه‌ریزی کند و اینجاست که خدمات اصلی اینترنت انجام می‌شود.