آی‌سی‌تی نیوز – بنابر ادعای کارشناسان، رئیس جدید شین‌بت به احتمال زیاد به فضای سایبری و هماهنگی بین سازمانی توجه می‌کند. به گزارش سایبریان؛ رونِن بار (Ronen Bar)، که تازه کار خود را به عنوان رئیس جدید آژانس امنیتی شین‌بت آغاز کرد، در ماه آوریل گذشته مقاله‌ای را در وب‌سایت مرکز اطلاعات «Intelligence Heritage» منتشر […]

آی‌سی‌تی نیوز – بنابر ادعای کارشناسان، رئیس جدید شین‌بت به احتمال زیاد به فضای سایبری و هماهنگی بین سازمانی توجه می‌کند.
به گزارش سایبریان؛ رونِن بار (Ronen Bar)، که تازه کار خود را به عنوان رئیس جدید آژانس امنیتی شین‌بت آغاز کرد، در ماه آوریل گذشته مقاله‌ای را در وب‌سایت مرکز اطلاعات «Intelligence Heritage» منتشر و در آن مسیر حرکت آینده آژانس را مشخص کرد.

بار، با عنوان «رهبری تحت آتش یکپارچگی»، بار اشاره کرد که با توجه به تحولات حوزه اطلاعات، تنها گزینه این است که نهادهای مختلف جمع‌آوری اطلاعات را ترکیب و خطوط سنتی را که قبلاً را از هم جدا کرده بود، محو کند.

وی در مقاله خود نوشت : «معرفی ابعاد سایبری و تغییرات در حوزه دیپلماسی، اساساً مرزهای بین سازمان‌های سنتی [اطلاعاتی] و فرآیندهای سلسله مراتبی و فرماندهی را، که در میدان نبرد و در طول عملیات بسیار کارآمد هستند، به موانع سیستم‌های یکپارچه تبدیل و نیروی کارآمد را ایجاد می‌کند. در عصر سایبری، حتی یک موضوع ظاهراً واضح مانند حاکمیت دولت را نمی‌توان به مسئله مرزهای جغرافیایی تقلیل داد.»

بار در رابطه با جاسوسی ادعا مرد که این زمینه از نظر روش‌های عملیات، اهداف و آسیب‌های احتمالی بسیار تغییر کرده و اکنون بیش از تلاش برای ایجاد دسترسی به اطلاعات محرمانه و با هدف تلاش برای تأثیرگذاری بر مردم و افراد، ایجاد حقیقت و تأیید و اخلال در اطلاعات و فرآیندهایی است که می‌تواند رژیم‌ها و سیستم‌های دولتی را تضعیف کند.

این مقام اسرائیلی خاطرنشان کرد : «استفاده روزافزون از فضای سایبری به عنوان پایه و اساس جنگ مدرن، که برای افراد، سازمان‌ها و کشورها باز است، ایجاد مرزهای صلاحیت یا تخصص را در سازمان‌های امنیتی و قطعاً بین آنها دشوارتر می‌کند؛ و همچنین نیاز به تجدید ساختار دارد.»

رئیس جدید شین‌بت هشدار داد که سازمان‌های دولتی و امنیتی می‌توانند برای پاسخ سریع به سرعت تغییرات تلاش کنند، زیرا مقامات می‌توانند به دنبال ایجاد راه‌حل‌های سلسله مراتبی و دست و پاگیر باشند که با میزان تغییر دشمن ناسازگار است؛ از سوی دیگر، سایر ارگان‌ها می‌توانند سریع‌تر و کارآمدتر عمل کنند که نیاز به یکپارچگی بین سازمان‌های مختلف (شین‌بت، موساد، ارتش و پلیس اسرائیل و اداره سایبری ملی) را برای ارائه یک راه‌حل کارآمد در هر وضعیت جدید افزایش می‌دهد.

بار اظهار داشت که بدین منظور، چندین گام بین سازمانی از جمله هماهنگی برای پیوستن یک سازمان دوست به نهاد دیگر برای کمک به انجام مأموریت‌ها باید برداشته شود. وی ادامه داد که این سازمان‌ها باید پرسنل خود را مبادله کنند و به اشتراک بگذارند، زیرا تعداد کمی مبادلات، تفاوت بزرگی ایجاد می‌کند.

به گفته بار، در حالیکه هر سازمانی می‌تواند «DNA» مربوط به خود را حفظ کند، توسعه و توانایی همکاری نیز بسیار مهم است، که همانطور که گفته شد، می‌توان با تبادل پرسنل با کیفیت تسهیل کرد. این ایده، به عنوان یک فرضیه، از سوی موساد نیز پشتیبانی می‌شود؛ به عنوان مثال، بار و دیوید بارنه‌آ (David Barnea)، مدیر جدید موساد، هر ۲ در همان سال به واحد کماندوی نخبه ارتش رژیم صهیونیستی به نام «Sayeret Matkal» پیوستند و با هم به عنوان جنگنده خدمت کردند.