لزوم الگوبرداری از رویکرد همراه‌اول در ایجاد شبکه شاد
لزوم الگوبرداری از رویکرد همراه‌اول در ایجاد شبکه شاد

آی‌سی‌تی نیوز – راه‌اندازی شبکه آموزشی شاد از سوی همراه‌اول اگرچه توانست پاسخگوی نیاز آموزشی میلیون‌ها دانش‌آموز، معلم و نظام آموزشی کشور باشد، لیکن بعضا انتقاداتی نیز از این پلتفرم آموزشی مطرح می‌شود. اما برای آنکه ارزش این اقدام جسورانه همراه‌اول در پذیرش مسوولیت سرویس‌دهی به خیل عظیم دانش‌آموزان کشور، آن هم در مدتی کوتاه […]

آی‌سی‌تی نیوز – راه‌اندازی شبکه آموزشی شاد از سوی همراه‌اول اگرچه توانست پاسخگوی نیاز آموزشی میلیون‌ها دانش‌آموز، معلم و نظام آموزشی کشور باشد، لیکن بعضا انتقاداتی نیز از این پلتفرم آموزشی مطرح می‌شود.
اما برای آنکه ارزش این اقدام جسورانه همراه‌اول در پذیرش مسوولیت سرویس‌دهی به خیل عظیم دانش‌آموزان کشور، آن هم در مدتی کوتاه بهتر درک شود، باید از سمت دیگری به پلتفرم شاد نگاه کرد و به طرح این پرسش پرداخت که «اگر شبکه شاد و سیمکارت‌های اختصاصی ویژه دانش‌آموزان ارایه نمی‌شد، با چه شرایطی مواجه می‌شدیم؟»
در وهله نخست باید تاکید کرد که شبکه شاد جامع‌ترین و گسترده‌ترین خدمتی بود که در ایام کرونا و در سریع‌ترین زمان ممکن در کشور راه‌اندازی شد. کما اینکه با گذشت نزدیک به ۲ سال از گسترش کرونا و وجود مشکلاتی که برای بسیاری از کسب و کارها رخ داد، همچنان نمونه‌ای مشابه شبکه شاد ارایه نشده است. کما اینکه دیگر موضوعات حتی ساماندهی نظام واکسیناسیون در کشور نیز کماکان با مشکلاتی مواجه است.
به همین جهت سامانه شاد با اختلاف زیاد، کامل‌ترین خدمتی است که با حضور جدی و مسوولانه همراه‌اول در کشور ارایه شد.
اما بازگردیم به پاسخ این پرسش که اگر سامانه شاد نبود با چه مسایل و اتفاقاتی مواجه می‌شدیم.

blank
نخست آنکه احتمالا هر معلم ناچار بود از یک بستر مورد انتخاب و علاقه خود برای ارتباط با دانش‌آموزان استفاده کند. همین موضوع منجر به استفاده والدین و دانش‌آموزان از بسترها و اپلیکیشن‌های ارتباطی متعدد می‌شد. کما اینکه در حال حاضر نیز در خصوص برخی از دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی شاهد آن هستیم که در هر مقطعی ناچار به نصب و یادگیری برای استفاده از یک پلتفرم هستند.
نکته دیگر آنکه تقریبا تمامی اپلیکیشن‌های ارتباطی موجود و مورد استفاده معلمان، دانش‌آموزان و والدین، نمونه‌های خارجی هستند. این یعنی تحمیل هزینه‌های متعدد و سنگین برای استفاده مستمر از اینترنت و افزایش فشار به خانواده‌ها در شرایط رکود اقتصادی کرونا.
موضوع استفاده از اینترنت و اپلیکیشن‌های خارجی اما مشکل دیگری نیز برای کودکان و خانواده‌ها ایجاد می‌کرد. چراکه دانش‌آموزان در سنین پایین به واسطه تبلیغات و ارتباطات متفرقه‌ در بستر اپلیکیشن‌های خارجی و خارج از کنترل، همه روزه در معرض ورود به بخش‌های ناپیدا و پرخطر در فضای مجازی می‌شدند و به علت عدم امکان نظارت دایمی والدین، این امر می‌توانست زمینه‌ساز مشکلات متعدد برای کودکان و دانش‌آموزان شود.
نبود رویه و پلتفرم استاندارد، سلامت و متحد آموزشی، امکان ارتباط بهتر نظام آموزش، دانش‌آموزان، والدین و معلمان با یکدیگر را نیز دچار مشکلاتی می‌کرد و متولی آموزش کشور با مشکلات متعددی برای تلفیق این بسترها مواجه می‌شد.
این موضوع را نیز نباید فراموش کرد که هنوز حتی بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا نیز نتوانسته‌اند از بستری واحد همچون سامانه شاد، برای تحصیل دانش‌آموزان خود برخوردار باشند و این امر زمینه‌ساز مشکلاتی برای دیگر کشورها شده که ما کمتر با آنها مواجه هستیم.
اگرچه احتمالات و مشکلات دیگری را نیز می‌توان با فرض نبود شبکه شاد در نظر گرفت، لیکن در نتیجه همین اقدامات و بسترسازی‌های مبتنی بر مسوولیت اجتماعی همراه‌اول بود که مسوولان قبلی و سرپرست فعلی آموزش و پرورش با تقدیر و تشکر از مدیران همراه‌اول، این مهم را بزرگترین دستاورد نظام در دوران شیوع کرونا دانسته و تاکید کرده‌اند که شاد حتی در پساکرونا نیز مکمل سیستم آموزشی است و حذف نخواهد شد.
نکته قابل توجه آنکه همراه‌اول هیچ هزینه‌ای از بابت استقرار و پشتیبانی از شبکه آموزشی شاد از وزارت آموزش و پرورش و دانش‌آموزان دریافت نکرده است. علاوه‌ بر این ارایه سیمکارت‌های رایگان انارستان (ویژه دانش‌آموزان) و رایگان‌سازی ترافیک دسترسی و تبادل حجمی عظیم از فایل‌ها در بستر شبکه شاد، از دیگر اقدامات مسوولانه اپراتور اول به شمار می‌رود.
در چنین شرایطی که شبکه شاد به یک الگوی موفق و سرمایه ملی در نظام آموزشی کشور تبدیل شده است، حالا این پیشنهاد یا مطالبه را می‌توان داشت که وقتی بسترهای عظیم ارتباطی به نحو مطلوب و با سرعت پیاده‌سازی شده و همچنان نیز در حال توسعه است و فرزندان از سنین کم وارد فضای دیجیتال شده‌اند و با ادبیات این فضا در حال آشنایی هستند، بجاست که مسوولان حوزه آموزش و پرورش نیز با تولید و غنی‌سازی هرچه بیشتر محتوای دیجیتال و جذاب، بهترین و بروزترین منابع سواد رسانه و سواد ارتباطی را در اختیار این اقشار سنی قرار دهند تا روند پیشرفت توامان حاصل شود و استعدادهای فرزندان این آب و خاک هر چه بیشتر شکوفایی شود.
به هر تقدیر اپراتور اول تلفن همراه کشور ثابت کرد که در کنار توسعه همه جانبه ظرفیت‌های خود، به حوزه‌های دیگر کشور نیز نگاه مسوولانه و دغدغه‌مند دارد و به صورت جزیره‌ای و سودمدارانه فکر و رفتار نمی‌کند.
لذا جا دارد تا سایر شرکت‌ها و بخش‌های کشور نیز با الگوبرداری از این رویکرد، چابکی، انعطاف‌پذیری و توانمندسازی که از ارزش‌های سازمانی همراه اول محسوب می‌شود، به توسعه ابعاد مختلف جامعه پرداخته و به شهروندان، مخصوصا نوجوانان و جوانان که در خط نخست فضای دیجیتال قرار دارند، نگاه مسوولانه‌تری داشته باشند.