آی‌سی‌تی نیوز – رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از اجرای طرح کروکی الکترونیک نیز خبر داد و گفت: در حال حاضر اجرای پایلوت این طرح در شهر قم اجرا شده و در این شهر هیچ کروکی دستی و کاغذی صادر نمی شود و طی شش ماه بیش از ۷۰۰۰ کروکی الکترونیک ترسیم و صادر […]

آی‌سی‌تی نیوز – رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از اجرای طرح کروکی الکترونیک نیز خبر داد و گفت: در حال حاضر اجرای پایلوت این طرح در شهر قم اجرا شده و در این شهر هیچ کروکی دستی و کاغذی صادر نمی شود و طی شش ماه بیش از ۷۰۰۰ کروکی الکترونیک ترسیم و صادر شده است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا شرکت های بیمه در زمینه کروکی های الکترونیکی با پلیس همراهی دارند یا خیر؟ گفت: بیمه ها همراهی خوبی دارند و اتفاقا تفاهم نامه ای با بیمه مرکزی داشتیم که تا کنون هیچ مشکلی در این زمینه نداشتیم. امیدواریم به زودی و طی ماه های آینده با همراهی بیمه ها و همچنین تکمیل زیرساخت ها سامانه کروکی الکترونیک در کل کشور ساری و جاری شود.

به گفته هادیانفر، استفاده از سامانه کروکی الکترونیک حداقل تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان به نفع بیمه ها خواهد بود. چرا که برابر پایش ها و بررسی های انجام شده سالانه مبلغی بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان صرف پرداخت خسارات تصادفات ساختگی یا خسارات سوری می شود.

به گزارش ایسنا هادیانفر افزود: سالانه به طور متوسط یک میلیون و ۲۰۰ هزار تصادف هم فوتی، جرحی و خسارتی در کشور رخ می دهد که قطعا ایجاد کروکی الکترونیک به آن کمک شایانی خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه ما هر زمانی که بتوانیم گره ای از مشکلات را باز کنیم آن را انجام خواهیم داد، گفت: در زمینه ترخیص خودروها و موتورسیکلت های رسوبی ما از سال گذشته طرحی را برای ترخیص خودروها و موتورسیکلت های رسوبی اجرا کردیم که بر اساس آن تسهیلاتی را برای افرادی که خودرو یا موتورسیکلتشان توقیف شده فراهم شد. ما با استفاده از قانونی که مربوط به چندین دهه پیش بوده و اختیاراتی را به وزیر کشور داده بود توانستیم پرداخت قسطی جرایم رانندگی را برای خودروهای توقیف شده فراهم کنیم. همچنین سقف مبلغ جریمه برای توقیف خودروها را نیز از یک میلیون تومان به سه میلیون تومان افزایش دادیم. با این تسهیلات خودروها یا موتورسیکلت هایی که ۷۲ ساعت از توقیف شان گذشته باشد و فاقد دستور قضایی باشند از پارکینگ ها ترخیص می شوند. ضمن اینکه هزینه پارکینگ را نیز معادل سال ۹۴ حساب کردیم.

هادیانفر ادامه داد: در گام بعدی نیز مهلت پرداخت قسطی جرایم رانندگی را از ۱۲ ماه به ۱۸ ماه افزایش دادیم. به عبارت بهتر اگر خودرو یا موتورسیکلتی توقیف شود مالک یا متصرف آن می تواند به شرطی که ۷۲ ساعت از توقیف گذشته و وسیله نقلیه فاقد دستور قضایی باشد به پارکینگ ها مراجعه کرده و با قسط بندی جرایم و با پرداخت هزینه معادل سال ۹۴ برای پارکینگ، وسیله نقلیه خود را تحویل بگیرند.

وی افزود: امروز با اقداماتی که انجام شده خودرویی با جریمه بیش از هفت یا هشت میلیون تومان به بالا نداریم و این تعداد خودروها نیز بسیار اندک است. ضمن اینکه امکان پرداخت موردی جرایم در سایت راهور ۱۲۰ نیز وجود دارد.
وی در پاسخ به پرسشی دیگر پیرامون درآمد راهور از خدماتی که به مردم ارائه می کند نیز گفت: پلیس راهور هیچ درآمدی از خدمات ارائه شده به مردم ندارد اما ممکن است دیگر شرکت هایی که خدماتی را در این خصوص ارائه می کنند درآمدی داشته باشند.

هادیانفر درباره اینکه معمولا جریمه های رانندگی چقدر بعد از ثبت از طریق پیامک اعلام می شود، گفت: تلاش ما این است که در کمترین زمان ممکن این موارد به اطلاع شهروندان برسد. البته شهروندان توجه داشته باشند که تنها پیامک هایی که حاوی شناسه قبض و شناسه پرداخت باشد به منزله جریمه بوده و پیامک هایی که فاقد این کدها باشد به معنای جریمه خودرو نیست.

وظیفه پلیس راهور ناجا درباره فعالیت سایت راهور ۱۲۰ و قطعی های مقطعی آن گفت: فعالیت این سایت ادامه دارد و ما نیز در تلاشیم تا برخی از مشکلات آن را که عمدتا ناشی از افزایش بار و میزان مراجعات است مرتفع کنیم اما در حال حاضر خدمات این سایت بدون هیچ مشکلی در حال انجام است.