آی‌سی‌تی نیوز – کارشناسان فناوری در انگلیس هشدار داده‌اند با توجه به ارائه مرورگر رمزگذاری شده اپل، مجرمان سایبری می‌توانند فعالیت‌های خود را در اینترنت مخفی کنند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تلگراف، این هشدار در حالی اعلام شده که اپل ماه گذشته ویژگی «Private Ralay» را در جدیدترین آپدیت سیستم عاملiOS برای […]

آی‌سی‌تی نیوز – کارشناسان فناوری در انگلیس هشدار داده‌اند با توجه به ارائه مرورگر رمزگذاری شده اپل، مجرمان سایبری می‌توانند فعالیت‌های خود را در اینترنت مخفی کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تلگراف، این هشدار در حالی اعلام شده که اپل ماه گذشته ویژگی «Private Ralay» را در جدیدترین آپدیت سیستم عاملiOS برای کاربران آیفون، آی پد و رایانه‌های رومیزی و لپ تاپ‌هایش فراهم کرده است.

این ویژگی ترافیک کاربر را در مرورگر زافاری رمزگذاری می‌کند و حتی خود اپل نیز نمی‌تواند داده‌های مرورگر کاربران را ببیند.

به طور معمول وقتی افراد در وب جستجو می‌کنند، مرورگرهای مورد استفاده شان آنها را به طور مستقیم به وب سایت مورد نظرشان هدایت می‌کند و سوابقی از فعالیت‌های کاربر نزد تهیه کننده اینترنت پهنای باند یا اپراتور موبایل باقی می‌ماند.

اما سرویس جدید اپل از فناوری مشابه وب تاریک استفاده می‌کند تا ترافیک افراد بین سرورها را طوری مخفی کند که هیچ ماهیتی نتواند آن را ببیند. وب تاریک بخش پنهان اینترنت است که مجرمان در آن فعالیت می‌کنند.

اپل برای نخستین بار در ماه ژوئن این ویژگی را اعلام کرد و گفت: قابلیت Private Relay برای حفاظت از حریم خصوصی فرد طراحی شده و تضمین می‌کند هنگام جستجو در مرورگر زافاری، هیچ ماهیتی، حتی اپل، نمی تواند وب سایت‌هایی که بازدید می‌کنید را ببیند.

اما به تازگی یکی از مدیران صنعت اینترنت انگلیس به تلگراف گفت: این تغییرات ممکن است توانایی تهیه کنندگان اینترنت برای ارائه شواهد در تحقیقات پلیس را محدود و در برخی موانع کاملاً مسدود کند. این امر به خصوص در حوزه ردیابی محتوای کودک آزاری یا تروریستی، بسیار نگران کننده است.

البته اپل این قابلیت را برای تمام کاربران ارائه نکرده و فقط برخی از آنها که هزینه‌ای برای استفاده از فضای ذخیره بیشتر در آی کلود می‌پردازند، قادر به استفاده از آن هستند. از سوی دیگر این شرکت تصمیم گرفته قابلیت را در برخی از کشورها مانند عربستان سعودی و بلاروس و چین ارائه نکند.

به گفته منابع صنعتی قابلیت حریم خصوصی جدید اپل بدان معنا است که شرکت‌های ارائه دهنده سرویس پهنای باند و موبایل برای کمک به تحقیقات پلیس جهت ردیابی مجرمان خطرناک مانند تروریست‌ها و کودک آزاران با چالش روبرو می‌شوند.

از سوی دیگر پلیس انگلیس نیز هشدار داده چنین فناوری در صورتی که ردپای دیجیتالی مجرمان را مخفی کند، زندگی افراد را در معرض خطر قرار می‌دهد.

البته منابعی در شرکت اپل به این رسانه اعلام کرده‌اند در صورت درخواست پلیس درباره هرگونه اطلاعات، همکاری خواهند کرد.