عربستان در پایین‌ترین رتبه آزادی اینترنت
عربستان در پایین‌ترین رتبه آزادی اینترنت

آی‌سی‌تی نیوز – سازمان خانه آزادی، عربستان را در صدر لیست بدترین کشورها از نظر آزادی اینترنت قرار داد. به گزارش تسنیم به نقل از رای الاخر، بر اساس تجزیه و تحلیل سازمان مطالعات «خانه آزادی» عربستان سعودی از نظر آزادی بیان از طریق اینترنت در رتبه آخر جهان عرب و در بین ۱۰ کشور […]

آی‌سی‌تی نیوز – سازمان خانه آزادی، عربستان را در صدر لیست بدترین کشورها از نظر آزادی اینترنت قرار داد.
به گزارش تسنیم به نقل از رای الاخر، بر اساس تجزیه و تحلیل سازمان مطالعات «خانه آزادی» عربستان سعودی از نظر آزادی بیان از طریق اینترنت در رتبه آخر جهان عرب و در بین ۱۰ کشور بد جهان قرار گرفت.

این سازمان بین‌المللی اعلام کرد که عربستان سعودی تنها ۲۴ امتیاز از ۱۰۰ را از نظر اینترنت در بین کشورهای عربی دارد که در رتبه آخر قرار گرفته است.

این مرکز مطالعاتی تاکید کرد که مقررات موقت منتشر شده در عربستان در اکتبر ۲۰۲۰ خواستار حفظ حاکمیت ملی دیجیتال بر داده‌ها شد که شرکت‌ها و نهادهای دولتی باید قبل از پردازش یا انتقال داده‌های شخصی از مقامات صلاحیتدار سعودی تاییدیه بگیرند.

براساس گزارش این سازمان، کشور عربستان بدترین کشورها از نظر آزادی اینترنت چین ،کوبا ، ویتنام، عربستان سعودی، پاکستان، مصر، امارات متحده عربی و اتیوپی بودند.

این گزارش بر گسترش کنترل شدید بر آزادی‌های عمومی در عربستان سعودی و فقدان محیط رسانه‌ای آنلاین برای منتقدان و مخالفان و همچنین اصلاح طلبان تاکید کرد.

خانه آزادی یک سازمان تحقیقاتی غیر رسمی مستقر در ایالات متحده است که به دموکراسی، آزادی‌های سیاسی و حقوق بشر توجه دارد. در مورد گزارش خود که برای یازدهمین سال متوالی منتشر می‌شود، آزادی اینترنت در ۷۰ کشور جهان که ۸۸٪ از کاربران اینترنت در سراسر جهان در آن زندگی می‌کنند ، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

این گزارش دوره بین ژوئن ۲۰۲۰ و مه ۲۰۲۱ را پوشش می‌دهد. این کشورها بر اساس عواملی مانند موانع دسترسی به اینترنت، محدودیت‌های محتوا و نقض حقوق کاربران رتبه بندی می‌‌شوند و به آنها نمره (از صفر تا ۱۰۰) داده می‌شود .

عربستان سعودی همچنین بر اساس شاخص دموکراسی جهانی به دلیل سیاست‌های سرکوبگرانه و وحشیانه خود و عدم وجود یک سیستم دموکراتیک در آن در وضعیت نابسامانی قرار دارد.

سازمان بین المللی «فریدوم» وضعیت دموکراسی در کشورهای سراسر جهان را بر اساس ۲۵ شاخص مورد بررسی قرار داد که در میان کشورهای عربی، عربستان سعودی در سایه سیاست‌های سرکوبگرانه رژیم آل سعود و عدم وجود یک نظام دموکراتیک در آن، وضعیت مطلوبی از نظر آزادی بیان و دموکراسی ندارد. این سازمان عربستان را هفتمین کشور از لحاظ نقض آزادی‌ها و دموکراسی در جهان و اولین رتبه در نبود آزادی‌های سیاسی و ششمین رتبه در نقض آزادی مدنی قرار داد.

پژوهشگران اعلام کردند که این نتیجه با استناد به کارنامه هولناک عربستان در زمینه شکنجه، اعدام، قتل فراقانونی، ربودن، بازداشت ظالمانه و مجازات اعدام است. درباره امکانات و کیفیت زندگی از نظر حقوق بشر عربستان یک درجه از ۱۰ درجه را به دست آورد که بین ۳۴ کشور دیگر پایین‌ترین حد است. این به دلیل ممنوعیت اعتراضات در این کشور، محدودیت آزادی بیان، تشکیل نهادهای مدنی و عدم توانایی شهروندان در رأی گیری است.

از جمله سایر روش‌های سرکوب آزادی بیان در عربستان اعمال محدودیت در اخذ گذرنامه و یا لغو آنها برای کنترل رفت و آمد شهروندان به خارج از کشور، هک تلفن همراه با استفاده از نرم افزارهای جاسوسی و تهدید اعضای خانواده فعالان اجتماعی مقیم خارج کشور می‌باشد.