آی‌سی‌تی نیوز – منگ وانژو مدیر ارشد امور مالی هواوی توانست دیروز بعد از دو سال بازداشت در کانادا به جرم دور زدن تحریم های ایران سرانجام به کشور خود بازگردد. به گزارش فارس به نقل از رویترز، دولت آمریکا خواستار استرداد وانژو به این کشور بود و تلاش های گسترده ای برای محاکمه این […]

آی‌سی‌تی نیوز – منگ وانژو مدیر ارشد امور مالی هواوی توانست دیروز بعد از دو سال بازداشت در کانادا به جرم دور زدن تحریم های ایران سرانجام به کشور خود بازگردد.

به گزارش فارس به نقل از رویترز، دولت آمریکا خواستار استرداد وانژو به این کشور بود و تلاش های گسترده ای برای محاکمه این زن انجام داد. اما سرانجام توافقی با ایالات متحده برای توقف پیگیری این پرونده به عمل آمد و تنش در این زمینه بین چین و آمریکا به پایان رسید.

به دنبال این توافق دو کانادایی که توسط چین در اقدامی تلافی جویانه زندانی شده بودند، نیز آزاد شدند. این دو نفر در دسامبر سال ۲۰۱۸ و به فاصله کوتاهی بعد از دستگیری وانژو در کانادا توسط دولت چین دستگیر شده بودند. آنها نیز هم اکنون در حال بازگشت به کانادا هستند. البته پکن هر گونه ارتباط بین این دو پرونده را رد کرده است.

وانژو در اواخر سال ۲۰۱۸ در فرودگاه بین المللی ونکوور بر اساس درخواست آمریکا دستگیر شد. وی به کلاهبرداری بانکی و گمراه کردن نظام بانکی ایالات متحده در سال ۲۰۱۳ در ارتباط با معاملات تجاری و فروش تجهیزات مخابراتی به ایران متهم شده بود.

آمریکا مدعی است این مدیر ارشد هواوی نقش کلیدی خود برای اجرای یک کلاهبرداری بانکی را پذیرفته است. این توافق فقط مربوط به منگ است و وزارت دادگستری ایالات متحده اعلام کرده که خود را برای محاکمه هواوی آماده می کند و منتظر طرح و اثبات این پرونده در دادگاه است.