ضرورت ساماندهی بازار موبایل با آغاز سال تحصیلی
ضرورت ساماندهی بازار موبایل با آغاز سال تحصیلی

آی‌سی‌تی نیوز – آغاز سال تحصیلی و نیاز دانش‌آموزان به تلفن‌همراه برای شرکت در کلاس‌های مجازی، ساماندهی بازار تلفن‌همراه را بیش از پیش ضرورت بخشیده است. بر اساس آخرین آماری که سال گذشته از تعداد دانش‌آموزان کل کشور منتشر شد، بیش از ۱۳ میلیون دانش‌آموز و یک میلیون معلم در آستانه آغاز سال تحصیلی قرار […]

آی‌سی‌تی نیوز – آغاز سال تحصیلی و نیاز دانش‌آموزان به تلفن‌همراه برای شرکت در کلاس‌های مجازی، ساماندهی بازار تلفن‌همراه را بیش از پیش ضرورت بخشیده است.

بر اساس آخرین آماری که سال گذشته از تعداد دانش‌آموزان کل کشور منتشر شد، بیش از ۱۳ میلیون دانش‌آموز و یک میلیون معلم در آستانه آغاز سال تحصیلی قرار دارند.

سال تحصیلی امسال نیز مانند سال قبل قرار است به صورت مجازی آغاز شود و اگر شرایط پاندومی کرونا اجازه دهد می‌توان کلاس‌ها را به صورت حضوری نیز دایر کرد. در این شرایط رابط مهم بین آموزش و دانش‌آموزان، سخت افزار و نرم‌افزارهای ارتباطی است. زیرساخت‌های ارتباطی، اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات و در دسترس بودن تبلت و تلفن‌همراه برای دانش آموزان تکه‌های پازل آموزشی مجازی هستند.

در سال های گذشته، پیش از شیوع ویروس کرونا در کشور و با آغاز سال تحصیلی، درخواست خرید تلفن همراه کاهش پیدا می‌کرد، اما سال گذشته (پس از شیوع ویروس کرونا) و با آغاز مهرماه تقاضا برای خرید تلفن همراه شدت گرفت. با این وجود، تامین به موقع ارز و اشباع بازار تلفن همراه باعث شد در این زمینه با مشکل خاصی رو به رو نشویم و قیمت‌ها نیز صعودی نشوند.

با نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰ نگاهی به بازار موبایل انداختیم. بازاری که به گفته سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، احتمال دارد روزهای پر التهابی را تجربه کند.

به گزارش ایرنا، از اواخر هفته گذشته شایعاتی درباره قفل شدن تلفن همراه برند شیائومی در ایران، قوانین وضع شده درباره واردات تلفن همراه و همین‌طور مشکل جهانی تامین «چیپ ست» برند سامسونگ باعث شد زنجیره تامین این کالا در کشور با مشکل مواجه شود. مشکلی که به گفته سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن همراه، در روزهای آینده بازار موبایل را با نوسان رو به رو خواهد کرد.

سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن همراه، در این‌باره به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: از حدود یک ماه قبل زنجیره تامین تلفن همراه در کشور با مشکل مواجه شده است. این موضوع نیز به ممنوعیت‌هایی مربوط است که برای استانداردهای واردات تلفن همراه (شامل موبایل‌های شیائومی، نوکیا و برندهای دیگر) در نظر گرفته شده است.

«محمدرضا عالیان» افزود: با توجه به سهم عمده این برندها در بازار تلفن همراه، زنجیره تامین و واردات موبایل با مشکلاتی مواجه شد. اوایل تیرماه که مقررات جدید اعلام شد، انجمن واردکنندگان تلفن همراه اعلام کرد که تا ۴۵ روز آینده مشکلی در بازار تلفن همراه پیش نمی‌آید اما پس از آن باید به فکر چاره بود.

عالیان با اشاره به کاهش واردات تلفن همراه به کشور، افزود: اکنون واردات برخی از برندها به نصف رسیده است، در حالی که آن برند سهم ۳۳ درصدی در بازار ایران دارد و به دلیل داشتن قیمت و کارایی مناسب، جزو گزینه‌های اصلی بسیاری از خانواده‌ها برای خرید تلفن همراه است.

وی افزود: برندی مانند سامسونگ که سهم ۵۴ درصدی در بازار موبایل ایران دارد نیز از چند ماه قبل به دلیل کمبود «چیپ‌ست» نه در کشور ما بلکه در همه کشورهای جهان با کاهش فروش مواجه شد. به واسطه اتفاقات داخلی و جهانی، واردات ۲ برند پرفروش در ایران اکنون با مشکل مواجه شده است.

وی تصریح‌کرد: با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید به صورت مجازی و امکان ادامه دار بودن این روند، می‌توان این احتمال را داد که در آینده بازار موبایل ملتهب باشد. در گذشته و پیش از شیوع کرونا در اواخر شهریور و اوایل مهرماه به دلیل آغاز سال تحصیلی معمولا تقاضا برای خرید تلفن همراه کاهش پیدا می‌کرد، اما با آغاز پاندومی دقیقا در همین بازه زمانی با افزایش تقاضا مواجه می‌شویم.

وی خاطرنشان‌کرد: با تجربه سال قبل و تقاضای بالای مردم در این روزها برای خرید تلفن همراه، پیش‌بینی ما این است که کمبود واردات تلفن همراه بازار ملتهبی را رقم بزند.

عالیان درباره شایعاتی مطرح شده درباره قفل شدن گوشی‌های شیائومی در ایران گفت: این شایعه نیز تاثیر خود را بر بازار موبایل داشت. آمارهایی که از فروش تلفن‌همراه داشتیم، نشان داد این شایعه به حدی تاثیرگذار بوده که برخی از مشتریان با مراجعه به مغازه‌ها قصد داشتند تلفن شیائومی خود را بفروشند و برند دیگری خریداری کنند.

وی درباره قیمت تلفن همراه در بازار گفت: همیشه سعی بر این بوده که قیمت تلفن همراه بالا نرود اما با توجه به مسائلی که گفته شد امکان دارد قیمت دو برندی که تامین آن‌ها با مشکل مواجه شده، با افزایش مواجه شود. اما اکنون برخی از برندها و مدل‌ها گوشی‌هایی موجود در بازار حتی از قیمت دبی (امارات) نیز ارزان‌تر هستند.