آی‌سی‌تی نیوز – سفیر ایران در پاکستان طی دیدار با مقامات اتاق بازرگانی و صنعت اسلام آباد با ابراز نارضایتی از کاهش حجم تجارت دوکشور تأکید کرد که مقامات باید راه اندازی بازارهای دیجیتالی را برای افزایش تجارت دوجانبه به عنوان یک گزینه در نظر بگیرند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، روزنامه پاکستانی «نیوز» در گزارشی […]

آی‌سی‌تی نیوز – سفیر ایران در پاکستان طی دیدار با مقامات اتاق بازرگانی و صنعت اسلام آباد با ابراز نارضایتی از کاهش حجم تجارت دوکشور تأکید کرد که مقامات باید راه اندازی بازارهای دیجیتالی را برای افزایش تجارت دوجانبه به عنوان یک گزینه در نظر بگیرند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، روزنامه پاکستانی «نیوز» در گزارشی به نقل از سید محمدعلی حسینی، سفیر ایران در این کشور نوشت: ایران و پاکستان زمینه‌های زیادی برای تقویت روابط تجاری دارند و باید راه اندازی بازارهای دیجیتالی را برای افزایش تجارت دوجانبه متناسب با پتانسیل هر دو کشور به عنوان یک گزینه در نظر بگیرند.

بر اساس یک بیانیه مطبوعاتی، سفیر ایران در پاکستان این اظهارات را هنگام دیدار خود با مقامات اتاق بازرگانی و صنعت اسلام آباد (ICCI) همراه با یک هیئت ایرانی اظهار داشت.

حسینی گفت که تجارت دوجانبه ایران و پاکستان قبل از شیوع کرونا حدود ۱٫۵ میلیارد دلار بود که اکنون به کمتر از ۱ میلیارد دلار رسیده است.

وی گفت که تحریم‌های خارجی علیه ایران مشکلی برای ارتقاء تجارت است، بنابراین ایجاد بازارهای دیجیتالی بین دو کشور و بازارهای مشترک مرزی می‌تواند گزینه‌های بهتری برای بهبود حجم تجارت دو طرفه باشد.

حسینی در ادامه تأکید کرد که ایران و پاکستان برای ایجاد ۳ گذرگاه مرزی که به افزایش تجارت دوجانبه کمک می‌کند، توافق کردند.

با این حال، وی گفت که تسهیل تجارت و معافیت‌های دولت پاکستان برای بازارهای مرزی از جامعه تجار این کشور حمایت خواهد کرد و به افزایش تجارت آنان با همتایان ایرانی کمک می‌کند.

سفیر ایران‌عدم ارتباط قوی بین بخش خصوصی ایران و پاکستان را یکی از عوامل کاهش حجم تجارت دانست و بر لزوم همکاری نزدیک اتاق‌های بازرگانی دو کشور برای توسعه روابط تجاری بین بخشهای خصوصی تاکید کرد.

وی گفت که پاکستان با اجرای کنوانسیون «تیر» TIR می‌تواند صادرات خود را از طریق ایران به روسیه و دیگر کشورهای منطقه ارتقا دهد.

وی همچنین بر لزوم تبادل هیئت‌های تجاری برای ارتقاء تجارت تاکید کرد و اطمینان داد که سفارت ایران آماده است تا در معرفی بیشتر محصولات پاکستانی در بازار ایران کمک کند.

سردار یاسر الیاس خان، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت اسلام آباد نیز در این دیدار تأکید کرد که تجارت دوجانبه پاکستان و ایران بسیار کمتر از پتانسیل واقعی است و هر دو دولت باید با بخش‌های خصوصی همکاری کنند تا آن را به سطوح بالاتری برسانند.