سامانه املاک همچنان از دسترس خارج است
سامانه املاک همچنان از دسترس خارج است

آی‌سی‌تی نیوز – در حالی که «از کار افتادن» سامانه املاک و اسکان دومین ماه را پشت سر می گذارد، مهلت مقرر در مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر درج اطلاعات مسکنی شهروندان، در حال اتمام است. به گزارش خبرنگار مهر، سامانه‌های وزارت راه و شهرسازی به دلایل فنی در ۱۹ تیر ماه […]

آی‌سی‌تی نیوز – در حالی که «از کار افتادن» سامانه املاک و اسکان دومین ماه را پشت سر می گذارد، مهلت مقرر در مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر درج اطلاعات مسکنی شهروندان، در حال اتمام است.

به گزارش خبرنگار مهر، سامانه‌های وزارت راه و شهرسازی به دلایل فنی در ۱۹ تیر ماه از دسترس خارج شدند؛ با این حال بعد از یک ماه، سامانه طرح اقدام ملی مسکن راه اندازی شد. ولی سامانه املاک و اسکان کشور همچنان با وجود گذشت دو ماه، از دسترس کاربران خارج است.

این در حالی است که محمود محمودزاده وعده داده بود تا در پایان هفته گذشته این سامانه مجدداً راه اندازی شود.

محمد اسلامی وزیر سابق را و شهرسازی پیش از این در گفت وگو با خبرنگار مهر در نیمه نخست تیر ماه از ثبت اطلاعات ملکی ۳ میلیون نفر در این سامانه خبر داده بود.

بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، تعداد واحدهای مسکونی ۲۲ میلیون و ۸۲۵ هزار واحد بوده است؛ با فرض ساخت میانگین سالانه ۴۰۰ هزار واحد در ۵ سال اخیر، تعداد واحدهای مسکونی به حدود ۲۵ میلیون واحد رسیده است که نشان می‌دهد تنها ۱۲ درصد مالکان، اطلاعات ملکی خود را در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت کرده بودند.

بر اساس اصلاحیه قانون مالیات بر خانه‌های خالی در تاریخ ۵ آذر ۱۳۹۹، مهلت ۶ ماهه درج اطلاعات ملکی خانوارها در سامانه اسکان تا خرداد ماه امسال به اتمام می‌رسد.

اما در خرداد سال جاری ستاد ملی مقابله با کرونا، امکان ثبت اطلاعات مسکن اشخاص حقیقی و حقوقی در سامانه مذکور را تا پایان مهر ماه تمدید کرد.

با توجه به اینکه کمتر از ۴۰ روز تا پایان مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا فرصت باقی است، سامانه مذکور هنوز راه اندازی مجدد نشده است.

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی سه شنبه ۱۶ شهریور خبر از راه اندازی سامانه اسکان ظرف یکی دو روز بعد از آن (پایان هفته قبل) داده بود اما این وعده تا کنون (امروز یکشنبه ۲۱ شهریور) اجرایی نشده است.

عضو کمیسیون عمران: مجلس با وزیر راه درباره سامانه اسکان به زودی جلسه می‌گذارد

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس در خصوص آخرین وضعیت سامانه املاک و اسکان گفت: سامانه املاک در دولت قبل تکمیل نشد و از این نظر اولین کاری که وزارت راه و شهرسازی در دوره جدید باید انجام دهد، تکمیل کردن این سامانه مهم است.

وی در توضیح مزایای سامانه املاک خاطر نشان کرد: اگر سامانه املاک تکمیل نشود اساساً برنامه ریزی مدیریت مسکن در کشور امکان پذیر نخواهد بود و بسیاری از اقداماتی مثل اخذ مالیات از خانه‌های خالی و عایدی سرمایه هم با مشکل مواجه خواهد شد.

این عضو کمیسیون عمران اضافه کرد: بر این اساس سامانه املاک و اسکان یکی از سامانه‌های کلیدی کشور است که اطلاعات آن برای بخش‌های مختلف مورد استفاده است و در خصوص آن قرار است که در کمیسیون عمران جلسه‌ای با وزیر راه و شهرسازی داشته باشیم.