فیس‌بوک به محققان اطلاعات مخدوش داد
فیس‌بوک به محققان اطلاعات مخدوش داد

آی‌سی‌تی نیوز – بررسی گزارش شفافیت منتشر شده توسط فیس‌بوک در ماه آگوست نشان می‌دهد این شرکت به محققان حوزه انتشار اخبار دروغ اطلاعات پژوهشی ناکافی و مخدوش داده است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از انگجت، محققانی که بر داده‌های فیس‌بوک برای پژوهش اتکا کرده بودند، ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها از تحقیقات […]

آی‌سی‌تی نیوز – بررسی گزارش شفافیت منتشر شده توسط فیس‌بوک در ماه آگوست نشان می‌دهد این شرکت به محققان حوزه انتشار اخبار دروغ اطلاعات پژوهشی ناکافی و مخدوش داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از انگجت، محققانی که بر داده‌های فیس‌بوک برای پژوهش اتکا کرده بودند، ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها از تحقیقات دقیق و عینی در این زمینه فاصله داشته باشند. علت این امر آن است که فیس‌بوک اطلاعات ناقص و مخدوشی در مورد نحوه تعامل کاربران با پست‌ها و لینک‌های خود به محققان داده و آنها را گمراه کرده است.

فیس‌بوک بر اساس درخواست محققان دانشگاهی به آنها اطلاعاتی در مورد نحوه گسترش و پخش شدن اطلاعات و اخبار دروغین در پلتفرم خود داده است تا آنها بتوانند روند مذکور را پیگیری کنند. این شرکت وعده داده بود که محققان به تمامی تعاملات کاربران در این زمینه دسترسی خواهند داشت، اما حالا مشخص شده داده‌هایی که فیس‌بوک به محققان داده تنها شامل تعاملات حدود نیمی از کاربرانش در آمریکا است.

علاوه بر این، اکثر کاربرانی که تعاملاتشان در این گزارش‌ها درج شده کسانی هستند که به اندازه کافی ذیل پست‌های سیاسی فعالیت می‌کنند و از همین طریق گرایش سیاسی آنها کاملاً واضح و آشکار است.

پس از افشای این موضوع فیس‌بوک از محققان عذرخواهی کرده و افزوده که برای جبران این خطا تلاش خواهد کرد. اما این کار با توجه به حجم داده‌های موجود چند هفته‌ای طول می‌کشد. فیس‌بوک به محققان گفته داده‌هایی که در مورد کاربران خارج از ایالات متحده دریافت کرده‌اند نادرست نیست.

ماویس جونز، سخنگوی فیس‌بوک هم عدم صحت اطلاعات مذکور را ناشی از “خطای فنی” دانست که این شرکت “سریعاً در حال حل آن است”.