قفل‌شدن گوشی‌‎های شیائومی دروغ است
قفل‌شدن گوشی‌‎های شیائومی دروغ است

آی‌سی‌تی نیوز – بررسی موضوع جنجالی قفل شدن قریب الوقوع گوشی‌های شیائومی در ایران، نشان می‌دهد شرکت شیائومی چین هیچ اعلامی در این باره نداشته است و قوانینی که در خبرها به آن اشاره شده مختص نمایندگی شیائومی در اروپا است و مربوط به سایر مناطق نمی‌شود. به گزارش فارس، اخیرا خبر قفل شدن گوشی […]

آی‌سی‌تی نیوز – بررسی موضوع جنجالی قفل شدن قریب الوقوع گوشی‌های شیائومی در ایران، نشان می‌دهد شرکت شیائومی چین هیچ اعلامی در این باره نداشته است و قوانینی که در خبرها به آن اشاره شده مختص نمایندگی شیائومی در اروپا است و مربوط به سایر مناطق نمی‌شود.

به گزارش فارس، اخیرا خبر قفل شدن گوشی های شیائومی در ایران در آینده نزدیک داغ شده است.

ماجرا از این قرار است که چند روز پیش یک کاربر از کشور کوبا از قفل شدن گوشی جدید خود خبر داد، پس از آن ادعاهای مشابه دیگری هم از سوی کاربران کوبایی مطرح شد.

شیائومی در کشور کوبا به صورت رسمی حضور ندارد.

پس از آن سایت XDA Developers در تکمیل این خبر، اضافه کرد که به زودی گوشی های شیائومی در کشورهای ایران، کره شمالی، سوریه، سودان و کریمه هم قفل خواهد شد.

این سایت برای این گفته به بند ۱۴٫۲ شرایط و ضوابط فروش شیائومی اروپا که در وب سایت شیائومی آمده و همچنین هنگام روشن کردن و فعال سازی اولیه گوشی های شیائومی نمایش داده می شود استناد کرد.

به ادعای این سایت، براساس این بند، صادرات دوباره محصولات شیائومی تابع قوانین صادراتی آمریکا است و فروش این محصولات به کشورهای کوبا، سوریه، ایران، کره شمالی، سودان و کریمه ممنوع است.

 

رابطه شیائومی و آمریکا چگونه است؟

تقریبا ۳ ماه پیش بود که شرکت شیائومی چین اعلام کرد که آمریکا این شرکت را از لیست تحریم‌ های خود خارج کرده است.

تا پیش از آن، آمریکا به بهانه ارتباط شیائومی با ارتش خلق چین، سرمایه‌ گذاری طرف‌ های آمریکا در این شرکت را ممنوع کرده بود.

در آن زمان چین گفته بود که مرتبط کردن این شرکت‌ ها به ارتش چین نه پایه قانونی و نه مبنای قضایی دارد. از آن زمان به بعد شیائومی علیه وزارت دفاع و خزانه‌ داری آمریکا اعلام دعاوی قضایی کرد.

برای پیگیری این موضوع به سراغ انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی رفته ایم.

محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در این باره به خبرنگار فارس، گفت: موضوع مسدود شدن گوشی های شیائومی به دلیل تحریم های آمریکا یا تبعیت از قوانین آمریکا در هیچ کشوری، به صورت رسمی توسط شرکت شیائومی انجام نشده است. از سوی دیگر شرکت شیائومی فعالیت مستقیمی با ایران ندارد.

وی گفت: بنابراین منابع رسمی که شرکت شیائومی از طریق آنها اطلاع رسانی می کند این خبر را منتشر یا تایید نکرده اند؛ بعید می دانیم که این موضوع صحت داشته باشد.

 

تحریم دلیل غیرفعال شدن گوشی کوبایی ها است؟

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی درباره تبعیت قوانین خرید و فروش محصولات شیائومی از قوانین صادراتی آمریکا که گفته می شود، فروش محصولات این شرکت را به ایران ممنوع کرده است، گفت: قوانینی که در خبرها به آن استناد شده مربوط به نمایندگی شیائومی اروپا است و مربوط به سایر مناطق نمی شود. یعنی در واقع این محصولات فقط برای استفاده در اروپا تولید شده اند و طبق قوانین تحریم آمریکا نمی توان آنها را به کشورهای اشاره شده صادر کرد.

وی ادامه داد: حتی در شرایط و ضوابطی که در وب سایت شیائومی چین درج شده، برای منطقه هند یا مناطق دیگری این محدودیت ذکر نشده است. یکی از کارخانه های بزرگ شیائومی در هند واقع شده است.

وی گفت: بنابراین این احتمال می تواند وجود داشته باشد که گوشی های محدودی که در کوبا غیر فعال شده اند از مبدا اروپا وارد کوبا شده باشند که طبق قوانین نمایندگی شیائومی اروپا این رویه مجاز نیست.

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی اضافه کرد: هنوز حتی یک مورد غیرفعال شدن گوشی شیائومی در ایران به ما اطلاع داده نشده است.

عالیان ادامه داد: با این حال از طریق روابطی که بین بازرگانان ایرانی با این شرکت برقرار است در حال بررسی صحت و سقم این موضوع هستیم.