<span style='color:#787878;font-size:12px;'>۴۲ درصد آموزش‌های مجازی نمره «قابل قبول» گرفتند</span><br/>نارضایتی اکثریت دانش‌آموزان از آموزش‌های مجازی
<span style='color:#787878;font-size:12px;'>۴۲ درصد آموزش‌های مجازی نمره «قابل قبول» گرفتند</span><br/>نارضایتی اکثریت دانش‌آموزان از آموزش‌های مجازی

آی‌سی‌تی نیوز – معاون وزیر آموزش و پرورش به تشریح دلایل بازگشایی حضوری مدارس به صورت تدریجی و استلزامات این بازگشایی پرداخت. جواد حسینی با بیان اینکه مهر و شروع مدارس یک پروسه است اظهار کرد: پروژه مهر در واقع پروژه نیست بلکه پروسه ای است از آغاز مهر تا مهر سال آینده که نیازمند […]

آی‌سی‌تی نیوز – معاون وزیر آموزش و پرورش به تشریح دلایل بازگشایی حضوری مدارس به صورت تدریجی و استلزامات این بازگشایی پرداخت.

جواد حسینی با بیان اینکه مهر و شروع مدارس یک پروسه است اظهار کرد: پروژه مهر در واقع پروژه نیست بلکه پروسه ای است از آغاز مهر تا مهر سال آینده که نیازمند برنامه ریزی بسیار دقیق در تمامی ابعاد تعلیم و تربیت است.
وی تصریح کرد: مدیران مدارس عوامل اصلی جبهه تعلیم و تربیت هستند و پروژه مهر و بازگشایی مدارس مهمترین عامل برای سنجش عملکرد مدیران است.

حسینی با بیان اینکه مهر امسال از پیچیدگی های زیادی برخوردار است اظهار کرد: کرونا ۱۸ ماه تمامی ابعاد جامعه بویژه نظام تعلیم و تربیت را تخت تاثیر قرار داده است و نظام تعلیم و تربیت در زیست بوم جدید با رویکرد پوشش حداکثری انواع شیوه های آموزشی را برای دانش آموزان پیاده سازی کرد.

وی افزود: محور اصلی آموزش ها در مهر پیش رو آموزش های حضوری تدریجی است و لذا این موضوع نیازمند برنامه ریزی همه دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت است.

حسینی با تشریح چرایی بازگشت به مدرسه و آموزش های حضوری گفت: موضوع آموزش های حضوری به کیفیت آموزش و ‌جریان یاددهی یادگیری برمی گردد و در مطالعات انجام شده در کشور تنها ۳۵ درصد دانش آموزان حضور کافی در آموزش های مجازی داشته اند.

وی افزود: بر اساس این مطالعات ۲۲ درصد دانش آموزان فقط حضور کمی حضور کیفی در آموزش های مجازی داشته اند و ۳۳ درصد از دانش آموزان کمتر از ۵ ساعت در این فضا حضور داشته اند.
وی گفت: در مجموع ۲۴ درصد آموزش های مجازی از منظر دانش آموزان کیفیتی همانند حضوری داشته است، ۴۲ درصد آموزش‌ها قابل قبول ارزیابی شده است و ۲۳ درصد آموزش‌ها فاقد کیفیت ارزیابی شده است.

وی ادامه داد: بر اساس این مطالعات آموزش‌های مجازی منجر به افت کیفیت آموزش شده است و از هر ۴ دانش آموز ۳ دانش آموز به صورت کامل از آموزش های مجازی بهره نبرده‌اند ‌و از این آموزشها رضایت ندارند.

حسینی تصریح کرد: آموزشهای مجازی منجر به افت کیفیت در جریان یاددهی و یادگیری شده است و این مسأله موجب می‌شود بحث حضوری شدن به عنوان موضوعی جدی پیگیری شود.

حسینی لطمه به عدالت بویژه عدالت آموزشی را از دیگر دلایل شروع مجدد آموزش های حضوری دانست و گفت: یکی از ارکان اصلی عدالت، عدالت آموزشی است و کوچ نظام تعلیم و تربیت به فضای مجازی موجب لطمه خوردن به گسترش عدالت بویژه عدالت آموزشی در مناطق کم برخوردار شده است.

معاون وزیر با اشاره به آسیبهای فضای مجازی گفت: فضای مجازی و در خانه ماندن دانش آموزان آسیب های زیادی به سلامت روانی و اجتماعی دانش آموزان زده است و برای کاهش این آسیب ها بازگشایی مدارس ضرورت دارد.

حسینی با اشاره به وضعیت مدارس در کشور های جهان گفت: پیش از شروع واکسیناسیون و در بین ۳۷ کشور با نرخ مرگ و میر بالا فقط ۶ کشور به طور موقت مدارس را تعطیل کردند و به طور طبیعی با گسترش واکسیناسون اکثر کشور ها به سمت بازگشایی مدارس حرکت کرده‌اند.
حسینی معلمان را جهادگران آموزشی نامید و گفت: معلمان با همراهی خانواده‌ها در ایام کرونا و با بهره گیری از انواع روش های آموزشی شاهکاری در نظام تعلیم و تربیت رقم زدند.

وی افزود: در کوچ مجدد به سمت آموزش‌های حضوری ممکن است با مقاومت اولیا و دانش آموزان به دلیل اضطراب از سلامت مواجه شویم که نیازمند اقناع والدین و دانش آموزان است.

حسینی با بیان اینکه وضعیت آینده کرونا مبهم است و معلوم نیست چه وضعیتی در آینده داشته باشد. اظهار کرد: تمام پژوهش ها نشان می‌دهد بازگشایی مدارس در افزایش پاندومی کوید ۱۹ تاثیری نداشته است و لذا استراتژی اصلی وزارت آموزش و پرورش نیز بازگشایی تدریجی مدارس است.

معاون وزیر شعار مهر امسال را بازگشایی روان، تدریجی، ترکیبی و با کیفییت با رویکرد حفظ سلامت دانش آموزان دانست و گفت: بازگشایی حضوری مدارس به تدریج از آبان با رعایت برخی استلزامات آغاز خواهد شد.

وی بازگشایی مدارس را مستلزم رعایت چند اصل از سوی مدیران دانست و گفت: اولین اصل در بازگشایی مدارس تقدم ذاتی تامین سلامت دانش آموزان است برای این منظور سرانه های بهداشتی از سوی وزارت به مدارس تخصیص یافته است و واکسیناسیون معلمان نیز در حال انجام است.
وی افزود: پروتکل های بهداشتی و شیوه نامه های ستاد ملی مقابله با کرونا باید به صورت کامل در مدارس رعایت شود.

وی توجه همزمان به حفظ سلامت در کنار حق آموزش را از دیگر استلزامات دانست و گفت: رویکرد تداوم آموزش با پوشش حداکثری و حفظ سلامت باید سرلوحه کار تمامی مدیران باشد.

حسینی عدالت در تامین فرصت های آموزشی برابر برای همه دانش آموزان را از دیگر استلزامات بازگشایی مدارس دانست و گفت: برخورداری همه دانش آموزان از امکانات دیجیتالی، ثبت نام و توزیع به موقع کتب درسی، سنجش کامل سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان از جمله نکاتی است که باید مد نظر مدیران قرار گیرد.

معاون وزیر اقناع سازی جامعه و خانواده را از دیگر استلزامات بازگشایی مدارس دانست و گفت: امسال سخت ترین و پیچیده‌ترین مهر را خواهیم داشت و برای اقناع والدین برگزاری جلسات با انجمن اولیا و مربیان ضروری است.
وی افزود: روند گسترش آموزش های حضوری تدریجی خواهد بود و در این میان به مدیران مدارس و شورای مدارس تفویض اختیار شده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، وی گفت: باید از تجارب و دستاوردهای آموزش های چند ماه گذشته نهایت بهره را برد و از آنها استفاده کامل کرد.

معاون وزیر بازگشایی باشکوه مدارس را مستلزم رعایت سه اصل مهم دانست و گفت: در آغاز مهر هیچ کلاسی نباید بدون معلم، مدیر و معاون باشد، تمام مدارس باید برنامه عملیاتی و اطلس یادگیری داشته باشند و همه دانش آموزان به موقع ثبت نام شده و کتب درسی را دریافت کنند.