آی‌سی‌تی نیوز – قانونی شامل ۱۵ استاندارد که برای حفظ حریم خصوصی کودکان در فضای اینترنت در انگلیس وضع شده بود اکنون وارد مرحله اجرایی شده است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، مجموعه‌ای از قوانین درباره شیوه کنترل اطلاعات کودکان در سرویس‌های آنلاین در انگلیس وارد مرحله اجرایی شد. قانون «طرح سن […]

آی‌سی‌تی نیوز – قانونی شامل ۱۵ استاندارد که برای حفظ حریم خصوصی کودکان در فضای اینترنت در انگلیس وضع شده بود اکنون وارد مرحله اجرایی شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، مجموعه‌ای از قوانین درباره شیوه کنترل اطلاعات کودکان در سرویس‌های آنلاین در انگلیس وارد مرحله اجرایی شد.

قانون «طرح سن مناسب» (The Age Appropriate Design) در سال ۲۰۱۸ میلادی به عنوان بخشی از قانون حفاظت از اطلاعات (نسخه انگلیس از مقررات عمومی حفاظت از اطلاعات اتحادیه اروپا) نوشته شده بود. طبق این قانون وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها باید از ۵ شنبه هفته گذشته منافع کاربران کودک را در نظر بگیرند یا با جریمه ای معادل ۴ درصد از درآمد جهانی خود روبرو خواهند شد.

پلتفرم‌ها مجبور هستند کل سرویس‌های خود را منطبق با قانون جدید ارائه کنند یا کاربران زیر سن قانونی را شناسایی و در خصوص آنها با دقت و احتیاط عمل کنند.

الیزابت دنهام کمیسیونر اطلاعات انگلیس در این باره می‌گوید: قانون مذکور به ایجاد تغییراتی منجر می‌شود که قدرت بیشتری به کاربران بزرگسال و کودک می‌دهد. در انگلیس از هر ۵ کاربر اینترنت، یک نفر کودک است. اما آنها از سرویسی استفاده می‌کنند که برایشان طراحی نشده است. در تحقیقی که برای تصویب این قانون انجام دادیم، متوجه شدیم کودکان فرایندهای جمع آوری اطلاعات را «ترسناک» و ناهنجار نامیده‌اند.

به طور کلی در قانون «طرح سن مناسب» ۱۵ استاندارد تعیین شده که شرکت‌ها باید در سرویس‌های مورد استفاده کودکان اجرا کنند. به این ترتیب حفاظت از اطلاعات کاربران زیر سن قانونی به یک اولویت از مرحله طراحی سرویس تبدیل می‌شود.

استانداردهای مذکور شامل اپ های مختلف، اسباب بازی‌هایی که با شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های آنلاین مرتبط می‌شود و حتی وب سایت‌های آموزشی و سرویس‌های پخش محتوا را در بر می‌گیرد.

طبق قانون مذکور ردیابی مکانی، پروفایل بندی، استفاده از تکنیک‌هایی که کاربران را تشویق می‌کند اطلاعات خصوصی را در اختیار سرویس‌ها قرار دهند، از جمله مواردی هستند که باید محدود یا مسدود شوند.

دنهام در این باره می‌گوید: این قانون نه به معنای تعیین سن خاص برای دسترسی به اینترنت و نه محروم کردن کودکان از این سرویس است.

البته دفتر کمیسیونر اطلاعات انگلیس هشدار داد در صورت رصد هرگونه نشت اطلاعاتی که خطری برای کودکان به حساب بیاید، اقدامات سختگیرانه‌ای انجام خواهد شد.

شرکت‌ها یک سال (تا ۲ سپتامبر ۲۰۲۱ میلادی) فرصت داشتند تا اقدامات لازم را برای اطاعت از این قانون اجرا کنند. البته برخی پلتفرم‌ها تغییراتی در این زمینه انجام داده‌اند.