آی‌سی‌تی نیوز – فیس‌بوک پس از آنکه هوش مصنوعی این شرکت تعدادی سیاه پوست را در یک فایل ویدئویی به عنوان میمون طبقه بندی کرد، مجبور به عذرخواهی شد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از انگجت، کاربرانی که در روزهای اخیر یک فایل ویدئویی را در سایت دیلی میل مشاهده کرده بودند بعد از […]

آی‌سی‌تی نیوز – فیس‌بوک پس از آنکه هوش مصنوعی این شرکت تعدادی سیاه پوست را در یک فایل ویدئویی به عنوان میمون طبقه بندی کرد، مجبور به عذرخواهی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از انگجت، کاربرانی که در روزهای اخیر یک فایل ویدئویی را در سایت دیلی میل مشاهده کرده بودند بعد از مشاهده بخش ابتدایی این ویدئو با پیام روبرو مواجه می‌شدند: آیا دوست دارید به تماشای ویدئوهایی در مورد نخستی سانان ادامه دهید؟ نخستی سانان یا primate ها، یکی از انواع پستانداران هستند که شامل تمامی انواع میمون‌ها، میمون‌های انسان نما و انسان‌های خردمند هستند.

فیس‌بوک این رویداد را یک خطای غیرقابل پذیرش اعلام کرده و قابلیت ارائه توصیه هوش مصنوعی خود را که موجب انتشار پیام مذکور شده، از کار انداخته است. این شرکت می‌گوید در حال بررسی عامل وقوع این مشکل است تا از وقوع خطاهای مشابه از این دست جلوگیری کند.

سخنگوی فیس‌بوک در این مورد گفته است: هوش مصنوعی فیس‌بوک در حال ارتقا است. اما ما می‌دانیم که این فناوری کامل نیست. ما از هر کسی که این توصیه توهین‌آمیز را مشاهده کرده عذرخواهی می‌کنیم.

خطاهای مکرر سیستم‌های هوش مصنوعی فیس‌بوک و گوگل در زمینه شناسایی دقیق افراد سیاه پوست و زنان تا به حال بارها خبرساز شده است.

علت آن است که این دو شرکت و شرکت‌های فناوری آمریکایی مشابه برای طراحی و تکمیل سیستم‌های هوش مصنوعی خود بیشتر از مردان سفید پوست استفاده می‌کنند.