وابستگی بازار اپلیکیشن‌ها به شبکه همراه‌اول
وابستگی بازار اپلیکیشن‌ها به شبکه همراه‌اول

آی‌سی‌تی نیوز –  در سالیان اخیر شاخص‌های ارزش‌گذاری بر زیرساخت و شبکه‌های ایجاد شده از سوی اپراتورهای موبایل تغییر کرده و صرفا محدود به امکان مکالمه، ارسال پیامک و حتی تبادل صرف داده نیست. به این مفهوم که روز به روز آثار گسترش و سرمایه‌گذاری‌های سنگین اپراتورهای موبایل بر اقتصاد کشور در حال هویدا شدن […]

آی‌سی‌تی نیوز –  در سالیان اخیر شاخص‌های ارزش‌گذاری بر زیرساخت و شبکه‌های ایجاد شده از سوی اپراتورهای موبایل تغییر کرده و صرفا محدود به امکان مکالمه، ارسال پیامک و حتی تبادل صرف داده نیست. به این مفهوم که روز به روز آثار گسترش و سرمایه‌گذاری‌های سنگین اپراتورهای موبایل بر اقتصاد کشور در حال هویدا شدن است.
به گزارش آی‌سی‌تی‌نیوز در یک نمونه، انواع کسب‌وکارها و شبکه بانکی کشور یکی از بزرگترین بهره‌برداران از پوشش شبکه اپراتورها به شمار می‌روند که از دستگاه‌های کارتخوان سیار و ثابت گرفته تا اساس بانکداری الکترونیکی و دیجیتال را از دورافتاده‌ترین نقاط تا مراکز شهرهای بزرگ کشور را شامل می‌شود.
در همین راستا اخیرا گزارشی از سوی پلتفرم آنالیز موبایل مارکتینگ منتشر شده است که در گزارش سالانه خود به بررسی و تحلیل رفتار کاربران ایرانی، قبل و بعد از نصب اپلیکیشن‌های ایرانی در سال ۹۹ پرداخته است که بر اساس این گزارش، همراه اول همچنان پراستفاده‌ترین برند اپراتور تلفن همراه در ایران است.
به این ترتیب که بر اساس این آمار بیش از ۵۲ درصد کاربران از شبکه اپراتور همراه اول برای دسترسی به اپلیکیشن‌های موجود استفاده می‌کنند.
پس از همراه‌اول نیز ایرانسل با ۳۹ درصد رایتل با ۳.۵ درصد و دیگر اپراتورها نیز با ۴.۷ درصد مورد استفاده کاربران اپلیکیشن‌های موبایلی هستند.
به عبارت دیگر حالا یکی دیگر از ثروت‌های خلق شده بر بستر شبکه همراه‌اول را می‌توان کسب‌وکارهای مبتنی بر خدمات اپلیکیشن دانست که توانسته‌اند اساس موفقیت خود را بر پوشش گسترده شبکه این اپراتور قرار دهند.
برای درک بهتر ارزش ایجاد شده از طریق شبکه ارتباطی همراه‌اول، در گزارش مذکور و در بازه زمانی یک سال گذشته بیش از ۷۵۰ اپلیکیشن‌ منتشر شده در استور‌های معتبر بررسی شده که ۵۰۰ اپلیکیشن از نوع برنامه و ۲۵۰ اپلیکیشن از نوع بازی بوده است و تعداد کاربرانی که این اپلیکیشن‌ها را نصب کرده‌اند نیز به بیش از ۵۰ میلیون کاربر یکتا می‌رسد.
blank
توزیع جغرافیایی کاربران هم نشان می‌دهد بیشتر کاربران اپلیکیشن‌های ایرانی با اختلاف زیاد ساکن تهران هستند. پس از تهران، خوزستان، خراسان رضوی، فارس و اصفهان میزبان کاربران این اپلیکیشن‌ها هستند.
لذا همانطور که ملاحظه می‌شود تنها ۷۵۰ نمونه اپلیکیشن، دارای ۵۰ میلیون کاربر موبایلی هستند که بر این اساس بیش از ۵۲ درصد ایشان نیز با استفاده از شبکه همراه‌اول توانسته‌اند از این مزیتِ اقتصادی و باارزش افزوده بهره ببرند.
نکته قابل توجه اینکه رشد و شکل‌گیری بازار کسب‌وکارهای مبتنی بر اپلیکیشن و اقبال کاربران به این بازارها، به شکل تصادفی یا بر اثر تبلیغات، مدیون همراه‌اول نیست. بلکه این مساله به واسطه ایجاد شبکه گسترده، فعال، پایدار و ایمن از سوی این اپراتور است.
کما اینکه همانطور که ملاحظه می‌شود، آخرین گزارش منتشره از سوی سازمان رگولاتوری در بازه زمانی ۳ ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد که همراه اول با اختلاف زیاد، بیشترین و گسترده‌ترین پوشش شهرها، روستاها، جمعیت و جاده‌های کشور را در اختیار دارد.
blank
این موضوع در فناوری و نسل‌های تحت پوشش از طریق آنتن‌های فعال این اپراتور نیز صادق است و همراه اول در هر ۳ نسل (۲G، ۳G، ۴G) نیز با اختلاف پیشتاز ارایه خدمات به کاربران و کسب‌وکارهای مختلف در سراسر کشور است.

blank