زنگ خطر کیفیت پایین آموزش‌های مجازی
زنگ خطر کیفیت پایین آموزش‌های مجازی

آی‌سی‌تی نیوز – یک مدیر مدرسه و کارشناس تعلیم و تربیت با طرح این پرسش که «اکنون در موج پنجم کرونا، آیا در مجموعه آموزش و پرورش این آمادگی وجود دارد تا با بازگشایی دوباره مدارس، هم سلامت روح و جسم دانش آموزان و هم آموزش و تربیت آنها مورد توجه جدی قرار گیرد؟» گفت: […]

آی‌سی‌تی نیوز – یک مدیر مدرسه و کارشناس تعلیم و تربیت با طرح این پرسش که «اکنون در موج پنجم کرونا، آیا در مجموعه آموزش و پرورش این آمادگی وجود دارد تا با بازگشایی دوباره مدارس، هم سلامت روح و جسم دانش آموزان و هم آموزش و تربیت آنها مورد توجه جدی قرار گیرد؟» گفت: کیفیت پایین آموزش مجازی، زنگ خطر بحران آموزشی را در کشور به صدا درآورده است.

علی تفکری در گفت وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: نقش آموزش و پرورش در روند توسعه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعه بسیار مهم و تعیین کننده است. بر این مبنا، مدرسه به عنوان قلب تپنده و عنصر کلیدی نظام آموزشی، باید زمینه رشد فکری و اخلاقی جامعه را فراهم کند.

وی افزود: هرگونه آسیبی به این نهاد انسان ساز می تواند موجب زیان جامعه و توقف توسعه پایدار شود. این در حالی است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی و اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز بر حق تربیت مدرسه ای تاکید شده است.

این مدیرمدرسه و کارشناس تعلیم و تربیت با بیان اینکه طی دو سال گذشته، ظهور و پیشروی همه‌گیری جهانی کرونا به‌ گونه‌ای محسوس، بر شکل‌بندی نظام های آموزشی جهان تأثیر گذاشته است عنوان کرد: در حالی که تجارب موفق نظام های آموزشی کشورهای مختلف در مواجهه و مقابله با این بیماری و همچنین تمهیدات و ابتکارات اتخاذ شده در این حوزه، می توانست برای نظام آموزشی ما مفید و آموزنده باشد؛ اما متولیان آموزش و پرورش کشور در تصمیم گیری و سیاست گذاری دوران کرونا، با فاصله گرفتن از واقعیت های موجود و پیچیدن نسخه ای واحد برای مدارس کشور، در حوزه آموزش مجازی عملکرد چندان مطلوبی نداشته اند.

تفکری افزود: با وجود تمام پیشران ها و جذابیت هایی که آموزش های مجازی دارد، موانع و چالش هایی نظیر شکاف دیجیتالی طبقاتی، سنگین بودن هزینه های اینترنت برای بسیاری از خانواده ها، قطع و وصل پیاپی اینترنت، پهنای ضعیف باند معطوف به اپلیکیشن شاد، عدم وجود تعامل کافی و چهره به چهره، دشوار بودن سنجش یادگیری و… بیانگر این حقیقت است که هنوز برای آموزش مجازی صرف، آمادگی کافی و زیرساخت های لازم در کشور وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس یافته های علمی، تعطیلی طولانی مدت و گسترده مدارس، خسارت های جبران ناپذیری مانند آسیب های روانی و جسمی، افت تحصیلی و بازماندن دانش آموزان از تحصیل را در پی داشته است گفت: از سوی دیگر نتایج دو سنجش بین‌المللی تیمز و پرلز ۲۰۱۹ – که سواد خواندن و نوشتن و ریاضیات و علوم را در دانش‌ آموزان مقطع ابتدایی بررسی می‌کند – گواه بر این است که عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان ایرانی از میانگین بین‌المللی بسیار پایین‌ تر است.

این مدیرمدرسه و کارشناس تعلیم و تربیت ادامه داد: بررسی این نتایج با وجود کیفیت پایین آموزش مجازی، زنگ خطر بحران آموزشی را در کشور به صدا درآورده است. اکنون در موج پنجم کرونا، این پرسش مطرح است که آیا در مجموعه آموزش و پرورش این آمادگی وجود دارد تا با بازگشایی دوباره مدارس، هم سلامت روح و جسم دانش آموزان و هم آموزش و تربیت آنها مورد توجه جدی قرار گیرد؟ و آیا اساسا ﺗﺪاوم ﺣﯿﺎت ﻣﺪرﺳﻪ با وجود ﻫﻤﻪ‌گیری کرونا میسر خواهد بود؟ این ها سوالاتی است که فضای جامعه را تحت تاثیر خود قرار داده است.

تفکری تصریح کرد: تصمیم گیری درباره بازگشایی مدارس مستلزم آن است که مسئولین امر، ضمن تبیین درست و دقیق نحوه بازگشایی برای جامعه نگران، با بررسی مزایای آموزش حضوری نسبت به آموزش مجازی در مقابل مخاطرات مرتبط با بازگشایی مدارس، بهترین راه حل را برای حمایت از یادگیری و حفاظت از سلامت دانش آموزان اتخاذ کنند. بی تردید استمرار فعالیت مدارس از نظر اجرایی، نیازمند فراهم شدن شرایط و استلزاماتی است که مسئولیت آن بر عهده وزارت آموزش و پرورش از سطح ستاد تا مدرسه است.

وی افزود: حال باید دید وزارت آموزش و پرورش که ظاهرا سال تحصیلی جدید را بدون وزیر آغاز خواهد کرد، آیا قادر خواهد بود تا با فراهم کردن شرایط امن آموزش حضوری و تضمین سلامتی کودکان و نوجوانان، علاوه بر کاهش و جبران خسارت ها و زیان های وارده به پیکر نظام آموزشی کشور، تا حدی از ایجاد بحران‌های تازه آموزشی و تربیتی جلوگیری کند؟.