انتقاد از فشارها برای ثبت اقلام غیردارویی در سامانه تی‌تک
انتقاد از فشارها برای ثبت اقلام غیردارویی در سامانه تی‌تک

آی‌سی‌تی نیوز – رئیس هیئت مدیره انجمن ملی صنعت پخش ایران گفت: سامانه تی‌تک با ۵۰۰۰ قلم دارو جوابگوی فرآیند نظارت و بازرسی نیست. چطور می‌خواهد ۱۳۰ هزار اقلام غیردارویی را بررسی کند؟ به گزارش خبرنگار مهر، سهراب کارگر رئیس هیئت مدیره انجمن ملی صنعت پخش ایران امروز در نشست خبری گفت: سازمان غذا و […]

آی‌سی‌تی نیوز – رئیس هیئت مدیره انجمن ملی صنعت پخش ایران گفت: سامانه تی‌تک با ۵۰۰۰ قلم دارو جوابگوی فرآیند نظارت و بازرسی نیست. چطور می‌خواهد ۱۳۰ هزار اقلام غیردارویی را بررسی کند؟

به گزارش خبرنگار مهر، سهراب کارگر رئیس هیئت مدیره انجمن ملی صنعت پخش ایران امروز در نشست خبری گفت: سازمان غذا و دارو با استناد به قانون احکام دائمی و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، خود را موظف به نظارت بر کلیه تولیدات اقلام دارویی، آرایشی، بهداشتی و سلامت‌محور می‌داند. وقتی کلمه «سلامت‌محور» را روی کالاهای تولیدی می‌گذاریم، یعنی همه کالاها را دربر می‌گیرد.

وی افزود: از طریق کمیسیون تخصصی هیئت مقررات‌زدایی به این موضوع اعتراض کردیم و این نهاد نیز موضع ما را تائید و اعلام کرد که نیازی نیست سازمان غذا و دارو برای تمام صنعت پخش مجوز بدهد و حتماً نباید اطلاعات در سامانه «تی‌تک» ثبت شود. با این حال وزیر اقتصاد این رأی را وتو کرد.

رئیس هیئت مدیره انجمن ملی صنعت پخش ایران گفت: چرا با وجود سامانه فعال وزارت صمت، سازمان غذا و دارو اصرار به ثبت اطلاعات در تی‌تک دارد؟ سامانه وزارت صمت بیش از ۴۰ میلیون رکورد در خود ثبت و تمام انبارها و تولید تا مصرف را رصد می‌کند.

کارگر اظهار داشت: وقتی این سامانه ۱۳۰ هزار تولیدات غیردارویی را بررسی می‌کند، اصرار سازمان غذا و دارو بر ثبت اطلاعات در تی‌تک جای ابهام دارد. حتی این موضوع برای هیئت مقررات‌زدایی نیز جای سوال است. شرکت‌های غیردارویی چندین سال است که مجوز و پروانه را از وزارت صمت می‌گیرند و مشکلی هم نداشتند و توزیع‌کنندگان کود و سموم نیز از وزارت جهاد کشاورزی مجوز می‌گیرند. اخذ مجوز مجدد از وزارت بهداشت چه معنایی دارد؟ به چه دلیل بخش خصوصی باید از سه نهاد مجوز بگیرد؟

وی تصریح کرد: دلیل فشارهای غیرمنطقی برای ثبت اطلاعات در تی‌تک مخصوصاً در زمان پایان تصدی دولت دوازدهم جای سوال است. سازمان غذا و دارو در حال حاضر مشکلات عدیده‌ای دارد اما مشخص نیست چرا روی این مسئله تأکید می‌کند؟

رئیس هیئت مدیره انجمن ملی صنعت پخش ایران گفت: بازرسی‌های ناخواسته‌ای از سوی سازمان غذا و دارو از شعب مربوط به صنعت پخش انجام و جریمه‌های مختلفی اعمال می‌شود.

کارگر تأکید کرد: سامانه تی‌تک با ۵۰۰۰ قلم دارو جوابگوی فرآیند نظارت و بازرسی نیست. چطور می‌خواهد ۱۳۰ هزار اقلام غیردارویی را بررسی کند؟