اجبار واردکنندگان به عودت گوشی‌های شیائومی از گمرک ایران
اجبار واردکنندگان به عودت گوشی‌های شیائومی از گمرک ایران

آی‌سی‌تی نیوز – انجمن واردکنندگان موبایل در توئیتی اعلام کرد که محدودیت در واردات برخی مدل‌های گوشی‌ به کشور باعث کاهش ۵۰ درصدی واردات شیائومی در مردادماه شده است. به گزارش تسنیم، آمارهای ارئه و ثبت شده از سوی انجمن واردکنندگان موبایل نشان می‌دهد ۳۰۱هزار واحد، میزان واردات گوشی‌های شیائومی در ماه گذشته است. در […]

آی‌سی‌تی نیوز – انجمن واردکنندگان موبایل در توئیتی اعلام کرد که محدودیت در واردات برخی مدل‌های گوشی‌ به کشور باعث کاهش ۵۰ درصدی واردات شیائومی در مردادماه شده است.
به گزارش تسنیم، آمارهای ارئه و ثبت شده از سوی انجمن واردکنندگان موبایل نشان می‌دهد ۳۰۱هزار واحد، میزان واردات گوشی‌های شیائومی در ماه گذشته است. در حالی که در مقایسه با آمار ثبت شده در دو ماه گذشته یعنی تیرماه سال ۱۴۰۰ که میزان ۶۱۳ هزار واحد موبایل را نشان می‌دهد، که این مسئله یعنی کشور با کاهش ۵۰ درصدی واردات گوشی‌های برند شیائومی مواجه شده است. موضوعی که انجمن واردکنندگان موبایل (CPMA) روز گذشته در صفحه توئیتر رسمی خود این خبر را عنوان کرد:

گفته می‌شود مشکلات ترخیص و وجود بحث ممنوعیت واردات برخی مدل‌های خاص از برند شیائومی عامل این افت بوده است.

در چندین ماه گذشته انجمن واردکنندگان موبایل اعلام کرده بود که رگولاتوری تاکید کرده که یک سری از برندهای موبایل در بازار مانند شیائومی و ریلمی و آلکاتل و… به خاطر لحاظ نکردن امکان تماس ضروری (EmergencyCall) با شماره‌های ضروری داخلی، وارداتشان ممنوع شده است. با اینکه گمرک کشور کمی بعدتر این ممنوعیت را تکذیب کرد اما انجمن واردکنندگان موبایل بار دیگر تاکید کرد که چنین اتفاقی رخ داده و واردات برخی مدل‌ها با مشکل ممنوعیت مواجه شده است.

اما روزگذشته «امیر اسحاقی»، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، از رایزنی غیر مستقیم برخی از بازرگانان برای رفع این مشکل به دلیل تحریم‌ها علیه ایران خبر می‌دهد و ابراز امیدواری می‌کند که احتمال دارد تا هفته آینده شیائومی با ارائه آپدیتی مشکل عدم تماس مراکز اضطراری را در ایران حل کند:

به‌طور غیر رسمی با کمک بازرگانانی توانسته‌ایم با شیائومی ارتباط برقرار کنیم و آن‌ها همان زمان که محدودیت فروش روی برخی مدل‌های گوشی از جمله شیائومی ایجاد شد، به ما وعده دادند حداقل نزدیک به ۴۵ روز وقت می‌خواهند تا بتوانند این مشکل را حل کنند.

«محمدرضا عالیان»، روابط عمومی انجمن واردکنندگان موبایل در روزگذشته ضمن تایید این اطلاعات از مجبور شدن بسیاری از واردکنندگان برند شیائومی به مرجوع کردن برخی بارهای خود در گمرک و محتمل شدن ضررهای مالی زیاد خبر داد و گفت: «خارج از این موضوع، زمانی که موبایل‌ مورد نیاز بازار تامین نشود، قطعا مصرف کنندگان نهایی یعنی همان مردم نیز با مشکل مواجه خواهند شد و بازار دچار اختلال خواهد شد.»

اما در نهایت، تحلیل‌های انجام شده توسط واردکنندگان و کارشناسان حوزه موبایل نشان می‌دهد که در بازار موبایل به خاطر مشکلاتی که بر سر واردات برخی مدل‌ها از برند شیائومی پیش آمده، کمتر به واردات این کالا اقدام کردند و کاهش بیش از ۵۰ درصدی در واردات این برند نتیجه این رویکردها بوده است و حالا که وارداتشان با اختلال همراه است به احتمال زیاد بازار عرضه و تقاضا نوسان پیدا می‌کند و قطعا تاثیر این عدم واردات در بازار دیده خواهد شد.