ارایه پیشنهادات اتاق بازرگانی به وزیر ارتباطات
ارایه پیشنهادات اتاق بازرگانی به وزیر ارتباطات

آی‌سی‌تی نیوز – کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق ایران به زودی بسته پیشنهادی خود به وزیر جدید ارتباطات را به‌عنوان اولین گام تعامل با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه خواهد کرد. در تازه‌ترین نشست کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران چگونگی ارتباط سازمانی مستمر میان وزارت ارتباطات و اتاق ایران و همین‌طور انتظارات و برنامه‌های […]

آی‌سی‌تی نیوز – کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق ایران به زودی بسته پیشنهادی خود به وزیر جدید ارتباطات را به‌عنوان اولین گام تعامل با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه خواهد کرد.

در تازه‌ترین نشست کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران چگونگی ارتباط سازمانی مستمر میان وزارت ارتباطات و اتاق ایران و همین‌طور انتظارات و برنامه‌های پیشنهادی اعضای این کمیسیون به وزیر جدید ارتباطات به بحث گذاشته شد.

محمدرضا طلایی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران با اشاره به گفت‌وگوی خود با عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات گفت: در این تماس تلفنی از تمایل بخش خصوصی برای ارائه بهترین کمک‌ها و مشورت‌ها به ایشان گفتم و آقای وزیر هم با استقبال از این موضوع ابراز امیدواری کرد همکاری ویژه‌ای میان کمیسیون فناوری ارتباطات اتاق ایران و این وزارتخانه شکل بگیرد.

طلایی در ادامه این نشست مجازی از حاضرین خواست تا نقطه نظراتشان درباره برنامه‌های وزیر جدید ارتباطات و همین‌طور پیشنهادات برای بهبود عملکرد این وزارتخانه را بیان کنند.

 

ضرورت تصمیم‌گیری درباره ساترا
در همین راستا قاسم خداوردی‌لو، مدیر ارتباط با بخش خصوصی مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه بحران نیروی انسانی توانمند در وزارت ارتباطات یکی از چالش‌های پیش روی وزیر جدید ارتباطات است گفت: به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین چالش آقای زارع پور در نهادسازی موضوع ساتراست. اینکه بالاخره قرار است با صداوسیما چه کنند. صداوسیما مدعی است کل فضای مجازی باید در اختیار این سازمان باشد. آقای زارع پور هم هنوز بیان نکرده قرار است با ساترا چه کند.

او ادامه داد: به اعتقاد من اتاق ایران چند درخواست را می‌تواند مطرح کند. اول ارتباط شخص آقای زارع پور با اتاق است؛ اینکه دست‌کم سالی دو بار اعضای اتاق بتوانند با ایشان جلسه داشته باشند. دوم پیگیری ارائه ارز نیمایی به شرکت‌های واردکننده سخت‌افزار است. سوم اینکه با چه شیوه‌هایی می‌توانیم اکوسیستم را طوری رگوله کنیم که به فرار نیروی انسانی مواجه نشود. چراکه از هر ۵ شرکت فعال با بحران نیروی انسانی مواجه هستند؛ یا نیرو ندارند و یا نیروهایی که دارند در حال مهاجرت هستند.

 

۱۲ اولویت پیشنهادی به وزارت ارتباطات
در ادامه این نشست حمیدرضا احمدیان، مشاور کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران در ۱۲ بند اولویت‌های وزارت ارتباطات، برنامه‌های پیشنهادی و راه‌کارهای موردنظر خود دراین‌باره را ارائه کرد. «توسعه کسب‌وکارهای پایدار»، «ضریب نفوذ اینترنت»، «حاکمیت داده، اطلاعات و فضای سایبری»، «توسعه و ارتقا زیرساخت‌های فناوری»، «توسعه اکوسیستم فناورانه»، «برنامه ارتقا بلوغ دولت الکترونیک»، «راهبری فضای فناوری‌های نوظهور»، «صادرات محصولات و خدمات فاوا»، «رگولاتوری هدفمند»، «امن سازی زیرساخت‌های حیاتی»، «ارتقا توان تولید داخلی بخش فاوا» و «توسعه خدمات ماهواره پایه» ۱۲ اولویت موردنظر احمدیان برای پیگیری در وزارت ارتباطات است.

 

توجه به زنان در جایگاه مدیریتی
در ادامه یلدا راهدار، عضو کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران با بیان اینکه برنامه‌های وزیر ارتباطات کلی هستند گفت: در برنامه‌های ایشان هیچ اشاره‌ای به بحث تحریم‌ها با FATF نشده و برنامه و راهبردی هم دراین‌باره ارائه نشده است.

او ادامه داد: نکته دیگر اینکه موضع آقای زارع پور درباره طرح صیانت شفاف نیست. باید از ایشان بخواهیم که با شفافیت موضع خودش را اعلام کند و در صورت مخالفت، وارد رایزنی شوند تا بخش‌هایی از این طرح که به ضرر اکوسیستم فاوای کشور است اصلاح شود.

دسترسی به اینترنت پرسرعت و تلاش برای رفع فیلتر از فضاهایی که فیلتر هستند ازجمله توییتر و تلگرام، تلاش برای افزایش جلسات شورای عالی فناوری کشور، توجه به فعالان حوزه فاوا در برخی از قوانین کشور مثل قوانین مربوط به گمرک، استفاده از نیروهای توانمند در بدنه وزارتخانه ازجمله استفاده از زنان در این وزارتخانه، رگولاتوری در پست و توسعه اپراتور تلفن‌های همراه ازجمله نکات دیگری بود که راهدار خواستار توجه وزیر جدید ارتباطات به آن‌ها شد.

 

ضرورت همکاری با بخش خصوصی
ویدا سینا عضو دیگر کمیسیون فاوای اتاق ایران هم اولین اقدام وزیر جدید را همکاری با تشکل‌های ذیل اتاق و کمیسیون فاوای اتاق دانست. او همچنین گفت در برنامه‌های ایشان به حوزه‌های سخت‌افزاری و توان بالقوه و بالفعل کشور در این حوزه اشاره‌ای نشده بود و بیشتر تمرکز بر بخش نرم‌افزاری بود. همین‌طور استاندار بودن محصولات وارداتی، صادراتی و تولیدی، پیگیری قانون مالکیت معنوی، حوزه خدمات بعد از فروش، پیاده‌سازی امضای دیجیتال، تدوین نقشه راه صنعتی فناوری اطلاعات و نقشه راه امنیت این حوزه و جلوگیری از فرار مغزها از بنگاه‌های اقتصادی ایران در حوزه آی سی تی ازجمله محورها و موضوعات مغفول در برنامه وزیر جدی است که باید موردتوجه قرار بگیرند.

 

ایجاد داشبورد پیگیری مدیریتی
علی شمیرانی، مشاور کمیسیون فاوای اتاق ایران هم در ادامه پیشنهاد ایجاد یک داشبورد پیگیری مدیریتی را مطرح کرد و گفت: خوب است که در یک قالب نظارتی شاخص‌های پیشنهادی و وعده‌ها را اعمال کنیم و پیشرفت آن‌ها را مورد گوشزد قرار بدهیم. به‌این‌ترتیب هر از چند گاهی می‌توانیم گزارشی به مردم و یا به وزیر بدهیم که این پیشنهادات چقدر پیش رفته‌اند. این به‌نوعی نظارت بخش خصوصی بر بخش دولتی خواهد بود.

او در ادامه به برخی از وعده‌ها و برنامه‌های ضروری اما ناتمام وزارت ارتباطات در طول ۸ سال گذشته پرداخت و گفت: بلاتکلیفی لوایح پنج‌گانه در وزارت ارتباطات (لوایح حمایت از اطلاعات افراد در فضای مجازی، مسئولیت ارائه‌دهندگان خدمات حوزه آی تی، شناسه‌های الکترونیکی، حکمرانی الکترونیکی و تراکنش‌های الکترونیکی)، زمین‌گیر شدن صنعت ماهواره و ناتوانی در پرتاب شدن ماهواره بومی، عدم رفع انحصار از واردات پهنای باند از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت که از عوامل گرانی اینترنت در کشور است.

او در ادامه از مشکلات متعدد در شرکت پست به‌عنوان قلب تجارت الکترونیکی کشور در جابجایی مرسولات و تسری این مشکل به کسب‌وکارهای اینترنتی کشور، رفع مشکلات پست‌بانک با زیان انباشته ۴ هزار و ۷۹۵ میلیارد ریال به‌عنوان یکی از نهادهای ارائه‌دهنده وام به کسب‌وکارهای حوزه فاوا گفت و تاکید کرد شکست طرح‌های متعدد از جویشگرهای بومی تا پیام‌رسان‌های بومی که زیر نظر سازمان فناوری اطلاعات رخ داد و درنتیجه از دست رفتن فرصت حضور بخش خصوصی واقعی، شکست وعده تولید تلفن همراه و بلاتکلیفی سیاست‌های وزارت ارتباطات و سرگردانی کاربران، بازار، تولیدکنندگان و واردکنندگان، شکست وعده تخصیص ۵۰۰ میلیارد تومان برای خرید قسطی گوشی و لزوم پاک‌سازی فضا و نگاه سیاسی و غیرحرفه‌ای حاکم شده بر وزارت ارتباطات در طول سالهای گذشته بخشی از این برنامه‌ها بود.

 

به روزرسانی قانون حمایت از تولیدکنندگان نرم‌افزار
در ادامه قربانی عضو کمیسیون فاوای اتاق ایران هم دو مطالبه به‌روز شدن قانون حمایت از تولیدکنندگان نرم‌افزاری و بحث تسهیم درامد محتوا در مواردی که این محتوا توسط پلتفرم‌ها و اپراتورها عرضه می‌شود را مطرح کرده و ادامه داد: نقش رگولاتوری و تنظیم گری وزارت ارتباطات در حوزه‌های بلاکچین در دوره قبل نبوده یا کمرنگ بوده درحالی‌که لازم است وزارت ارتباطات در این حوزه به‌عنوان یک حوزه نرم‌افزاری ورود کند.

در پایان این نشست محمدرضا طلایی رئیس کمیسیون فاوای اتاق، گفت که ظرف چند روز آینده همه پیشنهادات جمع‌بندی شده و به وزیر ارائه خواهد شد تا آغاز رسمی همکاری اتاق با وزارت ارتباطات در دوره جدید باشد.(منبع: پایگاه خبری اتاق ایران)