انتقاد گسترده اعضای شورای شهر از عملکرد ضعیف سازمان فاوای شهرداری
هیچ اتفاقی در هوشمندسازی تهران انجام نشد

افت رتبه تهران به دلیل ضعف عملکرد سازمان IT

آی‌سی‌تی نیوز – اعضای شورای شهر پس از ارایه گزارش عملکرد مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات، به انتقاد گسترده از وضعیت این سازمان پرداخته و عملکرد ضعیت سازمان فاوا را دلیل نارضایتی مردم و افت رتبه تهران در میان کلان‌شهرهای دنیا دانستند.
مدیرعامل سازمان سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در هفتمین جلسه شورای شهر تهران در ارایه گزارش عملکرد این سازمان به تشریح خدمات ارایه شده به شهروند روی سامانه‌های هوشمند و تغییر رویکرد حوزه فناوری محور به ارایه خدمات هوشمند پرداخت.
به گزارش ایسنا، محمد فرجود گفت: امروز در ارایه گزارش سازمان فاوای شهرداری تهران در چهار محور خدمات شهروندی در حوزه الکترونیکی و هوشمندسازی، ایجاد زیرساخت‌ها در درون مجموعه شهرداری تهران، حکمرانی هوشمند و اثرات سامانه‌ها بر خدمات ارایه شده رویکردها را گزارش می‌دهم. این سازمان از سال ۴۷ تاسیس شده است و سال ۷۱ به عنوان سازمان کامپیوتری شهرداری تهران معرفی و از سال ۸۳ نیز نام این سازمان به نام سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران گذاشته شد و در ادامه نیز در انتهای سال ۹۶ ماموریت حوزه شهر هوشمند به این سازمان واگذار و دبیرخانه شهر هوشمند تشکیل شد.
وی افزود: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در بخش‌های مختلف فعالیت‌های گسترده‌ای دارد و سامانه‌های مختلفی را برای دسترسی شهروندان راه‌اندازی کرده است از جمله اینکه ۲۵ میلیون تبادل داده‌ای در بسترهای سازمان داریم، ۱۲۰ هزار بازدید روزانه از پرتال‌های شهرداری تهران داریم، ۱۰ میلیون تصویر در روز پردازش می‌کنیم، اتوماسیون شهرداری تهران روزانه تنها ۶۰۰ هزار ارجاع دارد و یک میلیون تراکنش کارت بلیت و ۵۰۰۰ نفر ساعت ویدیو کنفرانس داریم. در حال حاضر رویکرد ما در شهر از حوزه فناوری محور به ارایه خدمات هوشمند تغییر پیدا کرده است و تعداد سامانه‌هایی که در این سازمان وجود دارد قابل قیاس با بسیاری از وزارتخانه‌ها نیست.
فرجود ادامه داد: حدود ۱۰ سال پیش رویکرد حوزه فناوری به گونه‌ای دیگر بود اما هم‌اینک این رویکرد به سمت کیفیت زندگی مردم سوق داده شده است. شهر هوشمند به موضوعات مختلف از جمله محیط زیست، اداره بهتر شهر، حوزه حمل و نقل و … توجه ویژه‌ای دارد و همچنین برنامه تهران هوشمند از سال ۹۷ اجرایی و در دو فاز خواهد بود که فاز اول تا پایان سال ادامه خواهد داشت و فاز دوم که ۴ ساله است، ادامه خواهد داشت. همچنین در حال حاضر طرح‌ها و پروژه‌هایی تعریف شده که ادامه دارد و هر سال پروژه جدیدی به پروژه قبلی اضافه خواهد شد.

• افت رتبه تهران به دلیل مشکلات سازمان IT
بعد از ارایه گزارش وی انتقادات از عملکرد سازمان IT شهرداری تهران از سوی اعضای شورای شهر آغاز شد.
در همین رابطه علی‌اصغر قائمی‌عضو شورای شهر تهران گفت: رتبه پایتخت در میان کلانشهرها طی 4 سال گذشته به دلیل مشکلات مربوط به سازمان فناوری ارتباطات و اطلاعات شهرداری به شدت افت کرده است.
به گزارش فارس وی پس از ارایه گزارش محمد فرجود مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری اظهار داشت: رتبه تهران در میان کلانشهرها از سال 86 تا 96 ارتقاء یافت اما در 4 سال گذشته به شدت افت پیدا کرده که ناشی از مشکلات مربوط به سازمان فناوری ارتباطات و اطلاعات شهرداری تهران بوده است.
وی افزود: باید بررسی شود چه مقدار از فرآیندهای شهرداری در تعامل با سایر سازمان‌ها منجر به تسهیل امور شهروندان شده است و مشکلات در این راستا بررسی شود.
عضو شورای شهر تهران گفت: میزان مجاز قطعی سرویس‌ها در شهرداری در یکسال گذشته باید 5 دقیقه باشد ولی در طول دو سال بیش از 10 ساعت قطعی داشته‌ایم و باید روندهای موجود تغییر کند تا مشکلات برطرف شود.
قائمی‌ تأکید کرد: علیرغم اینکه شعار دوره پنجم تحقق شهر هوشمند بوده باید بررسی شود پروژه دستیابی به شهر هوشمند چقدر انجام گرفته است.

• استخدام‌های دقیقه نودی در سازمان فاوای شهرداری
جعفر تشکری‌هاشمی‌عضو شورای شهر تهران نیز ضمن انتقاد از استخدام‌های دقیقه نودی در سازمان فاوای شهرداری گفت: اقداماتی که اخیرا در مورد طرح ترافیک انجام گرفته سبب نارضایتی عموم و خسارت مادی به شهرداری شده است.
وی در واکنش به گزارش مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران گفت: در مدت گذشته اتفاقاتی در مورد طرح ترافیک به وقوع پیوست که نه تنها نارضایتی عموم را در اجرای طرح به همراه داشت بلکه باعث خسارات مالی به شهرداری تهران شد.
وی افزود: همچنین در مورد اتوبوس‌ها باید توجه داشت در گذشته سامانه زمانبندی بدین منظور اختصاص یافته بود اما در حال حاضر دو سامانه هوشمند غیرفعال است و دلیل آن مشخص نیست.
وی با بیان اینکه تعداد اتوبوس‌های برقی کمتر از قبل شده است گفت: خرابی تجهیزات ترافیکی دردسرساز شده و باید فکری به حال آن شود.
وی با بیان اینکه در شهرداری تهران بیش از 2800 کیلومتر فیبر نوری داریم گفت: البته نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌ها در این زمینه به خوبی در شهرداری استفاده کنیم و باید رفع این مشکل مدنظر باشد.
تشکری‌هاشمی‌ افزود: روزانه بیش از یک میلیون سفر از طریق مترو و اتوبوس انجام می‌گیرد و بخش زیادی از اطلاعات در مورد ترددها ثبت نمی‌شود و به دلیل مشکلات سامانه‌ای شاهد برخی از مشکلات در این زمینه هستیم.
عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد:‌گزارش‌هایی از حذف نیروهای متخصص از سازمان فاوای شهرداری به دست ما رسیده است همچنین استخدام‌های دقیقه نودی در این سازمان به وقوع پیوسته است و باید دید چه الزامی‌به این امر بوده است.

• هیچ اتفاقی در هوشمندسازی تهران انجام نشد
یک عضو دیگر شورای شهر تهران با انتقاد از گزارش عملکرد سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، گفت: هیچ اتفاقی در حوزه هوشمندسازی شهر تهران انجام نشده است.
به گزارش ایسنا، ناصر امانی در هفتمین جلسه شورای اسلامی‌شهر تهران از ارایه گزارش توسط سازمان‌های شهرداری تهران انتقاد کرد و افزود: این گزارشات چه مشکلی از مردم حل خواهد کرد و هدف ارایه این گزارشات چیست؟ اگر هدف اطلاع‌رسانی گزارشات است که متاسفانه به صورت یک طرفه و پرحاشیه توسط حوزه روابط عمومی‌در زمان شهردار سابق شرکت پیام‌رسان و پروژه تهران ۱۴۰۰ مطرح شده است و لزومی‌ندارد مجددا مدیران و معاونان شهردار سابق تهران در صحن شورا حاضر و گزارشات خود را ارایه کنند.
وی با بیان اینکه هزینه بسیاری برای هر جلسه شورا می‌شود، گفت: این گزارشات تنها وقت شورا را می‌گیرد و هیچ خروجی دیگری را ندارد. شورا کارهای مهم‌تر و کار نظارتی دارد و باید حرف مردم و شورایاری‌ها را بشنود و برای رفع مشکلات گام‌هایی را بردارد و از مدیران اجرایی و قوی دعوت کند تا به صحن شورا بیایند.
امانی از گزارش ارایه شده توسط مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران انتقاد کرد و افزود: این گزارش به هیچ عنوان قابل قبول نیست چون هیچ اتفاقی در حوزه هوشمندسازی شهر تهران انجام نشده است.

• لزوم بازنگری در سامانه شهرسازی شهرداری تهران
میثم مظفر یک عضو دیگر شورای شهر تهران نیز بر لزوم بازنگری در سامانه شهرسازی شهرداری تهران تاکید کرد.
به گزارش ایسنا، وی گفت: سامانه معماری و شهرسازی یکی از مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد. فناوری یکی از اهدافی که دنبال می‌کند تکریم شهروندان است تا خدمات بدون منت و سریع به آنها ارایه کند و از اعمال سلیقه نیروی اداری اجتناب شود تا نهایتا خدمات مناسب به شهروندان ارایه شود.
وی افزود: متاسفانه سامانه شهرسازی به شدت تکریم و کرامت شهروندان را زیر سوال برده است. شهروندان برای صدور پروانه در گذشته که سامانه نبود بین ۳ الی ۴ ماه معطل می‌ماندند، درحالی که با وجود سامانه، ۷ ماه و بعضا یک سال معطل می‌مانند؛ لذا این فناوری امروز به جای کمک به خدمت رسانی به ظاهر به مانع تبدیل شده است.
مظفر ادامه داد: طراحی معماری سیستم ما در حوزه سامانه شهرسازی اشکال جدی دارد؛ لذا آقای جاوید سرپرست شهرداری تهران باید در این حوزه با تشکیل کارگروهی نسبت به بازنگری این سامانه به نفع شهروندان اقدام کنند. همچنین فناوری بستری برای کسب درآمد است؛ اما در حوزه صدور پروانه برای کسب درآمد گلوگاهی شکل گرفته است که شهرداری را از دسترسی به منابع درآمدی محروم کرده است.
وی تاکید کرد: یکی از راهکارهای کسب درآمد از فناوری داده کاوی است که فاوای شهرداری تهران کمتر روی این موضوع کار کرده است؛ شرکت‌ها با حفظ حریم شخصی افراد نیاز به اطلاعاتی دارند که از داده کاوی می‌توان استفاده کرد و در فاوای شهرداری از این حوزه کسب درآمد کرد.

• انتقاد از وضعیت سامانه باهم
مهدی بابایی عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران نیز گفت: با توجه به اینکه پنج مرکز نوآوری و فناوری در تهران داریم. اما نحوه اتصال این مراکز به سامانه “باهم” چگونه است؟
به گزارش ایسنا وی افزود: یکی از نکات این گزارش، سامانه «باهم» بود که پیرو دغدغه مسایل فناورانه شهرداری تهران، مرکز نوآوری شهر تهران را در این سامانه بارگذاری کردند. اینجانب با بررسی سامانه به نکاتی رسیدم. در کشورهای پیشرفته مباحثی مانند پارک‎های علم و فناوری و استفاده از دانشمندان جوان و استفاده از فناوری‎های مختلف مطرح است و این درحالیست که یکی از دغدغه‎های ما در شهرداری تهران اینست که بتوانیم مسائل مشکلات خود را به دانشمندان جوان ارایه کرده و قسمتی از این مشکلات را با کمک ایشان و در کنار کارآفرینی برای ایشان، حل کنیم.
این عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا ادامه داد: این سامانه می‎تواند بخشی از این دغدغه‎ها را حل کند. اما خلائی که در این سامانه دیده می‎شود این است که روند حمایتی ما از طرح‎ها را بیان نکردیم و مشخص نیست که چه زیرساخت‎هایی را برای این طرح‎ها قرار می‎دهیم. یعنی وقتی طرح‎ها ارزیابی شده و مقبول واقع شدند، چه حمایت‎هایی برای ایشان ارایه می‎کنیم. در سامانه آمده است که طرح پس از ارزیابی به معاونت مربوطه ارایه می‎شود. اما اینکه پس از آن چه اتفاقی می‎افتد، مشخص نیست.
وی افزود: این امر در نتایج سامانه هم مشخص است که بیش از یک یا دو طرح به هر معاونت ارایه نشده است و نتایج این طرح‎ها در اجرا نیز مورد بررسی قرار نگرفته است. در گزارش فرمودید که پنج مرکز نوآوری و فناوری در تهران داریم. اما نحوه اتصال این مراکز به سامانه “باهم” چگونه است؟ همچنین اینکه یک مرکز نوآوری و فناوری هم در ذیل مرکز مطالعات داریم. این مرکز چه فعالیتی دارد و اتصال آن با این سامانه چگونه است؟


ممکن است شما هم دوست داشته باشید
پاسخ دهید

Your email address will not be published.