آی‌سی‌تی نیوز – گوشی‌های تلفن همراه باعث شد مردم در دوران قرنطینه بتوانند بیشتر از حال یکدیگر باخبر شوند. افراد مسن نیز همپای جوانان سعی کردند خود را با تکنولوژی‌های جدید وفق دهند تا با خانواده و دوستان‌شان در ارتباط باشند. شعارسال: کلیشه‌ای در رسانه‌ها وجود دارد که معمولاً تصویری از فردی مسن را در حال […]

آی‌سی‌تی نیوز – گوشی‌های تلفن همراه باعث شد مردم در دوران قرنطینه بتوانند بیشتر از حال یکدیگر باخبر شوند. افراد مسن نیز همپای جوانان سعی کردند خود را با تکنولوژی‌های جدید وفق دهند تا با خانواده و دوستان‌شان در ارتباط باشند.
شعارسال: کلیشه‌ای در رسانه‌ها وجود دارد که معمولاً تصویری از فردی مسن را در حال کنکاش تکنولوژی‌های جدید نشان می‌دهد که آن‌ها را گیج و سردرگم کرده است. اغلب رسانه‌ها تعامل افراد مسن با فناوری را این‌طور به تصویر می‌کشند. در حالی که تلاش می‌شود این تصاویر طنزآمیز باشد، این کار می‌تواند روحیه این افراد را برای استفاده از فناوری تضعیف و آنان را از تلاش برای تعامل با دستگاه‌های جدید منصرف کند. این اقدام مشکل‌ساز است، زیرا ممکن است بر سلامت آن‌ها تاثیر بگذارد.

به گزارش اعتماد افراد مسن در زمینه فناوری با مشکلاتی روبه‌رو هستند؛ مثلاً ۱۸ درصد از افراد بالای ۶۵ سال به اینترنت دسترسی ندارند. آن‌ها در طول شیوع ویروس کرونا و قرنطینه بیش از گذشته به فناوری اقبال نشان دادند، اما همه این افراد نتوانستند از طریق اینترنت با دوستان و خانواده خود ارتباط برقرار کنند.

بعضی از این افراد که نسبت به دیگران تجربه کمتری در زمینه فناوری دیجیتالی داشتند اظهار کرده‌اند در استفاده از گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ و تبلت احساسات متفاوتی را تجربه کرده‌اند. همچنین گفته‌اند که به این وسایل اعتماد نداشتند. نبود کنترل، احساس گیج شدن و طراحی ضعیف این دستگاه‌ها منجر به ایجاد احساس ناتوانی، تنهایی و حتی گیر افتادن شده است.

اما تشویق کردن افراد مصمم با پاداش‌های مختلف می‌تواند مفید واقع شود و به تکمیل کارها، برقراری ارتباط موثر و افزایش استقلال و حس موفقیت کمک کند. اگر این بخش از جمعیت در حال رشد تجربه سالمندی را با شیوه‌ای مثبت و توانمند پیش ببرند، اجرای چنین کار‌هایی بسیار مهم تلقی می‌شود.

کارشناسان با انجام تحقیقات مختلف می‌خواستند این احساسات گوناگون را در افراد مسنی که از فناوری‌های مختلف استفاده می‌کنند مورد بررسی قرار دهند و نحوه ایجاد شیوه‌هایی برای رویارویی با این چالش‌ها را مطالعه کنند. تحقیقات نشان داده تکنولوژی‌های دیجیتالی میزان فشار بر سلامت جسمی و اجتماعی را کاهش می‌دهد، اما درک این مساله که فناوری چه تاثیری بر زندگی افراد مسن می‌گذارد بسیار کم بوده است.

نگرش‌های مختلف درباره فناوری

بسیاری از مردم فناوری را چالشی می‌بینند که باید با آن روبه‌رو شد، اما راه‌های مختلفی برای غلبه یا مواجهه با موانع حاصل از استفاده از فناوری وجود دارد. برخی ممکن است این چالش را هدفی شخصی بدانند و از کتابچه‌های راهنما بهره گیرند یا از روش آزمون و خطا برای به‌روزرسانی نرم‌افزارها، ویروس‌های ناخواسته یا ایمیل‌های تبلیغاتی استفاده کنند.

بعضی نیز فناوری دیجیتالی را تلاشی جمعی قلمداد می‌کنند و از دوستان و خانواده خود کمک می‌خواهند. این روش نه تنها موفق‌ترین روش است بلکه باعث ایجاد تعامل با دیگران نیز می‌شود؛ مثلاً در دوران شیوع کرونا بسیاری از جوانان به خویشاوندان و دوستان خود کمک کردند تا مشکلات دیجیتالی‌شان را حل کنند. همه افراد مسن چنین شبکه‌ای از اعضای خانواده یا دوستان را ندارند، اما آن‌ها نیز می‌توانند از اینترنت بیشتر استفاده کنند و برای برقراری ارتباط و دور شدن از تنهایی از آن بهره گیرند.

پذیرش استراتژی‌ها

این موضوع قابل درک است که وقتی شخصی می‌خواهد مهارت جدیدی را یاد بگیرد دچار ناامیدی شود، اما بعضی از افراد مسن نشان داده‌اند که چگونه می‌توانند از طریق ایجاد ارتباط با دستگاه‌های دیجیتالی بر اضطراب خود غلبه کنند. آن‌ها با گذاشتن نامی روی دستگاه خود یا جان‌بخشی به آن‌ها با این فناوری‌ها ارتباط برقرار می‌کنند.

کارشناسان در پژوهش خود دریافتند که افراد مسن اغلب برای دستگاه‌های دیجیتالی خود شخصیت، جنس یا حتی توانایی تفکر قائل می‌شوند. این استراتژی باعث می‌شود بتوانند بیشتر با دستگاه ارتباط برقرار کنند و اضطراب‌شان کمتر شود. وقتی این افراد بیشتر با دستگاه‌های دیجیتالی اخت بگیرند تشویق می‌شوند که بیشتر از آن‌ها استفاده کنند. آن‌ها با دستگاه جدید می‌توانند برنامه‌ها و نرم‌افزار‌های مختلفی را که می‌شناسند بارگیری کنند تا با این وسیله جدید نیز احساس بیگانگی نکنند. به‌علاوه اگر استفاده از صفحه لمسی برای بعضی از افراد مسن مشکل‌ساز است، می‌توانند به جای آن از صفحه‌کلید و ماوس بهره گیرند.

استفاده از فناوری‌های جدید می‌تواند معایب و مزایای مخصوص به خود را داشته باشد، اما تحقیقات نشان می‌دهد که افراد مسن می‌توانند از زاویه ویژه‌ای به آن نگاه کنند. این افراد با بهره‌گیری از دانشی که در طول سالیان عمرشان به دست آورده‌اند می‌توانند بگویند که این فناوری‌ها اشکالاتی هم دارند. اگر در موردی اشتباه کنند، بینش و تجربه آن‌ها به کمک‌شان می‌آید تا بار دیگر درک کنند که داشتن پشتکار کلید بازگشایی هر گره‌ای است. یکی از شرکت‌کنندگان این تحقیق که کریستوفر نام دارد و ۸۳ساله است می‌گوید: «یک چیز قطعی است و آن این است که زندگی به پایان می‌رسد و تکنولوژی همیشه اشتباه خواهد کرد. دوست پسر من از تونس برایم پیام فرستاد. وقتی سعی کردم جواب او را بدهم آنتن نداشتم و پیام من به او نرسید… می‌دانم که اگر پاسخی از جانب من دریافت نکند، نگران می‌شود.»

یافته‌های این تحقیق برای پیشرفت فناوری، بازاریابی و خدمات مشتریان مفید است. طراحی فناوری برای افراد مسن باید بر اساس تجربه آن‌ها باشد. دستگاه‌های دیجیتالی باید دربردارنده قواعد، دکمه‌ها، صفحه‌ها و افزونه‌های آشنا باشند که روی مدل‌های قبلی نیز وجود داشته است. این باعث می‌شود که توانایی افراد مسن برای آشنا شدن با پیشرفت‌های جدید بیشتر شود. همچنین به تقویت ارتباطات اجتماعی و افزایش استقلال و اعتمادبه‌نفس آنان نیز کمک می‌کند.