آی‌سی‌تی نیوز – ایلان ماسک در توییت امروز خود اعلام کرد که استقبال از سرویس های بتای استارلینک بسیار چشمگیر بوده و تا به اکنون بیش از ۱۴ کشور به این فناوری جهانشمول متصل شده اند. به گزارش بازار به نقل از « tomsguide. »، ایلان ماسک مدیر عامل تسلا و اسپیس ایکس در توییتی […]

آی‌سی‌تی نیوز – ایلان ماسک در توییت امروز خود اعلام کرد که استقبال از سرویس های بتای استارلینک بسیار چشمگیر بوده و تا به اکنون بیش از ۱۴ کشور به این فناوری جهانشمول متصل شده اند.

به گزارش بازار به نقل از « tomsguide. »، ایلان ماسک مدیر عامل تسلا و اسپیس ایکس در توییتی اعلام نمود که استقبال از اینترنت ماهواره ای استار لینک بسیار چشمگیر بوده است و در کمتر زمان ممکن بیش از ۱۰۰ هزار ترمینال استارلینک در ۱۴ کشور شروع به ارائه خدمات نموده اند. لازم به ذکر است اگر این پروژه به طور کامل آماده و عملیاتی شود کاربران میتوانید در هر نقطه ای از سیاره زمین به اینترنت دسترسی داشته و می توان گفت که هدف ایلان ماسک، فرستادن هزاران ماهواره کوچک به پایین ترین و نزدیکترین مدار زمین است.

بر اساس این گزارش استارلینک در سه هفته اول عرضه خدمات خود موفق شد بیش از ۱۰ هزار مشتری را به اینترنت ماهواره ای و سرویس بتای استارلینک خود متصل کند البته اسپیس ایکس با ارسال بیش از ۱۷۰۰ ماهواره به فضا به چنین تعداد کاربری دست پیدا کرده و قصد دارد تا پایان ماه جاری به سقف ۳۰ هزار کاربر جدید ارتقاء دهد.

گفتنی است، هزینه ماهانه این سرویس ۹۹ دلار خواهد بود که با کیت های ۴۹۹ دلاری دریافت خواهد شد؛ به طور کلی این کیت ها دارای ترمینال کاربر، روتر وای فای، منبع تغذیه و سایر تجهیزات نصب دیش خواهد بود و به نظر می رسد جایگزین مناسبی برای اینترنت اکنون در بسیاری از کشور ها خواهد بود.

ماهوار های استارلینک بسیار به زمین نزدیک اند و فاصله آنها از زمین فقط ۳۵۰ مایل حدودا ۵۶۳ کیلومتر است. به همین منظور شرکت اسپیس ایکس ادعا میکند زمان تاخیر اینترنت (پینگ) این شرکت چیزی میان ۲۵ms تا ۳۵ms خواهد بود. یعنی اینکه این سرویس به اندازه کافی سریع است و حتی برای بازی آنلاین نیز مناسب است. و البته سرعت اینترنت استارلینک تقریبا ۱Gbps (یک گیگابایت بر ثانیه) خواهد بود.

همچنین، در نسخه آزمایشی اینترنت ماهواره ای که اخیرا راه اندازی شده است سرعت اینترنت استارلینک سنجیده شده است. نتایج آزمایش کاربران نسخه آزمایشی نشان می‌دهد که در حال حاضر سرعت دانلود اینترنت ماهواره ای بین ۱۱ تا ۶۰ مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود بین ۵ تا ۱۸ مگابیت بر ثانیه است. زمان تاخیر یا همان پینگ هم چیزی حدود ۳۱ تا ۹۴ میلی ثانیه بوده است.

اما لازم به ذکر است که هدف پروژه استارلینک رسیدن به سرعت یک گیگا بایت بر ثانیه است. تا کنون ۱۲۰۰۰ ماهواره استارلینک مجوز گرفته اند که هنوز همه آنها آماده و پرتاب نشده اند. مشکلات دیگری نیز هنوز وجود دارد که صاحب شرکت اسپیس ایکس یعنی ایلان ماسک قول برطرف کردن آنها را داده است و انتظار می رود این پروژه تا پایان همین شهریور ماه به پوشش جهانی برسد.

مهم تر اینکه، اسپیس ایکس در کنار ارائه اینترنت به کاربران خانگی، می‌خواهد آن را در اختیار مسافران هواپیماها، کامیون‌ها و کشتی‌ها هم قرار دهد؛ میانگین سرعت جهانی استارلینک از ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه عبور کرده و سرعت آن در کشورهای اروپایی از اینترنت ثابت بیشتر است.

به طور کلی، هیچگونه محدودیتی برای اینترنت ماهواره ای وجود ندارد و کاربران با پرداخت هزینه ای ۹۹ دلاری می توانند از یک ارتباط پرسرعت، نامحدود و بدون پروکسی استفاده کنند، در واقع سرویس های ماهواره ای برای دانلود و مصرف های بالا بسیار مناسب خواهند بود.