آی‌سی‌تی نیوز – دبیر هجدهمین کنفرانس بین‌المللی انجمن رمز ایران گفت: امنیت در شبکه ملی اطلاعات کشور روزهای دهم و یازدهم شهریور امسال با حضور مسوولان و کارشناسان در این رویداد علمی مورد بررسی قرار می‌گیرد. به گزارش ایرنا، بهروز ترک لادانی در نشست خبری هجدهمین کنفرانس بین‌المللی انجمن رمز ایران که از طریق فضای […]

آی‌سی‌تی نیوز – دبیر هجدهمین کنفرانس بین‌المللی انجمن رمز ایران گفت: امنیت در شبکه ملی اطلاعات کشور روزهای دهم و یازدهم شهریور امسال با حضور مسوولان و کارشناسان در این رویداد علمی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، بهروز ترک لادانی در نشست خبری هجدهمین کنفرانس بین‌المللی انجمن رمز ایران که از طریق فضای مجازی برگزار شد، افزود: شبکه ملی اطلاعات در سال های گذشته همواره به عنوان یک موضوع ضروری مورد مطالعه و اجرا بوده که یکی از اهداف آن، حفظ امنیت و صیانت از داده های فضای مجازی کشور است.

وی، با اشاره به اهمیت تامین امنیت شبکه ملی، اظهار داشت: امسال در هجدهمین دوره کنفرانس بین المللی انجمن رمز ایران، این موضوع با شرکت دبیر شورای عالی فضای مجازی در مراسم افتتاحیه و همچنین برگزاری میزگرد تخصصی با حضور کارشناسان و مسوولان بررسی می‌شود و چالش های آن مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

ترک لادانی با اشاره به اینکه هجدهمین دوره کنفرانس بین‌المللی انجمن رمز ایران دهم و یازدهم شهریور جاری با هدف هم‌افزایی دانش پژوهشگران و صنعتگران حوزه امنیت اطلاعات و رمزشناسی و نیز انتشار یافته‌های جدید در این زمینه توسط دانشگاه اصفهان و از طریق فضای مجازی برگزار خواهد شد، اظهار داشت: توجه به تحولات این عرصه در دنیای مدرن امروز و امنیت در اینترنت اشیاء از محورهای اصلی این رویداد است.

وی با بیان اینکه امسال دانشگاه اصفهان برای دومین بار میزبان کنفرانس انجمن رمز ایران است، خاطرنشان کرد: در این رویداد از پنج سخنرانی کلیدی، سه سخنران از خارج کشور و از دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند، پوردو امریکا و لوون بلژیک هستند و به ارائه تجربه ها و نظرات خود می‌پردازند.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان، محورهای ترویجی این کنفرانس را امنیت در اینترنت اشیاء، رمزنگاری پساکوانتومی و امنیت زیرساخت‌های حیاتی خواند و گفت: اینترنت اشیاء در سال های اخیر تحولات زیادی در جامعه و صنایع بوجود آورده است و امسال در این رویداد فضای مناسبی برای تبادل دانش و تجربه درباره آن ایجاد شده است.

ترک لادانی یکی از برنامه های این کنفرانس را اعطای “جایزه دکتر برنجکوب” عنوان و اضافه کرد: این جایزه به منظور زنده نگه داشتن نام و تجلیل از مقام مرحوم دکتر مهدی برنجکوب بدلیل تلاش های او در توسعه صنعت امنیت کشور، به شرکت‌های نوپای فناور (استارتاپ) برتر اعطا می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین در هجدهمین کنفرانس بین‌المللی انجمن رمز ایران برنامه هایی برای دانش‌آموزان علاقه‌مند به حوزه امنیت و رمزنگاری شامل کارگاه آموزشی و مسابقه برگزار خواهد شد.

این استاد دانشگاه یکی از اهداف اصلی کنفرانس انجمن رمز ایران را تعمیق پیوند بین مجامع علمی و پژوهشی با شرکت های دانش بنیان و صنایع خواند و گفت: بدلیل ماهیت موضوع امنیت اطلاعات، امکان خرید بسیاری از محصولات و خدمات مرتبط با آن از خارج کشور فراهم نیست بهمین دلیل ارتباط نزدیکی در این زمینه بین دانشگاه ها و صنعت در داخل کشور وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه ما شرکت های قدرتمندی در زمینه امنیت اطلاعات در کشور داریم و تا کنون محصولات بومی داخلی زیادی مانند رمز کننده ها، ابزارهای حفاظتی و رصد تهدیدات و حملات سایبری داشته ایم، افزود: ایران در سال های گذشته همواره مورد حملات و تهدیدات سایبری بوده و اگر توان شرکت های داخلی و نخبگان نبود با مشکلات زیادی در این زمینه مواجه می‌شدیم.

به گفته وی، کنفرانس انجمن رمز ایران در سال های گذشته همواره در زمینه هایی مانند فعالیت شرکت ها، نحوه پژوهش در دانشگاه ها و تصمیم گیری ها در حوزه حاکمیت در مقوله امنیت اطلاعات تاثیرگذار بوده است.

ترک لادانی خاطرنشان کرد: ۸۳ مقاله در زمینه های مختلف مانند مبانی رمزشناسی، پیاده‌سازی الگوریتم‌های رمزنگاری، امنیت شبکه، امنیت رایانش، نهان‌سازی اطلاعات و جرم‌یابی در فضای مجازی به دبیرخانه این کنفرانس رسید که از میان آنها ۲۸ مقاله برای ارائه در این رویداد پذیرفته شد.

مسوول برگزاری کارگاه های آموزشی هجدهمین کنفرانس بین‌المللی انجمن رمز ایران نیز در این نشست گفت: سه کارگاه با استفاده از ظرفیت دانشگاه ها و شرکت های خصوصی داخل و خارج کشور در این رویداد با هدف ارتباط هرچه بیشتر صنعت و دانشگاه برگزار می‌شود.

علی بهلولی این کارگاه ها را بازار محصولات و خدمات امنیتی در حوزه اینترنت اشیا، امنیت اینترنت اشیاء صنعتی و رمزنگاری خم بیضوی، چالش ها و راه حل ها برشمرد و اضافه کرد: شرکت های بین المللی معتبر و مراکز امنیت اطلاعات ایران تجربه های خود را در این کارگاه به اشتراک می‌گذارند.

به گزارش ایرنا، شبکه ملی اطلاعات، پروژه‌ای برای توسعه زیرساخت اطلاعاتی امن و پایدار ملی در کشور است؛ طبق تعریف مصوب در تبصره ۲ ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم توسعه و مصوبهٔ شورای عالی فضای مجازی «شبکهٔ ملی اطلاعات کشور، شبکه‌ای مبتنی بر قرارداد اینترنت (IP) به همراه سوئیچ‌ها و مسیریاب‌ها و مراکز داده‌ای است به صورتی‌که درخواست‌های دسترسی داخلی و اخذ اطلاعاتی که در مراکز داده داخلی نگهداری می‌شوند به هیچ‌وجه از طریق خارج کشور مسیریابی نشود و امکان ایجاد شبکه‌های اینترانت و خصوصی و امن داخلی در آن فراهم شود».

شورای عالی فضای مجازی سال گذشته پس از برگزاری جلسات متعدد با حضور کارشناسان، طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات را ابلاغ و وظایف مربوط به هر سازمان را تشریح کرد.

دانشگاه اصفهان بعنوان دانشگاه جامع و مادر استان اصفهان دارای حدود ۱۵ هزار دانشجو و ۶۵۰ عضو هیات علمی و یکی از دانشگاه های برتر کشور است.