سقوط ۱۷۴ پله‌ای ایران در حوزه استارتاپ‌ها
سقوط ۱۷۴ پله‌ای ایران در حوزه استارتاپ‌ها

آی‌سی‌تی نیوز – تهران از میان هزار شهر در ۱۰۰ کشور دنیا،از لحاظ کمیت، کیفیت و محیط کسب‌وکار استارت‌آپی، در رتبه ۵۱۲ قرار گرفته است. به گزارش آی‌تی‌من براساس آخرین گزارش استارت‌آپ بلینک از هزار شهر در ۱۰۰ کشور دنیا براساس کمیت، کیفیت و محیط کسب‌وکار استارت‌آپی، تهران در رتبه ۵۱۲ قرار گرفته و ۱۷۴ […]

آی‌سی‌تی نیوز – تهران از میان هزار شهر در ۱۰۰ کشور دنیا،از لحاظ کمیت، کیفیت و محیط کسب‌وکار استارت‌آپی، در رتبه ۵۱۲ قرار گرفته است.

به گزارش آی‌تی‌من براساس آخرین گزارش استارت‌آپ بلینک از هزار شهر در ۱۰۰ کشور دنیا براساس کمیت، کیفیت و محیط کسب‌وکار استارت‌آپی، تهران در رتبه ۵۱۲ قرار گرفته و ۱۷۴ پله سقوط را تجربه کرده است.

در تازه‌ترین گزارش استارت‌آپ بلینک از رتبه‌بندی استارت‌آپ‌ها، ایالات متحده آمریکا نخستین کشور جهان از نظر امتیاز کسب‌وکار و کیفیت و کمیت استارت‌آپی است. انگلستان، اسراییل، کانادا، آلمان و سوئد در رتبه‌های بعدی قرار دارند و چین در جایگاه هفتم جهان است.

این گزارش نشان می‌دهد رتبه سنگاپور در سال ۲۰۲۱، نسبت به سال ۲۰۲۰، شش پله بهبود یافته است. سنگاپور در رتبه‌بندی جدید در جایگاه دهم جهان ایستاده است. رشد شش پله‌ای سنگاپور و حضور در بین ۱۰ کشور نخست جهان در رتبه‌بندی اکوسیستم استارت‌آپی نشان می‌دهد قطار نوآوری در این کشور تا چه اندازه سریع و در ریل درست حرکت می‌کند.
به گزارش اتاق ایران، امتیازهای سنگاپور در شاخص‌های کمیت و کیفیت مناسب ارزیابی شده اما امتیاز محیط کسب‌وکار در این کشور در مقایسه با دیگر ۱۰ کشور برتر، پایین است. در این رتبه‌بندی استرالیا با ۲ پله سقوط، به رتبه نهم رسیده است. در بین ۱۰ رتبه نخست، رتبه‌های سوئد و چین هم با ۴ و ۷ پله صعود در سال ۲۰۲۱، بهبود یافته است.

کشورها در این رتبه‌بندی براساس کمیت، کیفیت و محیط کسب‌وکار ارزیابی شده‌اند. در این گزارش ۱۰۰۰ شهر در ۱۰۰ کشور مورد بررسی قرار گرفته است. علاوه بر این، رتبه‌بندی شهرها در کشورهای پرتنش از نظر سیاسی و اقتصادی هم اعلام شده است. در این گزارش نوشته شده رتبه این شهرها حاصل تلاش کارآفرینانی است که باوجود محدودیت‌های منابع مالی داخلی، وجود دولت‌های ناکارآمد و دشواری‌های ژئوپلیتیکی به کار خود ادامه داده‌اند.

در این فهرست رتبه تهران ۵۱۲ اعلام شده است که نسبت به سال قبل (۲۰۲۰)، ۱۷۴ پله سقوط را نشان می‌دهد. با این حال، تهران در میان کشورهایی از خاورمیانه و شمال آفریقا که به رده بندی صد کشور راه پیدا نکرده‌اند، بالاترین رتبه و امتیاز را کسب کرده است. بغداد، رام‌الله و صنعا از دیگر شهرهای مورد بررسی در منطقه خاورمیانه است.

فناوران: ذکر این نکته ضروری است که در رتبه بندی بلینک، کشور ایران به رده‌بندی صد کشور اول از نظر اکوسیستم استارتاپی راه‌ نیافته و فقط تهران در جایگاه ۵۱۲ از میان یک هزار شهر مورد بررسی قرار گرفته است و از این نظر نامش‌ در گزارش آمده است.

این در حالی است که رژیم اشغالگر قدس (اسراییل) در رده سوم در کل جهان قرار داد. امارات متحده عربی در جایگاه بیست و پنجم ایستاده، بحرین شصت و ششم و عربستان هفتاد یکم، قطر هشتاد و چهارم و کویت نودمین کشور در صد کشور برتر مورد بررسی این گزارش است.

گفتنی است که بر خلاف آنچه در گزارش اتاق بازرگانی ایران ذکر شده، تهران بالاترین امتیاز را در خاورمیانه و شمال آفریقا کسب نکرده و صرفا در میان کشورهایی که راهی به رده بندی پیدا نکرده‌اند، جایگاه مناسبی دارد؛ یعنی در لیست حذف شده‌ها. به همین دلیل هم فناوران گزارش اتاق ایران را تصحیح کرده است.

قابل ذکر است که شهرهای تل‌آویو و اورشلیم از اسراییل و دوبی از امارات متحده عربی در میان صد شهر برتر این رده بندی دیده می‌شوند و تهران در جایگاه نازل ۵۱۲ قرار دارد.
جالب اینکه نام ایران حتی در میان ده کشور برتر خاورمیانه و آفریقا هم دیده نمی‌شود. کشورهای برتر خاورمیانه از نظر محیط کسب و کار استارتاپی عبارتند از: اسراییل، امارات متحده عربی، آفریقای جنوبی، کنیا، نیجریه، اردن، بحرین، روآندا، مصر و عربستان سعودی.

همچنین در بیست شهر برتر خاوریانه و آفریقا هم نامی از تهران نیست.