وزیر پیشنهادی ارتباطات: ۴ ساله شبکه ملی اطلاعات را اجرا می‌کنیم
وزیر پیشنهادی ارتباطات: ۴ ساله شبکه ملی اطلاعات را اجرا می‌کنیم

آی‌سی‌تی نیوز – وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه فرصت‌های فضای مجازی بسیار بیش‌تر از آسیب‌هایش است، گفت:‌ الان عصر پلتفرم‌هاست و میزان نفوذ پلتفرم‌ها و تعداد کاربران، عمق راهبردی کشور را تعیین می‌کند. به گزارش فارس عیسی زارع‌پور بعد از طرح دیدگاه‌های موافقان و مخالفان،  در دفاع از برنامه‌های خود […]

آی‌سی‌تی نیوز – وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه فرصت‌های فضای مجازی بسیار بیش‌تر از آسیب‌هایش است، گفت:‌ الان عصر پلتفرم‌هاست و میزان نفوذ پلتفرم‌ها و تعداد کاربران، عمق راهبردی کشور را تعیین می‌کند.

به گزارش فارس عیسی زارع‌پور بعد از طرح دیدگاه‌های موافقان و مخالفان،  در دفاع از برنامه‌های خود در صحن مجلس گفت: در صورت رای اعتماد صدای مناطق محروم در کابینه سیزدهم خواهم بود.
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه فرصت‌های فضای مجازی بسیار بیش‌تر از آسیب‌هایش است، گفت:‌ الان عصر پلتفرم‌هاست و میزان نفوذ پلتفرم‌ها و تعداد کاربران، عمق راهبردی کشور را تعیین می‌کند.
زارع‌پور افزود: در صورت رای اعتماد صدای مناطق محروم در کابینه سیزدهم خواهم بود.
وی افزود: به عنوان جوان گام دومی‌آماده‌ام تا تجربه و تخصص ۱۵ساله ام را به کار بگیرم تا با همراهی مجلس و بخش‌های نظام جمهوری اسلامی‌ همه ظرفیت‌های این فناوری مهم را به کار بگیریم و جایگاه ایران را در این حوزه ارتقا دهیم و یک ایران هوشمند ایجاد کنیم.
زارع‌پور با بیان اینکه امروز فناوری اطلاعات و ارتباطات به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی مردم تبدیل شده است،‌ گفت: اگر ما در این حوزه برنامه مناسبی نداشته باشیم و مواجهه فعالی نداشته باشیم قطعا به آسیب‌هایش دچار خواهیم شد و امروز برای مردم کوچه و خیابان هم مهم است که چه کسی سکان وزارت ارتباطات را به دست می‌گیرد چون هر اقدامی‌می‌تواند کسب و کار و زندگی و فرهنگ آنان را تحت تاثیر قرار دهد.
وی با تاکید بر اینکه فرصت‌های فضای مجازی بسیار بیشتر از آسیب‌هایش است و اگر آینده‌نگر باشیم می‌توانیم از فرصت‌هایش استفاده زیادی را ببریم، گفت:‌ الان عصر پلتفرم‌هاست و میزان نفوذ این پلتفرم‌ها و تعداد کاربران عمق راهبردی کشور را تعیین می‌کنند و ما از ظرفیت‌های این فضا برای حکمرانی غفلت کرده‌ایم. هرچند پلتفرم‌های ایرانی خدمات‌رسان در حوزه خرید و فروش و تاکسی‌های اینترنتی در سطح تراز جهانی داریم که ما را از پلتفرم‌های خارجی بی‌نیاز کرده است.
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه اینجانب با بررسی اسناد بالادستی مخصوصا مصوبات بر زمین مانده شورای عالی فضای مجازی برنامه‌ای را تدوین کرده‌ام که در جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس مورد بررسی قرار گرفت،‌گفت: تجربه یک دهه گذشته نشان داده که اگر مواجهه فعالی در این فضا نداشته باشیم همچنان تحت تاثیر پلتفرم‌های خارجی قرار خواهیم گرفت و باید با تکیه بر توان جوانان انقلابی از این ظرفیت استفاده کنیم.
وی افزود: اگر ۱۰ سال قبل همان مسیر فضایی را که داشتیم ادامه می‌دادیم،‌ الان نباید نگران فلان منظومه ماهواره‌ای که دسترسی ماهواره‌ای به شبکه جهانی را فراهم می‌کند می‌بودیم و می‌توانستیم خودمان در این فضا حرفی برای گفتن داشته باشیم.
زارع‌پور با بیان اینکه فضای مجازی ملی است و مخصوص وزارت ارتباطات نیست و من بخش مربوط به وزارت ارتباطات را در برنامه‌ام آورده‌ام، گفت: مساله و دغدغه مهم شبکه ملی اطلاعات است که ۲۰سال است می‌خواهیم اجرا کنیم ‌ولی به دلایل مختلف هنوز محقق نشده است. متاسفانه شبکه ملی اطلاعات را به غلط به معنای قطع دسترسی به اینترنت جا انداخته‌اند ولی راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات از افتخارات کشورهای مختلف است و به معنای قطع دسترسی به شبکه جهانی نیست.
وی ادامه داد: مساله این است که من وقتی یک پیام را در داخل کشور ارسال می‌کنم چرا بسته‌های اطلاعاتی مربوط به این فضا از کشور خارج و به آلمان و آمریکا برود. این بدان معناست که باید هم هزینه پهنای باند بین الملل را بدهیم و هم امنیت‌مان به خطر می‌افتد و هم استقلالمان دچار خدشه می‌شود و اگر روزی اتفاقی بیافتد و لنگر یک کشتی گیر کند کل خدمات داخلی کشورمان از کار می‌افتد و این منطقی نیست.
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات را به این معنا که بتوانیم تمام امورات کشور را به آن وابسته کنیم استفاده خواهیم کرد و راه‌اندازی این شبکه پرسرعت در پهنه جغرافیایی ایران به معنای قطع دسترسی به شبکه جهانی نیست،‌گفت: در سقف زمانی ۴سال شبکه ملی اطلاعات را براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی اجرا خواهیم کرد.
وی در پاسخ به انتقاد برخی از نمایندگان در مورد فاقد زمان‌بندی بودن برنامه‌های پیشنهادی گفت: هم در برنامه تقدیم شده کتبی و هم در محضر شما برنامه زمان‌بندی را خدمت نمایندگان عرض خواهم کرد و در سقف زمانی مشخص شده توسط شورای عالی فضای مجازی در طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات تمام تکالیف وزارت ارتباطات را محقق خواهم کرد.
زارع‌پور با بیان اینکه امکان اتصال روستاهای بالای ۲۰خانوار به شبکه ملی اطلاعات را به شبکه پرسرعت تا پایان سال ۱۴۰۱ فراهم خواهیم کرد،‌گفت: از صدها دانش‌آموزی که به واسطه نداشتن دسترسی مناسب به شبکه از تحصیلات محروم شدند اطلاع دارم و ظرف ۱/۵سال آینده این مساله را در همه جا حل خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه ظرفیت شبکه انتقال داخلی کشور اشباع می‌شود که ظرف مدت دوسال این ظرفیت را ۲ برابر خواهم کرد تا مشکلی برای تبادل اطلاعات به وجود نیاید،‌ گفت: دسترسی ۸۰درصد خانواده‌ها به شبکه ارتباطی ثابت در راستای اجرای شبکه ملی اطلاعات انجام خواهد شد و سهم ۳۰درصدی ترافیک داخلی کشور را به همت جوانان و نخبگان کشور به ۷۰درصدی که در مصوبات شورا آمده است خواهم رساند.
زارع‌پور با بیان اینکه ما از ظرفیت موقعیت جغرافیایی ایران به عنوان‌ هاب منطقه‌ای انتقال داده غفلت کرده‌ایم و ظرف دوسال این ظرفیت را احیا می‌کنیم و ظرفیت ۳۰ ترابیت پرسکند بر ثانیه را فراهم خواهیم کرد تا موقعیت راهبردی ایران در منطقه را حفظ می‌کنیم.
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن تاکید بر اینکه مشکلات پوشش جاده‌ای را تا سقف پایان سال۱۴۰۱ حل خواهیم کرد، گفت: با وجود همه زحمات در دولت‌های گذشته ولی مردم هنوز برای بسیاری از کارهایشان مراجعه حضور یکنند و هنوز جایگاه ما در شاخص‌های جهانی مطلوب نیست و از نظر کمیت خدمات الکترونیکی رتبه ۸۹ جهان هستیم و از لحاظ کیفیت رتبه ۱۱۸را بین ۱۹۳کشور داریم و باید این شاخص را باید ارتقا دهیم.
وی با بیان اینکه من با یک دهه تجربه در الکترونیکی کردن خدمات و شناخت موانع آن عرض می‌کنم که در سقف زمانی ۴سال همه خدمات پرکاربرد دولتی را الکترونیکی خواهیم کرد و از طریق درگاهی واحد در اختیار مردم قرار خواهیم داد، گفت: این البته کار دشواری است و نیازمند همراهی همه بخش‌هاست و من با رییس جمهور صحبت کردم تا اختیاراتی را در قالب اصلا ۱۲۷ قانون اساسی در کارگروهی داشته باشیم و در این ۴سال جایگاه جمهوری اسلامی‌ را در شاخص‌های جهانی حداقل ۳۰ پله ارتقا خواهیم داد.
زارع‌پور افزود: با کمک همکارانم در سازمان امور استخدامی‌ و اداری به سمت هوشمندسازی فرآیندها هم خواهیم رفت تا بسیاری از تصمیمات به جای مداخلات انسانی با تکیه بر هوش ماشینی انجام شود.
وی با بیان اینکه در برخی از کشورها درآمد برنامه‌نویسی جوانان بیشتر از درآمد نفتی ما در حالت عادی هست و آیا جوانان ما از جوانان آن کشورهای کمترند یا ضعف ما مسوولان بوده که شرایط را فراهم نکرده‌ایم،‌ گفت: معتقدم سهم ۵ درصدی کنونی بخش فناوری ارتباطات و اطلاعات در اقتصاد را در ۴سال می‌توانیم حداقل به ۱۰درصد برسانیم و حاضرم همه ظرفیت‌های این وزارتخانه را به میدان بیاورم تا این شاخص محقق شود چون معتقدم از طریق این شغل میلیون‌های شغل ایجاد کرد.
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: معتقدم میلیون‌ها شغل می‌شود از طریق این فناوری ایجاد کرد و الان جوانانی در داخل کشور هستند که از راه دور برای کشورهای خارجی تولید نرم افزار و پویانمایی می‌کنند و درآمدهای ارزی قابل توجهی دارند و ما این ظرفیت را می‌توانیم برای خیلی‌ها در کشور ایجاد کنیم تا هم ارزآوری داشته باشند و هم مهاجرت نخبگان از کشور را معکوس کنیم.
زارع‌پور با تاکید بر اینکه مردم در فضای مجارزی نگران کودکان و نوجوانانشان هستند گفت: در همان کشورهایی که این فناوری را تولید کرده‌اند ابرازهایی را برای خانوده‌ها به منظور مدیریت کودکان ایجاد کرده‌اند و ما از این ظرفیت‌ها غفلت کرده‌ایم و مردمن را دراین فضا بی پناه گذاشته‌ایم.
وی افزود: حتما این نگرانی را برای خانواده‌ها حل خواهم کرد و ما در دوره تحولی وزارت ارتباطات کاربران را جزئی از تصمیمات می‌دانیم و دغدغه‌های آنان دغدغه‌های ما خواهد بود. حفاظت از داده‌ها و حریم خصوصی مردم مهم است و چرا باید یک پلتفرم خارجی به خود اجازه دهد که اکانت میلیون‌ها ایرانی را با مشکلات روبرو کند.
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره حوزه صنعت فضایی گفت: صنعت فضایی یکی از ۳ صنعت اقتدار‌ساز برای کشورهاست ولی در طول چند سال اخیر به دلیل نگاه سیاست زده‌ای که حل مشکل را در بیرون از مرزها جستجو می‌کرد، این صنعت به محاق رفته و ظرفیت‌هایش رو به افول است.
وی افزود: مردم هنوز خاطره خوش پرتاب‌های موفیت آمیز ماهواره‌های ایرانی با پرتابگرهای ایرانی را به یاد دارند ولی این روند در سال‌های اخیر متوقف و حتی برعکس شد بگونه‌ای که بسیاری از ظرفیت‌های ما دچار آسیب‌های جدی شد و اگر همان روند شتابان ادامه می‌یافت امروز ما صاحب منظومه‌های ماهواره ای برای دسترسی به شبکه جهانی بودیم و امروز دغدغه و نگرانی در این فضا نداشتیم.
وزیر پیشنهادی ارتباطات ادامه داد: انشالله با بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان و جوانان و فعالیت حوزه فضای مجازی و سیاست‌های تحولی دولت سیزدهم، حوزه فضایی را به ریل تحول خود بر می‌گردانیم و در همین جا از همه دانشمندان و نخبگان و فعالین عرصه ماهواره و ماهواره‌بر می‌خواهم دوباره لباس رزم علمی‌بر تن کنند تا جمهوری اسلامی‌ ایران را به یک قدرت علمی‌در این عرصه تبدیل کنیم.
رای گیری درباره صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات بعد از بررسی صلاحیت تمام وزرا، روز سه شنبه در صحن علنی انجام خواهد شد.