آی‌سی‌تی نیوز – وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برای وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: فضای مجازی یک ظرفیت است که می‌توانیم فرهنگ ایرانی اسلامی را به شکل شایسته‌ای در جهان منتشر کنیم. به گزارش ایرنا،‌ عیسی زارع‌پور، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در جمع اعضای فراکسیون راهبردی مجلس به تشریح برنامه‌ها و […]

آی‌سی‌تی نیوز – وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برای وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: فضای مجازی یک ظرفیت است که می‌توانیم فرهنگ ایرانی اسلامی را به شکل شایسته‌ای در جهان منتشر کنیم.

به گزارش ایرنا،‌ عیسی زارع‌پور، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در جمع اعضای فراکسیون راهبردی مجلس به تشریح برنامه‌ها و سوابق کاری خود پرداخت.

حجت الاسلام «محمدرضا میرتاج الدینی» رییس فراکسیون در توضیح این نشست گفت: زارع پور در ابتدا به مواردی از سوابق علمی و تحصیلی خود اشاره کرد و سپس روندکاری خود طی ۱۵ گذشته و مسوولیت‌هایی که برعهده داشته به ویژه در حوزه فضای مجازی و خدمات الکترونیکی را ذکر کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به الکترونکی کردن مجوزهای مهم از جمله مجوز کتاب، اقدامات حمایتی در جهت تقویت شرکت های تولید محتوا و جشنواره‌های رسانه‌های دیجیتال در دوران حضور در وزارت ارشاد دولت دهم اشاره کرد که در نتیجه این تلاش‌ها در سال ۱۳۸۹ و در جشنواره شهید رجایی به عنوان مدیر نمونه جوان کشوری انتخاب شده است.

 

در دوران خدمت در قوه قضاییه ۵ میلیون مراجعه حضوری را حذف کردم
زارع‌پور درخصوص همکاری با حجت‌الاسلام رییسی نیز، گفت: از اسفند سال ۹۸ به دعوت آیت‌الله رئیسی به قوه‌ قضائیه رفتم. از جمله کارهایی که در قوه قضائیه انجام دادم با توجه به اینکه مصادف با کرونا شده بود، راه‌اندازی سامانه‌هایی در راستای تسهیل دسترسی مردم به خدمات قضایی است که در نتیجه آن بیش از ۵ میلیون مراجعه مردم به قوه قضائیه کاهش دادیم و اکنون وکلا و کارشناسان رسمی و … نیازی به حضور ندارند و به صورت آنلاین می‌توانند کارهای خود را انجام دهند.

وی افزود: اقدام دیگر ما راه‌اندازی دادگاه های آنلاین بود که در تمام کشور راه‌اندازی شد و از طریق آن بیش از ۲۰۰ هزار دادگاه و نزدیک ۵۰ عدد با خارج از کشور برگزارشده است. همچنین درخواست و دریافت گواهی عدم سوءپیشینه را الکترونیکی کردیم. اکنون می‌توانند که درخواست بدهندبه صورت الکترونیکی به هر مجموعه‌ای که نیاز دارند ارسال شود.

زارع‌پور در ادامه بیان کرد: در این مدت استعلامات را الکترونیکی کردیم، یکی از آن‌ها که بسیار در حوزه قضایی دارای اهمیت است و راه‌اندازی آن یک تحول بزرگ محسوب می‌شود. سامانه استعلام اموال در اجرایی احکام است. در نتیجه تمامی این اقدامات که عرض کردم ما توانستیم علیرغم اینکه مراجعات افزایش پیدا کرده بود، در سال گذشته موفق شدیم زمان رسیدگی را ۱۰ درصد کاهش دادیم.

 

فضای مجازی و حوزه فناوری اطلاعات ظرفیت بی‌نظیری دارد
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بنده تلاشم این بود که دانش و تخصصی را که در دانشگاه آموختم برای حل مشکلات مردم و حل نیازمندی‌های کشور کاربردی کنم. فضای مجازی و حوزه فناوری اطلاعات ظرفیت بی‌نظیری دارد برای حل مشکلات کشور، اشتغالزایی و حل مشکلات فرهنگی به اعتقاد من فضای مجازی یک ظرفیت است و می توانیم فرهنگ ایرانی اسلامی را به شکل شایسته‌ای در جهان منتشر کنیم.

وی ادامه داد: امروزه مشاهده می‌کنید که فضای مجازی تبدیل به ابزاری شده که همه کارهای روزمره زندگی مردم به آن گره خورده است از آموزش گرفته تا امنیت فرهنگ و .. همه چیز در همین فضا است و به اعتقاد من یکی از مهمترین وزارتخانه‌های دولت وزارت فناوری اطلاعات است. در دولت گذشته نگاه فقط این بود که وزارت فقط کابل وسیم می کشد و زیرساخت آماده می‌کند اما من اعتقادم این است که باید پیشران تحول دیجیتال یک نفر باشد که تحصیلات، دانش و تخصص این حوزه را داشته باشد و آن کسی نیست جز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات.

زارع‌پور تصریح کرد: چشم انداز این است که ما حداکثر استفاده را برای توسعه انجام دهیم. ضمن اینکه باید ملاحظات به ویژه در حوزه امنیت را رعایت کنیم.

 

باید سهم اقتصاد دیجیتال به ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی برسد
وی ادامه داد:‌ یکی از مشکلاتی که ما داریم ناشی از اقدامات پایه‌ای است که متاسفانه در این فضا صورت نگرفته و از سوی دیگر فرهنگ‌سازی نکردیم و مردم را بی پناه در این حوزه رها کردیم. اگر توجه کافی به این حوزه بشود ما می‌توانیم حداقل ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را که اکنون روی ۴-۵ درصد است مبتنی بر اقتصاد دیجیتال رقم بزنیم.

وزیر پیشنهادی ارتباطات خاطرنشان کرد: با تجربه ای که در این سال ها آموختم ان‌شاءالله طی ۴ سال کاری خواهیم کرد که تمام خدمات پرکاربرد الکترونیکی را به موبایل ها و تبلت ها و خانه‌ها ببریم که ان‌شاء‌الله نیاز به مراجعه حضوری نباشد.