آی‌سی‌تی نیوز – رئیس فرهنگسرای رسانه با بیان اینکه عقب‌ماندگی رسانه‌های فعلی ما از فضای جدید رسانه‌ای دنیا قابل توجیه نیست، گفت: تأثیرگذاری فضای مجازی از رسانه‌های سنتی بیشتر است. به گزارش خبرنگار مهر، مهدی محمدی در برنامه رادیویی هشتگ گفتگو، اثرگذاری شبکه‌های اجتماعی بر کاربران را زیاد دانست و گفت: در فضای فعلی رسانه‌ای، […]

آی‌سی‌تی نیوز – رئیس فرهنگسرای رسانه با بیان اینکه عقب‌ماندگی رسانه‌های فعلی ما از فضای جدید رسانه‌ای دنیا قابل توجیه نیست، گفت: تأثیرگذاری فضای مجازی از رسانه‌های سنتی بیشتر است.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی محمدی در برنامه رادیویی هشتگ گفتگو، اثرگذاری شبکه‌های اجتماعی بر کاربران را زیاد دانست و گفت: در فضای فعلی رسانه‌ای، روایت اول خبری از رسانه‌های مجازی به دست می‌آید. البته برای توزیع اینگونه خبرها باید صحت و سقم آن بررسی شود. اما به هر حال میزان تأثیرگذاری و ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی بیشتر از رسانه‌های سنتی است.

وی با اشاره به اینکه گاهی اوقات با اخبار و روایت‌هایی مواجه می‌شویم که منشأ آن در رسانه‌های مجازی یا سنتی است، گفت: عقب‌ماندگی رسانه‌های فعلی ما از فضای جدید رسانه‌ای دنیا قابل توجیه نیست. در واقع رسانه‌های جهان، خود را با شرایط جدید وفق داده‌اند تا رقابت را واگذار نکنند.

رئیس فرهنگسرای رسانه با اشاره به لزوم توجه به سرعت انتشار اخبار گفت: اتاق خبرهای دنیا، روی ایران تمرکز کرده‌اند، اخبار ما را می‌گیرند، فرآوری می‌کنند و با دیدگاه خودشان به ما برمی‌گردانند. در این راستا ما باید خودمان را در برابر دشمن تجهیز کنیم.

محمدی با بیان اینکه در حوزه رسانه‌ای، بیش از آنکه به محتوا بپردازیم، رسانه‌داری را باب کرده‌ایم، اظهار داشت: در ایران تعدد رسانه وجود دارد و به اندازه چند کشور رسانه داریم. این در حالیست که رسانه‌های ما قابلیت یک عملیات کوچک رسانه‌ای را ندارند؛ البته این مساله ریشه در سیاست‌های حاکم در دولت‌ها نیز دارد

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر با سندروم از دست دادن اخبار مواجه هستیم، ادامه داد: مردم اشتیاق دارند که اخبار مختلف را کسب کنند. حتی استوری اینستاگرام کاملاً مبتنی بر این سندروم شایع ایجاد شده است و برخی تصور می‌کنند که اگر در ۲۴ ساعت گذشته یک استوری را نبینند، از اخبار عقب مانده‌اند.

این کارشناس رسانه‌ای تأکید کرد: اصل صداقت، سرعت و روایت درست از اخبار مهم است و در این راستا می‌توان به تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونایی اشاره کرد که مردم، این تعداد را اعتماد و باور دارند. در واقع برخی از مردم وقتی مطلبی را در اینترنت می‌بییند، فکر می‌کنند که حتماً این خبر درست است و برای افراد مختلف ارسال می‌کنند، بدون اینکه درباره آن تحقیق کنند.

محمدی با تاکید بر اینکه در فضای فعلی یادگیری سواد رسانه‌ای مثل نان شب واجب است، گفت: باید در این مقوله برای مردم کار مضاعف کرد و وزارت آموزش و پرورش در این زمینه نقش بسیاری دارد.