آی‌سی‌تی نیوز – مدرس و مشاور حوزه کسب‌وکار گفت: اگر بخواهیم راهکاری برای بهبود وضعیت کسب و کارها ارائه بدهیم بحث آنلاین (برخط) شدن و خریدوفروش غیرحضوری با استفاده از فضاهای مجازی و وب‌سایت‌ها مطرح می‌شود. مهرداد انوری در گفت‌وگو با میزان، در خصوص تاثیر شیوع بیماری کرونا بر وضعیت کسب‌وکارها و راهکار جهت بهبود […]

آی‌سی‌تی نیوز – مدرس و مشاور حوزه کسب‌وکار گفت: اگر بخواهیم راهکاری برای بهبود وضعیت کسب و کارها ارائه بدهیم بحث آنلاین (برخط) شدن و خریدوفروش غیرحضوری با استفاده از فضاهای مجازی و وب‌سایت‌ها مطرح می‌شود.
مهرداد انوری در گفت‌وگو با میزان، در خصوص تاثیر شیوع بیماری کرونا بر وضعیت کسب‌وکارها و راهکار جهت بهبود این وضعیت گفت: در یک سال و نیم اخیر با شیوع بیماری کرونا مشکلات زیادی برای کسب‌وکار به وجود آمده است و اگر بخواهیم راهکاری برای بهبود این وضعیت ارائه بدهیم بحث آنلاین(برخط) شدن و خریدوفروش غیرحضوری با استفاده از فضاهای مجازی و وب‌سایت‌ها مطرح می‌شود، این بزرگ‌ترین ابزاری است که در دنیا برای مقابله با مشکلات پیش‌آمده برای کسب‌وکارها در اثر شیوع بیماری کرونا وجود دارد.

وی افزود: با شیوع بیماری کرونا خیلی از کسب‌وکارها به سمت فروش اینترنتی کوچ کرده‌اند اما کسب‌وکارهایی که نتوانستند تغییر ماهیت بدهند عملاً سودآوری آن‌ها کمتر شده است و به سمتی می‌روند که در ۱ الی ۲ سال آینده احتمالاً از بازار حذف خواهند شد.

انوری گفت: متأسفانه برای حمایت از کسب‌وکارها در شرایط کرونایی هیچ ساز و کار خاص و یا بودجه‌ای دیده نشد، و پرداخت تسهیلات بانکی با سود بالا هم آن‌قدر مؤثر نبود، به‌صورت معمول در همه دنیا با شیوع بیماری کرونا و برای حمایت از فعالان اقتصادی بخشی از حقوق پرسنل پرداخت می‌شد، و وام بلاعوض و یا حداقل با سود صفر درصد به صاحبان آنها اعطا می‌شد.

مدرس و مشاور حوزه کسب‌وکار ادامه داد: این اتفاق در ایران نیفتاد و شاهد این هستیم که روزبه‌روز کسب‌وکارها کوچک‌تر شده و درنهایت خیلی از آن‌ها با ورشکستگی و لاعلاجی روبرو شده‌اند.

وی افزود: این خسارات شاید در کسب و کار‌ها قابل جبران باشد، اما تبعات آن به سوی مشتریان برمی گردد به دلیل این که کسب و کار‌ها برای تامین هزینه‌های خود مانند اجاره مکان فعالیت و دستمزد و حقوق کارکنان اقدام به افزایش بی رویه قیمتها کالاها و خدمات در بازارمی کنند، که در نهایت فشار اقتصادی بر دوش مردم وارد می‌شود.

انوری گفت: امیدوارم که با شروع فعالیت دولت جدید راه کاری ارائه شودکه نجات بخش باشد به این دلیل که آینده مبهمی برای خیلی از کسب و کار‌ها می بینیم و هیچ رویکرد آینده نگری برای آنها با وضعیت موجود متصور نیستیم.

مدرس و مشاور حوزه کسب و کار در خصوص ظرفیت موجود در کشور جهت اینترنتی شدن کسب‌وکارها گفت: خوشبختانه خیلی از کسب‌وکارها به سمت آنلاین و اینترنتی شدن روی آورده‌اند، و از حداکثر ظرفیت موجود استفاده کرده‌اند. اما تشخیص کمی و کیفی ظرفیت های موجود جهت اینترنتی شدن همه کسب‌وکارها نیاز به بررسی دقیق و تحقیقات گسترده دارد.

وی افزود: متأسفانه ما به‌جای اینکه کسب‌وکارها را به سمت اینترنتی شدن هدایت و کمک بکنیم فشار را بر روی آن‌ها بیشتر می‌کنیم، و عملاً مشکلات جدیدی که برای استفاده از فضاهای مجازی پیش‌آمده است موجب ایجاد نابسامانی در حوزه کسب‌وکارها می‌شود که بازهم فشار به مشتریان و افزایش قیمت‌ها در بازار انتقال پیدا می‌کند.

انوری گفت: امیدوارم سیاست‌های اقتصادی دولت جدید حمایت‌گرانه باشد، ما به‌شدت نیاز داریم که دست کسب‌وکارها را بگیرند تا کسانی که با یک امید و آرزوی سرمایه خود را به بازار آورده‌اند و تعداد زیادی نیروی انسانی نیز از طریق کار برای آنها ارتزاق می‌کنند، بتواند به فعالیت خود ادامه دهند.

مدرس و مشاور حوزه کسب‌وکار در پایان گفت: اگر از کسب‌وکارها چه بزرگ وجه کوچک هیچ حمایتی نشود به‌صورت زنجیره‌وار از یکدیگر ارتزاق می‌کنند، و درنهایت کوچک و کوچک‌تر می‌شوند و به‌جایی می‌رسد، که دیگر توان و رمقی برای ادامه فعالیت نداشته باشند، و به همان نسبت قدرت خرید مردم هم روز به روز کمتر خواهد شد.