آی‌سی‌تی نیوز – عبدالرضا اکبری بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: وضعیتی که امروز در آن قرار داریم یک وضعیت عادی نیست که انتظار داشته باشیم همه اتفاقات قبل به همان شکل رخ دهد. باید به هر شکل خود را با آن وفق دهیم و در موارد مختلف این تلاش صورت […]

آی‌سی‌تی نیوز – عبدالرضا اکبری بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: وضعیتی که امروز در آن قرار داریم یک وضعیت عادی نیست که انتظار داشته باشیم همه اتفاقات قبل به همان شکل رخ دهد. باید به هر شکل خود را با آن وفق دهیم و در موارد مختلف این تلاش صورت گرفته است. به عنوان مثال می‌توان به اکران فیلم‌ها به شکل آنلاین اشاره کرد یا حتی اجرای نمایش‌ها به صورت آنلاین که اصلاً فضای تئاتر و نمایش را به طور کل تغییر داده است.

اکبری خاطرنشان کرد: همه می‌دانیم که تئاتر وقتی معنا پیدا می‌کند که مخاطب در ارتباط تنگاتنگ با بازیگر باشد و پخش نمایش به صورت آنلاین از معنای واقعی تئاتر دور است و هیچ ارتباطی با آن ندارد اما همه می‌دانیم که فعلاً چاره‌ای جز این کار نداریم. تدریس آنلاین در فضای مجازی هم به همین دلیل است و همین وضعیت را دارد. قطعاً دروسی مثل بازیگری نیازمند تدریس حضوری است و هنرجو باید تمرینات مکرر داشته باشد و در آموزش آنلاین فقط می‌توان مباحث تئوریک را دنبال کرد.

او افزود: در کلاس‌های بازیگری هنرجوها به صورت گروهی با هم کار می‌کنند و تمرین دارند که این امکان در تدریس آنلاین وجود ندارد. قطعاً نمی‌توان انتظار داشت که این شیوه تدریس بتواند جایگزین شیوه حضوری شود. تکنولوژی هرچقدر که خود را به زندگی ما تحمیل کند ما نمی‌توانیم بپذیریم که بازیگری را می‌توان از این طریق به طور کامل فرا گرفت. هر چیز که هنرجو در کلاس‌های مختلف بیاموزد حاصل کارش را روی صحنه می‌توان دید و در نهایت آنجاست که توانایی یک هنرمند نمایان می‌شود، در این شرایط نمی‌توان گفت که شاید تکنولوژی بتواند آن را از بین ببرد یا تغییرش دهد به نوعی که افراد در خانه با فاصله‌ای دور از هم کار کنند.
بازیگر مجموعه تلویزیونی «پهلوانان نمی‌میرند» در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: شاید تکنولوژی در کشورهای پیشرفته تا حدی شرایط را تغییر داده باشد که بازیگران با فاصله از هم نقش‌آفرینی کنند و بعد در تدوین آن‌ها را در کنار هم قرار داد اما همچنان بسیاری از کارگردان‌ها زیر بار این وضعیت نرفته‌اند و به حضور بازیگران سر صحنه اعتقاد دارند. از طرفی در نمایش‌های تئاتر همچنان هیچ راهی جز کنار هم قرار گرفتن بازیگران و حضورشان بر روی صحنه نیست به همین دلیل بازیگر باید تعامل و ایفای نقش در روی صحنه را بیاموزد.
این بازیگر در پایان تأکید کرد: یکی از اصلی‌ترین مشکلات در تدریس آنلاین مشکل قطع و وصل شدن اینترنت است. ما هنوز اینترنت پرسرعت و قدرتمندی نداریم که بشود با خیال راحت و کیفیت بالا کلاس‌های مجازی را برگزار کرد. در تماس‌های تصویری با هنرجوها مشکلات بسیاری وجود دارد. در آموزش آنلاین با شرایطی که وجود دارد بار سنگینی بر دوش هنرجو است و افرادی که می‌خواهند در این شرایط به شکلی درست آموزش ببینند نباید تنها به مباحث تئوریک اکتفا کنند و باید با تمرین سطح توانایی خود را بالا ببرند.