آی‌سی‌تی نیوز – بدنبال گسترش استفاده مردم از تلفن‌های همراه هوشمند و اینترنت همراه، بخش قابل توجهی از عملیات بانکی مشترکان از طریق همراه بانک انجام می‌شود بر این اساس کلاهبرداران با جعل اپلیکیشن‌های بانکی اقدام به سرقت اطلاعات کارت بانکی افراد کرده و به راحتی حساب طعمه‌های خود را خالی می‌کنند. بانکداری با تلفن […]

آی‌سی‌تی نیوز – بدنبال گسترش استفاده مردم از تلفن‌های همراه هوشمند و اینترنت همراه، بخش قابل توجهی از عملیات بانکی مشترکان از طریق همراه بانک انجام می‌شود بر این اساس کلاهبرداران با جعل اپلیکیشن‌های بانکی اقدام به سرقت اطلاعات کارت بانکی افراد کرده و به راحتی حساب طعمه‌های خود را خالی می‌کنند.

بانکداری با تلفن همراه سامانه‌ای است که از طریق تلفن همراه می‌توان عملیات بانکی خود را انجام داد. مشتریان با نصب یک نرم‌افزار بر روی گوشی تلفن همراه بدون مراجعه به بانک و در هر ساعتی از شبانه روز می‌توانند عملیاتی از قبیل دریافت موجودی حساب، انتقال وجه و پرداخت قبوض را انجام دهند، سرویسی که مشتریان را قادر می‌سازد اطلاعاتی مانند مانده حساب بانکی خود و غیره را از طریق گوشی تلفن همراه مطلع شوند.

نمونه‌ای از خدماتی که بانکها بر روی تلفن‌های همراه به مشتریان خود ارائه می‌دهند عبارتند از چک کردن مانده حساب شخصی، مشاهده چند مبادله مالی آخر که بر روی حساب خود مشتری انجام شده‌ است، درخواست صورتحساب، دستور انتقال پول از یک حساب مشتری به حسابهای دیگر، درخواست دسته چک.

ارسال پیام های کوتاه از طرف بانک به مشتری که این پیام ها به عنوان اس ام اس شناخته شده، افراد را نسبت به ایمن بودن عملیات بانکداری آسوده می کند. مهمترین مساله برای کاربرانی که از خدمات بانکداری موبایل استفاده می‌کنند، امنیت است و اگر این مساله مورد توجه قرار نگیرد، بانکداری موبایل با استقبال مواجه نخواهد شد. به نظر بعضی از کارشناسان، بانکداری موبایل به‌طور بالقوه بسیار امن تر از بانکداری از طریق اینترنت است.

با توجه به شیوه‌های گوناگون و نوین کلاهبرداران و سارقان اینترنتی در انجام اعمال مجرمانه و خرابکارانه‌ خود باید به این موضوع توجه داشته باشیم که دانلود نرم‌افزار را تنها از مارکت‌های معتبر یا سایت اصلی بانک انجام دهیم و به هیچ‌وجه برای خرید شارژ، انتقال وجه، دانلود نرم‌افزار بانکی یا هرگونه تراکنش مالی از جست‌وجو در سایت گوگل یا سایر موتورهای جست‌وجوگر استفاده نکرده و از کلیک کردن روی لینک ها، دریافت و نصب اپلیکیشن ها و فایل های ارسال شده از طرف اشخاص ناشناس، بپرهیزیم. در این گزارش به برخی از کلاهبرداری ها از طریق کارت های بانکی اشاره می شود:

کلاهبرداری از طریق کارت کیشوندان

سرهنگ محمد رضارضایی رئیس پلیس فتا کیش در این زمینه هشدار داد تا همشهریان نرم افزار های همراه بانک را از منابع معتبر به خصوص سایت بانک مربوطه دانلود کنند و صرفا به نرم افزار هایی که با یک جستجوی ساده در اختیار آنان قرار می گیرد، اعتماد نکنند. یکی از کیشوندان با مراجعه به این پلیس مدعی شد مبلغ ۱۵ میلیون تومان از حسابش برداشت شده است.

کارت کیشوندی در واقع یک نوع کارت شناسایی است که برای ساکنین و شاغلین این شهر صادر می‌شود. محتوای تمام کارت‌های کیشوندی یکسان، اما رنگ‌هایشان متفاوت است. رنگ کارت کیشوندی بستگی به نوع فعالیت و اقامت فرد دارد. این کارت توسط سازمان منطقه آزاد کیش صادر شده و دارندگان آن می‌توانند از مزایا و امکانات خاصی بهره‌مند شوند.

سرهنگ رضایی ادامه داد: با بررسی های به عمل آمده مشخص شد وی نرم افزار جعلی همراه بانکی را دانلود کرده است و از طریق سرقت اطلاعات، از حسابش برداشت غیر مجاز شده است. کلاهبرداران اقدام به قرار دادن نرم افزارهای کاربردی زیادی در فضای مجازی می نمایند که یکی از آنان همراه بانک ها هستند که با اطلاعات مالی و حساب مردم ارتباط دارند.

بیش از یک میلیارد ریال کلاهبرداری با اپلیکیشن جعلی همراه بانک

سرهنگ دوم احسان آنقی رئیس پلیس فتا استان مرکزی از شناسایی شخصی که با ساخت اپلیکیشن جعلی همراه بانک یکی از بانک‌های رسمی کشور اقدام به سرقت یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون ریال از حساب‌های هم‌وطنان کرده، خبر داد و گفت: با شکایت یکی از شهروندان مبنی بر برداشت غیرمجاز ۵۵۰ میلیون ریال از حسابش، پرونده‌ای در این زمینه تشکیل و موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا استان قرار گرفت.

وی ادامه داد: با انجام تحقیقات لازم و در پی بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد شاکی پرونده برای نصب نرم‌افزار همراه بانک به‌روزرسانی شده یکی از بانک‌های رسمی کشور در موتور جست‌وجوگر گوگل اقدام به جست‌وجو کرده و پس از مشاهده و دانلود اولین لینک نرم‌افزار که مشابه نرم‌افزار اصلی بانک بوده، به صورت ناآگاه نرم‌افزار مخرب را بر روی تلفن همراه خود نصب‌ کرده و در دام سارقان اینترنتی گرفتارشده است.

آنقی افزود: با بررسی‌های تخصصی کارشناسان پلیس، سرانجام فردی که اقدام به برداشت غیرمجاز از این شهروند کرده بود، در استان تهران شناسایی و دستگیر شد. متهم در اظهارات خود اعلام داشت که با شخصی در خارج کشور آشنا شده است که آن شخص وجوه متعدد به‌حساب وی واریز کرده است و متهم حاضر از نحوه واریز وجه و یا سرقتی بودن وجوه واریزی به حسابش بی‌اطلاع بوده است.

وی همچنان افزود: در ادامه تحقیقات از متهم مشخص شد که مقداری از وجوه واریزشده به‌حساب خود را برداشت و مابقی را برای آن شخص در خارج از کشور ارسال می‌کرده است. تاکنون دو فرد دیگر در استان‌های کرمان و اصفهان که مبلغی بالغ بر ۶۰۰ میلیون ریال نیز از آن‌ها برداشت‌ شده است، شناسایی‌ شده‌اند که تاکنون جمع مبلغ سرقت شده از سوی این افراد در سطح کشور به یک میلیارد و صد و پنجاه میلیون ریال می‌رسد.

رئیس پلیس فتا استان مرکزی بیان داشت: با توجه به شیوه‌های گوناگون و نوین کلاهبرداران و سارقان اینترنتی در انجام اعمال مجرمانه و خرابکارانه‌ خود هم‌وطنان به این موضوع توجه داشته باشند که دانلود نرم‌افزار را تنها از مارکت‌های معتبر یا سایت اصلی بانک انجام دهند و به هیچ‌وجه برای خرید شارژ، انتقال وجه، دانلود نرم‌افزار بانکی یا هرگونه تراکنش مالی از جست‌وجو در سایت گوگل یا سایر موتورهای جست‌وجوگر استفاده نکنند.

 

امنیت اپلیکیشن بانک

باید در استفاده از موبایل بانک‌ها هوشیارانه برخورد کنیم براین اساس رعایت نکات زیر از اهمیت بسزایی برخوردار است:

رمز برای گوشی تلفن همراه فراموش نشود

دانلودهایتان را هوشیارانه انجام دهید

فقط از نرم افزار بانک خودتان استفاده کنید

 

نکات امنیتی در مورد همراه بانک

همراه بانک در واقع سامانه‌ای است که از طریق تلفن همراه و به صورت سیار به کاربران خدمات بانکی ارائه می‌دهد. با نصب نرم‌افزار همراه بانک روی گوشی موبایل خود می‌توانید از خدمات بانکی مثل میزان موجودی حساب، انتقال وجه و پرداخت قبوض استفاده کنید.

بنابراین اگر می‌خواهید از حساب بانکی‌تان به خاطر استفاده نادرست از همراه بانک توسط سودجویان برداشت غیر مجاز صورت نگیرد و در امنیت کامل از همراه بانک استفاده کنید، رعایت این نکات ضروری به نظر می‌رسد.

تغییر رمز: رمز ورود به سامانه همراه بانک ارائه شده توسط شعبه را پس از نصب کامل نرم افزار تغییر دهید

دریافت نرم افزار: نرم افزار همراه بانک را از طریق مراجعه حضوری به شعب بانک یا مراجعه مستقیم به وب سایت بانک خود دریافت کنید

ارتقای نرم افزار: نرم افزار بانکی بر روی گوشی خود را در صورت ارائه نسخه جدید، نرم افزار سامانه همراه بانک ارتقا دهید

غیرفعال سازی لیست حساب‌ها: لیست حساب های قابل مشاهده در سامانه همراه بانک را از طریق مراجعه به وب سایت خود بانک غیرفعال کنید

چگونه یک همراه بانک امن داشته باشیم

سرهنگ داود معظمی گودرزی رئیس پلیس فتا استان تهران در خصوص همراه بانک امن می گوید: برای پرداخت های اینترنتی اقدامات خوبی در بانک مرکزی انجام شده است به گونه ای که سعی شده تا مردم کمتر دچار حملات فیشینگ شوند و اطلاعات بانکی آن ها به سرقت برود.

وی ادامه می دهد: همراه بانک راحت ترین روش پراخت است براین اساس باید اپلیکیشن های آن ها را از منابع معتبر دانلود کنیم. در موتور جستجو نرم افزارهایی که بانک ها معرفی کرده را می توانیم، نصب کنیم در واقع این اپلیکیشن ها را باید از منابع معتبر دانلود کنیم وقتی در موتور جستجو اسم یک همراه بانک را جستجو می کنیم لزوما آن کلید وازه و سایت اولیه که به ما پینشهاد می هد؛ یک سایت معتبر نیست چرا که ممکن است، سایتی باشد که مجرمان سایبری با ترفند های مختلف آن را در جستجوی اولیه در اینترنت قرار داده باشند این اقدام سبب می شود تا یک نرم افزار مخرب و جاسوسی نصب کنیم به همین دلیل همراه بانک ها و شیوه پرداخت آن در سایت فتا موجود است شهروندان می توانند به پلیس فتا مراجعه کرده و از خدمات آن استفاده کنند.

گودرزی تاکید کرد: همشهریان گرامی می توانند از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir  به صورت برخط از خدمات مشاوره و راهنمایی کارشناسان پلیس فتا استفاده کنند. (منبع:ایرنا)