آی‌سی‌تی نیوز – شورای اجرایی فناوری اطلاعات، سازمان تأمین اجتماعی را موظف کرد تا در یک برنامه شش‌ماهه نسبت به ارائه غیرحضوری و الکترونیکی کلیه خدمات خود اقدام کند. به گزارش خبرنگار مهر، تکمیل سرویس‌های سازمان تأمین اجتماعی در راستای پیاده سازی طرح ۷۰-۳۰ در جلسه بیست و دوم شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور به […]

آی‌سی‌تی نیوز – شورای اجرایی فناوری اطلاعات، سازمان تأمین اجتماعی را موظف کرد تا در یک برنامه شش‌ماهه نسبت به ارائه غیرحضوری و الکترونیکی کلیه خدمات خود اقدام کند.

به گزارش خبرنگار مهر، تکمیل سرویس‌های سازمان تأمین اجتماعی در راستای پیاده سازی طرح ۷۰-۳۰ در جلسه بیست و دوم شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور به تصویب رسید.

شورای اجرایی فناوری اطلاعات در خصوص ۳۰ خدمت الکترونیکی و غیرحضوری اعم از خدمات کارفرمایی، بیمه‌ای و بازنشستگی سازمان تأمین اجتماعی موضوع مصوبات جلسات (۱۵) و (۱۸) این شورا، مواردی را تصویب کرد.

در این راستا سازمان تأمین اجتماعی موظف شد طی یک برنامه شش‌ماهه نسبت به ارائه غیرحضوری و الکترونیکی تمامی خدمات خود اقدام کند. بعد از این مهلت، صرفاً خدماتی که تحت هیچ عنوان قابل‌ارائه به شکل برخط نیست، با تأیید کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی قابل‌ارائه در شعب و کارگزاری‌های سازمان تأمین اجتماعی خواهند بود.

بر این اساس اقلام داده‌ای سایر پایگاه‌های اطلاعاتی موردنیاز برای ارائه خدمات الکترونیکی سازمان تأمین اجتماعی با تائید کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی در اختیار این سازمان قرار می‌گیرد و دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات باید بر اجرای این این ماده از مصوبه و تشخیص مصادیق خدمات و سرویس‌های آن نظارت کند.

در مواد دیگری از این مصوبه سازمان تأمین اجتماعی موظف شده که در یک فرآیند پلکانی و در مدت ۴ ماه خدمات شعب و کارگزاری‌های خود را مختص ارائه خدمت به اشخاص کم‌توان و یا متقاضیانی که تمایل به دریافت خدمت حضوری دارند، ساماندهی کند.

به همین منظور با در نظر گرفتن مشوق‌ها برای دریافت خدمات الکترونیکی غیرحضوری و یا محدودیت‌ها برای دریافت خدمت حضوری از قبیل فاقد هزینه بودن خدمات برخط و پرداخت هزینه تمام‌شده خدمات حضوری توسط متقاضی، باید در راستای اولویت قرار دادن ارائه خدمات الکترونیکی اقدام شود.

مطابق این مصوبه هزینه خدمات ارائه‌شده به افراد کم‌توان رایگان بوده و توسط سازمان تأمین اجتماعی پرداخت خواهد شد.

هزینه خدماتی که به شکل الکترونیکی ارائه نمی‌شوند اگر رایگان است قابل تعرفه گذاری و اگر دارای هزینه است قابل‌افزایش نخواهد بود.

در همین حال با توجه به عدم اجرای پنجره واحد و پایگاه داده مشترک سازمان تأمین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی برای دریافت لیست واحد بیمه‌شدگان و مالیات بر حقوق کارگاه‌های مشمول تأمین اجتماعی، مقرر شد تا مفاد ماده (۴) مصوبه جلسه (۱۴) شورای اجرایی فناوری اطلاعات با محوریت سازمان تأمین اجتماعی و همکاری سازمان امور مالیاتی حداکثر تا پایان مردادماه ۱۴۰۰ عملیاتی شود.

سازمان تأمین اجتماعی موظف شده ظرف مدت حداکثر دو ماه فرآیندهای داخلی خود را به نحوی اصلاح کند تا ارائه خدمات این سازمان در تخصیص کد کارگاه برای چند فعالیت حوزه فضای مجازی با یک کدپستی و در نشانی محل اقامت قانونی اشخاص مجاز، اجرایی شود.

خدمات الکترونیکی سازمان تأمین اجتماعی در قالب طرح ۷۰-۳۰ (هفتاد، سی) اجرایی می‌شود. این طرح که با هدف کاهش مراجعات حضوری به شعب و کارگزاری‌های تأمین اجتماعی در اردیبهشت سال ۹۹ تعریف شده، مربوط به ۳۰ خدمتی است که هفتاد درصد مراجعات را شامل می‌شود.

سرعت در دسترس پذیری و انجام خدمت، سهولت دسترسی شبانه روزی و در همه جای کشور از طریق گوشی موبایل و یا هر وسیله متصل به شبکه دیتا، کاهش هزینه و یا حذف هزینه برای بیمه شده‌ها، دقت و شفافیت در انجام امور و دریافت خدمات الکترونیکی بدون نیاز به مراجعه حضوری از طریق سامانه اینترنتی، از جمله اهداف اجرای این طرح است.

در این طرح تمامی اسناد و مدارک مربوط به بیمه و درمان بیمه شده با رعایت حریم خصوصی به شکل الکترونیکی و برخط در دسترس خواهد بود.

در حال حاضر ۱۰۰ میلیون مراجعه حضوری سالیانه به سازمان تأمین اجتماعی و کارگزاری‌های آن در سراسر کشور صورت می‌گیرد که با اجرای این مصوبه در چند ماه آینده، ارائه کلیه خدمات تأمین اجتماعی به کارفرمایان، بیمه‌شدگان و بازنشستگان تأمین اجتماعی به‌صورت غیرحضوری و الکترونیکی انجام خواهد شد.