دولت الکترونیکی به معنای واقعی اجرا نشد
دولت الکترونیکی به معنای واقعی اجرا نشد

آی‌سی‌تی نیوز – نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه دولت الکترونیک به معنای واقعی در کشور اجرا نشده است، گفت: هنوز ردپای اثربخش دولت الکترونیک در اقتصاد کشور مشاهده نمی‌شود. به گزارش خبرگزاری فارس، حسین سلاح ورزی امروز در مراسم اولین رویداد ملی جایزه تجارت الکترونیکی با بیان اینکه ارزیابی و رتبه بندی […]

آی‌سی‌تی نیوز – نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه دولت الکترونیک به معنای واقعی در کشور اجرا نشده است، گفت: هنوز ردپای اثربخش دولت الکترونیک در اقتصاد کشور مشاهده نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، حسین سلاح ورزی امروز در مراسم اولین رویداد ملی جایزه تجارت الکترونیکی با بیان اینکه ارزیابی و رتبه بندی فعالان کسب و کارهای الکترونیکی توسعه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و سازمان مدیریت صنعتی اقدام قابل احترامی است، گفت: واقعیت این است که ما در کشورمان بالاتر از بحث تجارت الکترونیک با مفاهیم و موضوعاتی مثل دولت الکترونیکی و حکمرانی داده ها هم مشکل داریم. یعنی هنوز در کشور ما به عبارتی علیرغم اینکه قوانین پراکنده و متعددی در حوزه صیانت از حقوق مصرف کنندگان و حفظ حریم خصوصی تدوین شده است اما در رابطه با اینکه متولی اصلی داده و تنظیم کننده ارتباط بین خدمت دهندگان و خدمت گیران در این حوزه چه کسانی باشد و به عبارتی سیاستگذاری دقیقی در بحث حکمرانی داده‌ها نداریم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: در اوایل دهه ۹۰ با تدوین سند چشم انداز قرار بود، طی یک برنامه ۲۰ ساله ما در منطقه در بسیاری حوزه‌ها سرآمد باشیم، این در حالی است که اگر قرار باشد اثر دولت الکترونیک و آثار آن را بر اقتصاد در عرصه و زمانی که در بحث انقلاب صنعتی چهارم و تحول دیجیتال در دنیا مطرح است را بررسی کنیم، تقریبا نمی توانیم رد پای اثر بخشی را از دولت الکترونیک پیدا کنیم و هنوز نتوانسته‌ایم دولت الکترونیک را به معنای واقعی در کشور در حوزه بهبود کسب و کار و افزایش بهره وری و راندمان اجرا کنیم و هنوز دولت الکترونیک نتوانسته در کشورمان تاثیر مستقیمی روی تولید ناخالص داخلی داشته باشد.

وی افزود: بسیار معتقدند که آنچه در ایران اتفاق می افتد بیشتر دیجیتالی کردن امور دیوانی است تا آنچه که ما بتوانیم به عنوان دولت الکترونیک به آن اشاره کنیم و متاسفانه طیفی از قانون گذاران ما به جای پرداختن به راه حل درست برای قضیه به دنبال یک طرح سطحی مثل طرح صیانت هستند که به نوعی عقب گرد بسیار کلی است و خوشبختانه این طرح فعلا متوقف شده است.

سلاح ورزی اظهار داشت: در رابطه با بحث تجارت الکترونیک در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی شاهد بوده‌ایم قدم‌های بسیار خوبی برداشته شده است هر چند توسعه این فعالیت‌ها مستلزم تکمیل حلقه‌های دیگری نیز هست که در ارتباط با این زنجیره با سایر دستگاه‌های حاکمیتی باید برداشته شود.

وی افزود: در بحث توسعه تجارت الکترونیک در ایران هنوز حضور سیستم بانکی ما به اندازه کافی پررنگ و اثر گذار نیست و ما کماکان در سیستم بانکی با ساری و جاری شدن بحث اعتبار مشکل داریم و لذا تا بحث سیستم‌های اعتباری در کنار تجارت الکترونیکی قرار نگیرن،د شاید این نقص همچنان وجود داشته باشد.